16 394 läst · 53 svar
16k läst
53 svar
Ej tätat bakom köksinredning = möss i bestickslådorna!
Kanske är för att Anticimex just har skadedjursbekämpning de säger att möss kommer in överallt.BirgitS skrev:
Antar att även dom vill tjäna pengar
Nåja, nu är det väl inte så att folk ringer dem för bekämpning för att de har 6 mm hål utan för att de har möss inne och vill bli av med dem. Om då det enda Anticimex kan hitta är hål som är 6 mm, tätar dem och det sen inte kommer in några möss så drar väl Anticimex och många andra att mössen kom in genom de små hålen. Genom att gå ut med informationen blir Anticimex väl snarare av med kunder eftersom då kommer folk att täta småhål på egen hand i stället för att ringa dem.H hul skrev:
nä de ärväl klart att de inte blir av med kunderBirgitS skrev:
Nåja, nu är det väl inte så att folk ringer dem för bekämpning för att de har 6 mm hål utan för att de har möss inne och vill bli av med dem. Om då det enda Anticimex kan hitta är hål som är 6 mm, tätar dem och det sen inte kommer in några möss så drar väl Anticimex och många andra att mössen kom in genom de små hålen. Genom att gå ut med informationen blir Anticimex väl snarare av med kunder eftersom då kommer folk att täta småhål på egen hand i stället för att ringa dem.
Bekämpningsföretaget här http://www.pointepestcontrol.net/mice-squeeze-small-holes/ säger en dime i storlek för en vuxen individ, dvs knappt 18mm, det stämmer bättre med musen i videon. Ungar kan tydligen ta sig igenom betydligt mindre, även om en penna kan vara väldigt olika stor. De kanske menar en Montblanc om affärerna går lysande.
Längden på hålen har avgörande betydelse. Är skillnad på att ta sig igenom ett galler eller ett långt rör.
Oavsett, för alla oss med gamla hus och mkt möss runtomkring så är de ett ständigt problem.
Dessutom brukar gamla hus vara renoverade och ofta tillbyggda. Det är nog oftast de ställena som ger problem, då jag tvivlar på att särskilt många byggt för att det ska vara gnagartätt och gnagarmotståndskraftigt. I så fall hade man endast använt tjockt massivt trä, sten, betong och stål, samt drevat hårt precis överallt. Aldrig glasull, papp, plast, gips/board, och klenvirke. Drevningen är till för att göra det vindtätt samt att det därmed minimerar risken att gnagarna känner att det finns värme och/eller mat på andra sidan, dvs inomhus.
Rörgenomföringar är ett klassiskt ställe för inbrott av de små destruktiva typerna.
Vi hade samma problem som TS när vi flyttat in. De kom in vid köksavloppet. Eftersom det var aningens för trångt hade de gnagt upp golvspånskivan lite. Jag började med ett par brädbitar, men efter ett tag hade de istället gnagt sönder mer golvspån, fast på ett annat ställe i närheten där det fanns en springa ner i bjälklaget. Då tog jag murbruk eller betong och tätade med. Det gjorde susen. Har aldrig haft dem in bakom köksskåpen sedan dess.
Oavsett, för alla oss med gamla hus och mkt möss runtomkring så är de ett ständigt problem.
Dessutom brukar gamla hus vara renoverade och ofta tillbyggda. Det är nog oftast de ställena som ger problem, då jag tvivlar på att särskilt många byggt för att det ska vara gnagartätt och gnagarmotståndskraftigt. I så fall hade man endast använt tjockt massivt trä, sten, betong och stål, samt drevat hårt precis överallt. Aldrig glasull, papp, plast, gips/board, och klenvirke. Drevningen är till för att göra det vindtätt samt att det därmed minimerar risken att gnagarna känner att det finns värme och/eller mat på andra sidan, dvs inomhus.
Rörgenomföringar är ett klassiskt ställe för inbrott av de små destruktiva typerna.
Vi hade samma problem som TS när vi flyttat in. De kom in vid köksavloppet. Eftersom det var aningens för trångt hade de gnagt upp golvspånskivan lite. Jag började med ett par brädbitar, men efter ett tag hade de istället gnagt sönder mer golvspån, fast på ett annat ställe i närheten där det fanns en springa ner i bjälklaget. Då tog jag murbruk eller betong och tätade med. Det gjorde susen. Har aldrig haft dem in bakom köksskåpen sedan dess.
Jag fick en ny katt förra året. Han tog och åt upp 2-4 möss per dag under flera månader. För första gången på 20 år har det varit helt tyst i tak och väggar. Katt kan således vara oerhört effektiv, men alla är inte lika bra jägare, tyvärr. Gillar de smaken av mus så blir det behöver man knappt köpa kattmat heller. Näbbmus tar han också men äter inte upp. Sork däremot åker gärna ner.
Trots flera meter snö fortfarande över hela tomten är han redan ute 4-5 timmar per natt och jagar runt husen.
Trots flera meter snö fortfarande över hela tomten är han redan ute 4-5 timmar per natt och jagar runt husen.
Möss sägs ju gnaga sig igenom nästan vadsomhelst, men som jag hört är det bara om de känner att det finns nåt på andra sidan. Det borde innebära att om man tar fogskum (som jag inte gillar av flera skäl) och skummar kring rör etc så försvinner kanske de luftrörelser som gör att de nosar sig till att vilja ta sig upp i detta utrymme.
Mina föräldrar hade problem med möss på landet som tog sig in via just nån rör upp på vinden bakom köksinredningen, tror de löste problemet så, att ta bort ett skåp för att kunna städa och sen skumma igen kring rören. Mössen kan förstås direkt gnaga bort skummet men troligen känner de ingen önskan att gnaga där när "lukten" är borta... Bäst är förstås att bygga för, men kring rör kan det vara svårt och ibland måste det ju finnas rörelsemån kring rör...
Mina föräldrar hade problem med möss på landet som tog sig in via just nån rör upp på vinden bakom köksinredningen, tror de löste problemet så, att ta bort ett skåp för att kunna städa och sen skumma igen kring rören. Mössen kan förstås direkt gnaga bort skummet men troligen känner de ingen önskan att gnaga där när "lukten" är borta... Bäst är förstås att bygga för, men kring rör kan det vara svårt och ibland måste det ju finnas rörelsemån kring rör...
Har inte läst hela tråden, men dolt fel är det inte tal om, det är inget konstigt att skåpen är öppna baktill. En gång när diskbänksskåpet stod öppet för städning hörde jag något konstigt ljud, så hade en av mina katter, som då vara 6-7 månader och alltså väldigt tunn och smidig, hittat ett hål i bakkanten och tagit sig vidare och hamnat i en låda. tur att det inte var knivlådan.
Nej, dolt fel får ni aldrig det till, er möjlighet är ju gå på besktningsmannen då denna uppenbarligen har missat att kontrollera detta, det jag tror blir ert problem är att ni inte har anlitat någon egen besiktningsman utan gått på den besiktning säljaren har gjort. Du har ni inget avtal med besiktingsmannen och han har inget skyldigheter mot er utan mot säljaren, så i det fallet så är det alltså säljaren som skall gå i tvist med besiktningsmannen för att ni skall få pengar. Knappast troligt.L Lina99 skrev:
Er räddning skulle kunna var "överlåtelsebesiktning" jag vet faktiskt inte vad det innebär i ert fall, men om det står något i avtalet mer än att de bara går igenom protokollet med er, typ att ni "tar över" besiktningstjänsten, så kanske det kan vara till er räddning. Men frågan är om det är värt tiden och pengarna som ni måste lägga ner på det.
Men som sagt, kontrollera det finstilta på överlåtesebesiktningen och se om det står något där som kan göra att ni har rätt att ställa krav på besiktningsmannen.
Tips till alla andra, anlita alltid en egen besiktningsman.

Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Det bästa måste ju vara att täta både uppifrån och nerifrån (om det går att krypa där) så de inte kommer in i trossbotten heller. Sen lite fällor i krypgrunden på tidig vinter så får du förhoppningsvis bort de som bosatt sig där. Förresten kan jag dela med mig av mitt tips och det är att köpa urstarkt chilipulver och strö ut det vid kanterna i skåpen. Då ser du direkt om det är fotspår och de kladdar också ner fötterna. Slickar de i sig det så dör de. Så blev det för oss. Vi hittade ett antal döda möss nere i källaren (en bra bit ifrån) efter att vi gjort så. Passa katten bara, jag vet inte hur den reagerar.
Det är väl med hus som med människor, det finns inga friska, bara sådana som inte är tillräckligt noggrant undersöktaL Lina99 skrev:
ALLA hus har sina blämmor, både gamla och nya. Det gäller bara att hålla koll på vad som är viktigt !!!
Fukt är viktigt, möss och råttor dyker upp då och då, gärna i elcentraler.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade öppet hål ner i torpargrunden en vinter efter att ett rör sprungit läck. Tog sexton möss i fälla på en natt. Har sett möss fastna i springor på 5-6 mm och bli hängande.
Irriterande med bajset och gnagljud!
En gång hade vi en jätteråtta i köket. Har aldrig fattat hur den kom in (eller ut) Hörde värsta gnagljudet från under diskbänken. Tog på mig stövlar och beväpnade mig med en hink, smög in i köket och stängde dörren. Den fick panik och försökte hugga mig i knät!. Stor som en katt. Jag gick efter grövre vapen, när jag kom tillbaka var den borta och sen dess har vi inte haft en enda gnagare i kåken. Alla springor är nu tätade, kanske.
Dolt fel, nja- Man åtgärdar och sen är det bra.
Irriterande med bajset och gnagljud!
En gång hade vi en jätteråtta i köket. Har aldrig fattat hur den kom in (eller ut) Hörde värsta gnagljudet från under diskbänken. Tog på mig stövlar och beväpnade mig med en hink, smög in i köket och stängde dörren. Den fick panik och försökte hugga mig i knät!. Stor som en katt. Jag gick efter grövre vapen, när jag kom tillbaka var den borta och sen dess har vi inte haft en enda gnagare i kåken. Alla springor är nu tätade, kanske.
Dolt fel, nja- Man åtgärdar och sen är det bra.