3 725 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Ej behörig - men fackmannamässigt (simpel fråga)
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Som sagt med direktverkande el uppvärmning. Om din mikro drar 1w (den drar mycket mindre), så tillför den 1wh värme per timme till rummet (alltså 0,001 kwh). Då kommer ditt elelement om det är på 1 kw, att gå 3s kortare tid varje timme. Summan blir plus minus noll. På sommaren när elementet inte behöver köras blir det liiiite annorlunda.
Eller nån krona per år. Däremot lär det nya uttaget kosta några hundringar.... Alltså motsvarande strömförbrukningen för en massa år..Jonatan79 skrev:
Om det är säkrare mot brand vet i tusan.... Har sett många dåliga strömbrytare på grendosor. Men har du en av bättre kvalité så stämmer detA Arnodt skrev:Jag mätte själv för ca 8 år sedan med lågpris ClasOhlson-energimätare Cotech, tror jag den heter, på bordsdator vad den drog då den var avstängd men stickproppen satt i vägguttaget. Den visade då 14 Watt(men är nog skenbar effekt). Då trodde jag det verkligen var 14 Watt den drog, väldigt mycket för att vara helt avstängd. När den var igång drog den 47 Watt(men är nog också skenbar effekt). Jag skaffade då en kopplingslist med flera 230-V-uttag och med strömbrytare. Sedan dess bryter jag med den listens brytare då skrivare och datorer inte används. Bra och säkrare också mot brand.
Ja med direktverkande el så sparar du bara pengar sommartid på att byta lampor, stänga av standbygrejor och liknande.M MaxBackstrom skrev:Direktverkande el... Det finns andra områden där initiala investeringar skulle innebära en mycket större energi- och kostnadsvinst, på lång sikt. Kostnaderna för de initiala investeringarna är tyvärr större än befintlig ekonomisk buffert, då man ser det kortsiktigt. Huset är från 1900-talets början och det drar vid golvlisterna. Vi håller nu (det som tidigare var) "rimlig" rumstemperatur i kök, badrum och sovrum. Övriga utrymmen är kallare.
Jag nämnde tidigare att du bör byta tätningslister på fönster och dörrar. Där har ni antagligen det billigaste och mest effektiva ni kan göra för att spara ström.. i en dragig kåk kan nya tätningslister göra tusentals KWh på ett år. Det är betydligt mer än att stänga av standby på tvn.
Sedan blir det dyrare då vi talar om isolering, fönsterbyten, byte av uppvärmningssystem..
Vet ju om exempel på byggahus där man sänkt uppvärmningskostnaden på gamla hus med att lägga in fina ryamattor och liknande. Det kan vara en snabb förändring som gör boendet behagligare med lägre krav på värme innomhus.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej söker höj och sänk-vev till en kity plan och rikthyvel 635
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Byta Plejd ctr-01 mellan två vägguttag
El -
Köpes: ~8 st XPS-skivor (>= 50mm tjocka) [Linköping med omnejd]
Köpes, Hyres & Bytes -
Hej! Värmekabel i ledning - behövs rörmokare också?
Vatten & Avlopp -
Val av golvbrunn - golvhöjd ej bestämd
Vatten & Avlopp