yonna yonna skrev:
Vill också påpeka att sotning inte godkänns för ROT/RUTavdrag.
Jo den gör den, men bara den som inte är obligatorisk (extra sotning).

R Rejäl skrev:
Nej man har inte kontakt med kommunen när det gäller sotning, utan med sotaren som är upphandlad av räddningstjänsten..
Sedan fungerar det inte i verkligheten att dessa alltid hör av sig, jag har fått ringa dom flera gånger för sotning…

Såhär skriver våran kommun:

I Lerums kommun är företaget Mölndal & Härryda Sotarna Ulf Gustavsson AB ansvariga för sotning. Det sker på uppdrag av Räddningstjänsten Storgöteborg. När det är dags för sotning hemma hos dig kommer du bli kontaktad av Mölndal & Härryda Sotarna Ulf Gustavsson AB. Om du har frågor om sotning kan du ta kontakt med dem eller läsa mer på deras webbplats.

[länk]
Räddningstjänsten är kommunal..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
P patriklarsson skrev:
Räddningstjänsten är kommunal..
Men man har endast kontakt med sotaren inte kommunen, sedan är StorGöteborg inte Lerums kommun i vårat fall så det du säger lirar inte riktigt med verkligheten😊

J Jocke_D skrev:
Den stora skillnaden är att i fallet med sophämtning har du bokat ett abbonemang. Du har ingått ett avtal om att de ska hämta sopor.
Jag har inte något avtal om sophämtning, det är ensidigt påtvingat av kommunen.
Jag kan inte välja bort det.
EDIT: 2:a på den.

• Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
@patriklarsson jag gillar inte riktigt ditt tonläge. Har jag någonstans sagt att jag inte ska betala för fakturan? Eller att jag inte förstår att man behöver hålla koll på sin eldstad (precis som att man inte får köra runt med farliga bilar på vägarna).

Det här är juridikgrenen av forumet och jag ställer frågan om den legala delen, det förvånar mig att man har rätt att fakturera mig för bomkörning på en tid jag själv inte bekräftat. Jag har fortfarande inte fått något som solklart bevis som visar att det är så och jag är också mycket tveksam till att det skulle hålla i rätten. Här tror jag @Farstatjej90 har rätt tills någon bevisar motsatsen. Men som jag skriv i min post ovan, jag är ingen rättshaverist så jag kommer inte driva frågan.

Jag tycker för övrigt analogin med bilbesiktning ovan är bra. Självklart måste jag besiktiga min bil med jämna intervaller, men det är upp till mig att godkänna en bokad tid innan jag faktiskt blir straffad för att jag inte dyker upp. Och kommer jag inte till sist så blir bilen belagd med körförbud.

• Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
TRJBerg
P patriklarsson skrev:
En massa felaktigheter som att Sotaren bestämmer tid, rimligtvis exakt datum för besök ja, men av kommunen meddelat intervall.
Hur f*n ska detta annars fungera menar du?
Ska vi låta folk sköta sin planerade sotning själva, när TS inte ens kan läsa sina brev, räknar jag inte med att hen klarar av att sota själv i tid och då skulle försäkringar kosta 10ggr mer. Pga att folk inte klarar av att äga ett hus.
Du verkar ju riktigt begåvad!
Du behöver lära dig att läsa innantill.
Och att replikera på just det som du citerar, inte vad du föreställer dig var skrivet.

D Dilato skrev:
Jo den gör den, men bara den som inte är obligatorisk (extra sotning).
🤔

B Backspegel skrev:
@patriklarsson jag gillar inte riktigt ditt tonläge. Har jag någonstans sagt att jag inte ska betala för fakturan? Eller att jag inte förstår att man behöver hålla koll på sin eldstad (precis som att man inte får köra runt med farliga bilar på vägarna).

Det här är juridikgrenen av forumet och jag ställer frågan om den legala delen, det förvånar mig att man har rätt att fakturera mig för bomkörning på en tid jag själv inte bekräftat. Jag har fortfarande inte fått något som solklart bevis som visar att det är så och jag är också mycket tveksam till att det skulle hålla i rätten. Här tror jag @Farstatjej90 har rätt tills någon bevisar motsatsen. Men som jag skriv i min post ovan, jag är ingen rättshaverist så jag kommer inte driva frågan.

Jag tycker för övrigt analogin med bilbesiktning ovan är bra. Självklart måste jag besiktiga min bil med jämna intervaller, men det är upp till mig att godkänna en bokad tid innan jag faktiskt blir straffad för att jag inte dyker upp. Och kommer jag inte till sist så blir bilen belagd med körförbud.
Men är det inte så att den fakturan du får är själva framkörningsavgiften som du betalar.Den tid du får förslagen är det området som ska sotas behöver du inte betala.

• Skärmdump av en text om avisering om sotning som förklarar vad det innebär och processen kring accepterande av föreslagen tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Men är det inte så att den fakturan du får är själva framkörningsavgiften som du betalar.Den tid du får förslagen är det området som ska sotas behöver du inte betala.
Det där känns fortfarande som negativ avtalsbindning och jag är tveksam att det skulle hålla om det kom upp till tex hovrätten.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
det förvånar mig att man har rätt att fakturera mig för bomkörning på en tid jag själv inte bekräftat.
Du har ju tagit emot digitala brevet, vilket gäller likaväl som skriftligt brev, eller ska vi börja skicka rekommenderade brev för att du inte klarar av att läsa din post?
Lägg upp del av brevet där det står att ej åtkomst eldstad debiteras, så blir det kanske även för dig klarare.
Sotaren gör bara sitt av kommunen beställda arbete.

Jag tror man får en ganska brant uppförsbacke om man skulle göra en rättslig sak av det........Det är ändå ingen unik händelse utan det är lika över hela landet. Så utfallet lär nog bli att sotaren får rätt........
Är väl en sak om det dök upp nån som klippte gräsmattan hux flux och sen skickade räkning.

M MrDizzy skrev:
Det där känns fortfarande som negativ avtalsbindning och jag är tveksam att det skulle hålla om det kom upp till tex hovrätten.
Ja så kan det vara men min dotter har jobbat som sotare och ett konkurerande företag har dåligt rykte när det gäller betalning och den företagaren driver tvister vidare till tinget men hur det avgörs vet jag inte.

C
M MrDizzy skrev:
Det känns kanske så, men det är inte så då det handlar om en kommunal avgift som tas ut med särskilt lagstöd. Som med gatuparkering, sophämtning, slamtömning, VA-avgifter osv.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
H
B Backspegel skrev:
Frågan är alltså inte om jag måste betala för sotning (eller intyga att jag sotar själv), det förstår jag att jag behöver. Det jag undrar är om jag är skyldig att läsa brev (i det här fallet digitalt) som talar om att de kommer en viss tid, eller i annat fall betala avbokningsavgiften om man missat notera det. För mig är det inte självklart. Om tandläkaren skickar ut en bokning och jag inte dyker upp för jag missat brevet kommer de knappast kunna debitera mig för tiden. Är det skillnad här? De flesta verkar tycka det konstigt nog, men det blandas ihop med om jag måste betala för sotning alls.
Tandläkaren debiterar om du inte kommer, sen är det ju upp till tandläkaren, den som skickar är ansvarig för att brevet/mailet når mottagaren. Det är inte den som transporterar brevet, t.ex. Posten. Sen kan man ju tänka, är det förväntat att du ska få en kallelse från tandläkaren, sotaren osv. För då har du nog en viss skyldighet att reagera om du inte fått något meddelande. Hur har sotaren fått tag i uppgiften om adressen för ditt digitala meddelande från dem? Finns det ett avtal med kommunen att det ska sotas med ett visst tidsintervall? Finns det inte det då kan du ju inte förvänta dig att du ska få ett meddelande om sotning. Finns det ett avtal som du har tagit del av, vilket företag som kommer att sota? Står det vem som kommer att fakturera dig? Kommer fakturan ifrån kommunen så ring och prata med dem. Jag har inte läst alla inlägg, så jag kan upprepa vad andra har skrivit.

• Gilla
Patrikakselsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det känns kanske så, men det är inte så då det handlar om en kommunal avgift som tas ut med särskilt lagstöd. Som med gatuparkering, sophämtning, slamtömning, VA-avgifter osv.
att sotningsavgiften är en kommunal avgift som har särskilt lagstöd är jag med på.
Är dock tveksam att bomkörnings avgift skulle vara det (då den inte är specifikt uttryckt i det särskilda lagstödet)
Och då hamnar ju bomkörningsavgiften på negativ avtalsbindning

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.