4 555 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Ek bord som slagit sig och är missfärgat
Ja alltså, du får ju trycka tillbaka det och fräsa ur för U-profiler. Sen är ju risken att de spricker ist.S stefan.stor skrev:
Men U-profilen kan du nog behöva även om de plan-sips
Kapa bort och limma ihop.S stefan.stor skrev:
Hej igen
Nu är skivan plan som sagt.
Sprickan kommer jag testa att köra med trälim som jag späder ut med vatten och bearbetar ner i sprickan.
Skivan ska sedan betsas eller målas.
Igår tänkte jag slipa skivan för att se om jag kan få bort missfärgningen då den intre sitter så djupt.
Körde med 60 pappret igen med min Oscillerande slipmaskin.
Fick ju ge upp då det verkar vara en för klen maskin.
Den här maskinen borde vara mer effektiv ?
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../elektriska-bandslipar/bandslip-010134/#tab04
Vilken typ av maskin hade ni valt för slipningen?
Ek är ju riktigt hårt.
Hade min Oscillerande slipmaskin till ek parketten(slipade 20 m2 med maskinen och betsade golvet där efter och det var inga problem.
Men ek skivan klarar inte den Oscillerande slipmaskinen...
Nu är skivan plan som sagt.
Sprickan kommer jag testa att köra med trälim som jag späder ut med vatten och bearbetar ner i sprickan.
Skivan ska sedan betsas eller målas.
Igår tänkte jag slipa skivan för att se om jag kan få bort missfärgningen då den intre sitter så djupt.
Körde med 60 pappret igen med min Oscillerande slipmaskin.
Fick ju ge upp då det verkar vara en för klen maskin.
Den här maskinen borde vara mer effektiv ?
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../elektriska-bandslipar/bandslip-010134/#tab04
Vilken typ av maskin hade ni valt för slipningen?
Ek är ju riktigt hårt.
Hade min Oscillerande slipmaskin till ek parketten(slipade 20 m2 med maskinen och betsade golvet där efter och det var inga problem.
Men ek skivan klarar inte den Oscillerande slipmaskinen...
Jag skulle såg upp den i bitar på ca 40cm, sedan gå till ett snickeri som har hyvel och stor bandputs. Limma ihop och tänk på att behandla skivan på båda sidor, annars kommer den att slå sig igen. Trä lever alltid, ändras fuktigheten så rör det på sig och måste då kunna andas på båda sidorS stefan.stor skrev:
Om du har möjlighet kan du följa de mer radikala råd du fått, då de är bra.
Om du ändå tänkt försöka sminka upp den själv har jag lite råd. Om du ska laga med trälim bör du blanda limmet med sågspån för att fylla bättre och se till att vara noga då du slipar efteråt, för bets på lim kommer synas. Å andra sida är bets på ek inte det säkraste eller snyggaste, så skippe hellre betsen helt. Det andra är att skaffa en bättre skakslip av någon sort, då bandslip är svårt att få plan yta med. En sån här är riktigt bra och klarar grov ek hemma hos mig: https://www.amazon.se/Bosch-Profess...ocphy=9040282&hvtargid=pla-981798237535&psc=1
Om du ändå tänkt försöka sminka upp den själv har jag lite råd. Om du ska laga med trälim bör du blanda limmet med sågspån för att fylla bättre och se till att vara noga då du slipar efteråt, för bets på lim kommer synas. Å andra sida är bets på ek inte det säkraste eller snyggaste, så skippe hellre betsen helt. Det andra är att skaffa en bättre skakslip av någon sort, då bandslip är svårt att få plan yta med. En sån här är riktigt bra och klarar grov ek hemma hos mig: https://www.amazon.se/Bosch-Profess...ocphy=9040282&hvtargid=pla-981798237535&psc=1
Det är säkert det bästa alternativet men jag vill ha en billig lösning3 jimpeter skrev:
Ramverket under skivan kommer nog hindra att skivan slår sig igen.
Anleningen till att skivan slått sig är att skivan stod lutad mot en vägg utan ramverket för benen monterat.
Så jag testar med att slipa skivan med någon vettig slip först är planen.
Tack för rådet om sågspånHep skrev:Om du har möjlighet kan du följa de mer radikala råd du fått, då de är bra.
Om du ändå tänkt försöka sminka upp den själv har jag lite råd. Om du ska laga med trälim bör du blanda limmet med sågspån för att fylla bättre och se till att vara noga då du slipar efteråt, för bets på lim kommer synas. Å andra sida är bets på ek inte det säkraste eller snyggaste, så skippe hellre betsen helt. Det andra är att skaffa en bättre skakslip av någon sort, då bandslip är svårt att få plan yta med. En sån här är riktigt bra och klarar grov ek hemma hos mig: [länk]
Ja, min skskslip är kanske för klen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar en kik på maskinen du bifogade.
Eller så fungerar en sådan här lika bra.?S stefan.stor skrev:
Skakar nog inte men borde vara effektiv
https://www.bauhaus.se/excenterslip-tryckluft-craftomat-125mm
Aha, där ser man.mowatom skrev:
Har ju en del Dewalt maskiner sedan tidigare.
Du här borde ha kraft nog.
https://www.bauhaus.se/excenterslip-dewalt-dwe6423-qs-125mm-280w-eldriven#yotpo-recension
Medlem
· Västerbottens län
· 17 899 inlägg
Ramverket kan inte hindra att skivan slår sig, det är det flera som skrivit.S stefan.stor skrev:Det är säkert det bästa alternativet men jag vill ha en billig lösning
Anleningen till att skivan slått sig är att skivan stod lutad mot en vägg utan ramverket för benen monterat.
Spärrar du för hårt så spricker skivan mera
Skivan blev ju rak med värme på rätta sidan.
Slipa och ytbehandla BÅDA SIDOR LIKA medan den fortfarande är rak.
Sprickan kan du spackla med träspackel som finns i olika kulörer, blir det täckmålning så funkar vanligt spackel eller Plastic Padding.
Protte
Vågar inte svara för just den, men jag är tveksam. Slipmaskiner snurrar och skakar av lite olika skäl. För att förenkla när det handlar om den typ du hänvisar till så är det kraften i snurret som avverkar trä och skaket som gör att man slipper se cirkelspår i träet. Den jag länkade till är det billigaste jag hittat som har tillräcklig kraft i snurrandet för att avverka trä. Jag har haft och testat ett antal och de flesta lite billigare har inte den drivning som behövs för ek och annat jobbigt.S stefan.stor skrev:
Om du har en sågad och rimligt slät yta som bara behöver få sin slutfinnish räcker de flesta maskiner och det är bara en fråga om tid och tålamod, men du behöver slipa bort en del materia för att den ska bli jämn och för att få bort missfärgning och dessutom i ett hårt träslag. Du behöver därför en lite kraftigare slipmaskin för att det inte ska bli ett evighetsprojekt.
Jag fattar, så är det ibland, men se till att skivan inte är helt låst mot ramverket. När man bygger bord så brukar man ha skivan flytande så att den kan röra sig. Jag har själv gjort misstaget att lacka en ekskiva men bara på en sida. Skivan slog sig och när jag tog bort den så blev den plan osv, till slut var det bara att limma om och behandla båda sidorna lika. Lycka tillS stefan.stor skrev:Det är säkert det bästa alternativet men jag vill ha en billig lösning