3 725 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Ej behörig - men fackmannamässigt (simpel fråga)
Nej, nog inte mätfel. Är energimätaren konstruerad för att mäta skenbar effekt så är värdet den visar just skenbar effekt, vilket kan vara samma som aktiv effekt om CosFi är = 1,0. När Cotec energimätaren var inkopplad i vägguttaget och en släckt skrivbordslampa med hederlig glödlampa var ansluten med stickpropp i energimätaren, då visade den 0 VA. Vilken den ska visa.
Redigerat:
Bra logik i ditt resonemang. Men hon har ingen aning om vad som egentligen borde sitta här. Det jag lärt mig av er här, är att det räcker att mikron stängs av. De andra har egna strömbrytare så de drar inget, inkopplade. Så den lilla som syns i bilden, har en strömbrytare som jag kommer använda för mikrons stickkontakt.E elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Om vi gör antagandet att mikron drar en watt i standby (mer troligt att den drar 100ggr mindre). Då tar det 1000 timmar att komma upp i en kwh. Dvs drygt 8 kwh per år. Låt oss ta i extremt på elpriset 5 kr/kwh så blir det 40 kr/år.
Men förbrukningen är troligen snarare 10 milliwatt eller ännu mindre. Så det är mer troligt med 40 öre per år.
Men förbrukningen är troligen snarare 10 milliwatt eller ännu mindre. Så det är mer troligt med 40 öre per år.
Nu har jag en smart puck i köket för att det är roligt.
Förutom att man kan stänga av o på så mäter den nuvarande effekt , totalt förbrukat, volt o ström.
Köket drar 0 om inte sakerna är på.
Det enda som är lite märkligt med alla mina smart puckar är i tvättstugan där tvättmaskinen får en total förbrukat på 0.02 kWh och ca 0.08amp o 0 i nuvarande effekt.
Men där har du nånstas en gissad effekt på en leddisplay , 0.02kWh / dygn.
Inte värt att jaga.
Dusch tider, innetemp, TV/TVspel och stereo, laptops & datorer på standby kan vara vart att kolla över.
Lika så att byta gamla glödlampor då de går sönder ... har forfrande att lager med gamla 40w (som numera bara används i verkstan får ett ge pyttepytte lite mer värme där då de är på)
Diskmaskin & tvättmaskin är inte värt att byta ut om de inte är trasiga även om de drar dubbelt
(eller man är en stor familj så de får gå två ggr om dan)
Förutom att man kan stänga av o på så mäter den nuvarande effekt , totalt förbrukat, volt o ström.
Köket drar 0 om inte sakerna är på.
Det enda som är lite märkligt med alla mina smart puckar är i tvättstugan där tvättmaskinen får en total förbrukat på 0.02 kWh och ca 0.08amp o 0 i nuvarande effekt.
Men där har du nånstas en gissad effekt på en leddisplay , 0.02kWh / dygn.
Inte värt att jaga.
Dusch tider, innetemp, TV/TVspel och stereo, laptops & datorer på standby kan vara vart att kolla över.
Lika så att byta gamla glödlampor då de går sönder ... har forfrande att lager med gamla 40w (som numera bara används i verkstan får ett ge pyttepytte lite mer värme där då de är på)
Diskmaskin & tvättmaskin är inte värt att byta ut om de inte är trasiga även om de drar dubbelt
(eller man är en stor familj så de får gå två ggr om dan)
Det blir ännu tydligare (för mig) om man räknar ut återbetalningstiden. Säg att den nya timer-lösningen kostar 500 kronor att installera. Då kommer det ta 12.5 år innan den betalt sig, förutsatt att elpriset är så högt hela tiden.H hempularen skrev:Om vi gör antagandet att mikron drar en watt i standby (mer troligt att den drar 100ggr mindre). Då tar det 1000 timmar att komma upp i en kwh. Dvs drygt 8 kwh per år. Låt oss ta i extremt på elpriset 5 kr/kwh så blir det 40 kr/år.
Om elpriset istället skulle vara på det mer normala 1 kr/kwh så kostar micron ca 8 kr/år. Då tar det 62.5 år att betala tillbaks timern.
Om du har rätt i att microns effektförbrukning är 1/100W, och elpriset är på normala 1 kr/kwh tar det 625 år att betala tillbaks timern
Vilken uppvärmning har ni?M MaxBackstrom skrev:
Antagligen har ni absolut mest att vinna på om ni byter ut samtliga tätningslister i dörrar och fönster.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Du har ju inte taget med i kalkylen att i princip all energi som förbrukas omvandlas till värme som bidrar till "rummets" uppvärmning och därmed minskar behovet av den energi som åtgår för värmen i rummet.P PatrikJo skrev:Det blir ännu tydligare (för mig) om man räknar ut återbetalningstiden. Säg att den nya timer-lösningen kostar 500 kronor att installera. Då kommer det ta 12.5 år innan den betalt sig, förutsatt att elpriset är så högt hela tiden.
Om elpriset istället skulle vara på det mer normala 1 kr/kwh så kostar micron ca 8 kr/år. Då tar det 62.5 år att betala tillbaks timern.
Om du har rätt i att microns effektförbrukning är 1/100W, och elpriset är på normala 1 kr/kwh tar det 625 år att betala tillbaks timern
Jo, det är mätfel. Som hempularn skrev så drar den typen av prylar i allmänhet ström under en mycket kort period. Men den ligger ganska nära i fas. Så det handlar inte om skenbar effekt. Det är helt enkelt mätfel, många enkla instrument mäter på toppen och förutsätter att det är en sinusvåg. När det inte är det blir det ett rejält mätfel.A Arnodt skrev:Nej, nog inte mätfel. Är energimätaren konstruerad för att mäta skenbar effekt så är värdet den visar just skenbar effekt, vilket kan vara samma som aktiv effekt om CosFi är = 1,0. När Cotec energimätaren var inkopplad i vägguttaget och en släckt skrivbordslampa med hederlig glödlampa var ansluten med stickpropp i energimätaren, då visade den 0 VA. Vilken den ska visa.
Helt rätt. Avrundar lite snabbt till att det tar tusen år att betala tillbaks timern. Om nu micron håller så länge.E elmont skrev:
Direktverkande el... Det finns andra områden där initiala investeringar skulle innebära en mycket större energi- och kostnadsvinst, på lång sikt. Kostnaderna för de initiala investeringarna är tyvärr större än befintlig ekonomisk buffert, då man ser det kortsiktigt. Huset är från 1900-talets början och det drar vid golvlisterna. Vi håller nu (det som tidigare var) "rimlig" rumstemperatur i kök, badrum och sovrum. Övriga utrymmen är kallare.Cheesen skrev:
Redigerat:
Då sparar du ju inget alls på att dra ner på hushålls elen.
Jag har fått många vettiga svar och vet hur jag ska agera vidare, efter jag ställde frågan. Tack för information, hjälp och tips