10 869 läst · 38 svar
11k läst
38 svar
Ej anmäla sotning - straff?
I Färgelanda kommun där vi har våran stuga så får du sota själv efter att visat upp ett kompetens brev som bevis på att du vet vad du håller på med. Kursen kostar 800-900:-.L L Jan skrev:Man får sota själv. Vi gör det på släktens fritidshus. Har inte varit sotare där på 30 år, minst. Man slipper passa in sotarens tider och sparar lite också. Det är ok för kommunen också. Vi har noga kollat igen för ett antal år sedan.
Kolla på kommunens hemsida eller ring och fråga hur det funkar i din kommun.
Men en brandskydds inspektion skall utföras var 3e år även om du sotar själv.
Så det skiljer verkligen kommun till kommun.
När vi köpte våran stuga så bad jag om protokollet från senaste sotningen. Säljaren, partner till dottern i dödsboet, kom med svävande svar att det är sotats regelbundet. Jag stod på mig och då kröp det fram att förra ägaren sotat själv men skorsten var minsann godkänd. Kaminen var listad som främsta värmekälla i annonsen dessutom. Efter köpet så ringde jag till sotaren och bad om en kopia på senaste protokollet. Svarat jag fick var "Har ni skorsten?" Dvs de har aldrig varit där.G Greggan78 skrev:Jag har en polare som för ett tag sen köpte ett gammalt hus mitt ute i skogen som stått i stort sett tomt i säkert minst 10 år, som mest har de gamla ägarna nog varit där nån vecka då och då som jag förstår det. Enda uppvärmingen i huset är en gammal-ish vedpanna och vattenelement.
När han först flyttade dit så förväntade han sig att kommunen skulle höra av sig om sotning då det nu står någon permanent på adressen, men det kom aldrig nånting. Han har sotat själv nån gång, och säger att även om skorstenen funkar bra och är öppen och så, så tror han inte den skulle gå igenom nån besiktning. Eftersom han inte anser sig ha möjlighet att fixa den förrän till våren, så tycker han det känns korkat att betala massa för att ta dit en sotare/brandskyddsinspektör bara för att få eldningsförbud, när han oavsett kommer behöva elda vintern igenom för värme och inte kan åtgärda nåt förrän till våren. Enligt honom så är det inte värre än att han tekniskt sett har eldningsförbud tills allt är godkänt, och enda straffet för att elda ändå är att försäkringen inte kommer täcka några skador relaterade till eldning.
Jag tycker självklart allt detta är galenskap och tycker han ska anmäla skiten, och tycker det låter konstigt att det är skulle vara mer konsekvenser än det med försäkringsbolaget.
Så min fråga är, stämmer detta? Riskerar han verkligen inte böter eller liknande genom att inte säga till att han bor och eldar där? Försökt googla för att kunna skrämma upp honom lite men ser bara mycket om vad man måste, krav, etc, men inget om vad som händer om man inte följer kraven. Nån som är insatt och vet vad som gäller? Vad kan hända om de upptäcker att han eldar, eller om de kommer dit när han väl fixat allt och de kanske misstänker att han eldat i månader utan att säga till?
Jag är den typen av människa som inte chansar så vi hade inte eldat i kaminen efter att jag själv dömt ut kaminen för teglet var sprucket och delar inne i kaminen var trasiga.
Men sotaren kom och det provtryckets och inspekterades så skorsten blev godkänd men även sotaren dömde ut kaminen. Men det var skönt att veta att skorstensstocken var ok så den inte behövdes repareras.
Så en ny kamin köptes in (leveranstid endast 13 mån!), tillstånd att byta kaminen togs in från kommunen eftersom jag var tvungen att flytta anslutningspunkten till skorsten, ombyggnad för kaminen gjordes och en ny provtryckning utfördes. Allt blev godkänt så nu har vi en kamin som främsta värmekälla igen.
Men det var aldrig på tal om några böter eller liknande för att vi hade en icke godkänd skorsten. Nu kontaktade jag sotaren rätt omgående efter köpet och att de skulle orka bråka med ett dödsbo tror jag knappast.
Jisses, är ajfånen en gds mobil med det priset??L L Jan skrev:Tack! Jättebra tips att man kan göra det själv och täta av med en kudde. För den kollen kostar en del annars.
Skall man då elda med ved, massor av tidningspapper eller med granris? Kanske granris ger mest och kraftigaste röken?
Som tack bjuder jag på ett annat jättebra tips för de som har Iphone, men önskar ett vanligt 3,5 mm runt uttag för hörlurar. Det finns ett dolt faktiskt. För enstaka marknader finns hålet från början, pga lag. Men det är dolt i Västvärlden och i större delen av Asien. Funkar för alla Iphone!
[media]
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 048 inlägg
Det är tyvärr inte ovanligt! När jag är husspekulant brukar jag kontakta huvudmannen för sotningen och höra läget. Har aldrig varit något problem att få ut informationen.R robban_0258hotmail.com skrev:När vi köpte våran stuga så bad jag om protokollet från senaste sotningen. Säljaren, partner till dottern i dödsboet, kom med svävande svar att det är sotats regelbundet. Jag stod på mig och då kröp det fram att förra ägaren sotat själv men skorsten var minsann godkänd. Kaminen var listad som främsta värmekälla i annonsen dessutom. Efter köpet så ringde jag till sotaren och bad om en kopia på senaste protokollet. Svarat jag fick var "Har ni skorsten?" Dvs de har aldrig varit där.
Däremot har jag varit med på en husvisning. Det fanns en eller två eldstäder inne i huset, ett fritidshus, och yttertaket var enligt uppgift omlagt för cirka 25 år sedan, vilket såg ut att vara rimligt. Det syntes att ägarna hade eldat en del, men det fanns inte spår av någon takstege. Vi konstaterade att det där inte kan vara riktigt halal. En annan visningsdeltagare kom fram till mäklaren när vi stod och pratade med honom om något annat, och undrade "Spisarna, får man elda i dem?". "Jajamen", svarade mäklaren obekymrat, "det ska gå bra!" Visningsdeltagaren såg nöjd ut och tittade vidare. Som de väluppfostrade människor vi är, jag och bättre hälften, sa vi ingenting till mäklaren, men konstaterade för oss själva att det är tokmycket eldningsförbud på en eldstad som inte haft varken sotare eller brandskyddskontrollant uppe på taket de senaste 25 åren. Det är ingen sådan som går upp utan att det finns en redig stege! Vi köpte för övrigt inte huset, det blev för dyrt.
För att återgå till ämnet är det inte ett brott att elda i en eldstad som inte välsignats av brandskyddskontrollanten och/eller sotaren. Eldningsförbud på eldstad är inte samma sak som körförbud på en bil (som du kan få böter om du bryter mot), eller användningsförbud på ett enskilt avlopp (som kan ge vite om du bryter mot det). Vad som händer när brandskyddskontrollanten eller sotaren dyker upp? Ingenting. Ett eldningsförbud kan utfärdas om allt inte är OK, men det betyder att husägaren inte får elda förrän problemen åtgärdats och kontrollerats igen, inte att husägaren får betala vite om problemen inte åtgärdas. Oavsett eldning.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Förstår resonemanget, men det blir väl automatiskt eldningsförbud om kontroll inte gjorts? Och att man då inte "får" elda indikerar ju nån form av brott eller överträdelser?SågspånPappspikEternit skrev:För att återgå till ämnet är det inte ett brott att elda i en eldstad som inte välsignats av brandskyddskontrollanten och/eller sotaren. Eldningsförbud på eldstad är inte samma sak som körförbud på en bil (som du kan få böter om du bryter mot), eller användningsförbud på ett enskilt avlopp (som kan ge vite om du bryter mot det). Vad som händer när brandskyddskontrollanten eller sotaren dyker upp? Ingenting. Ett eldningsförbud kan utfärdas om allt inte är OK, men det betyder att husägaren inte får elda förrän problemen åtgärdats och kontrollerats igen, inte att husägaren får betala vite om problemen inte åtgärdas. Oavsett eldning.
Medlem
· västra götaland
· 84 inlägg
du verkar ju vara mer en golare istället för polare!!! låt han vara å sköt ditt........G Greggan78 skrev:Jag har en polare som för ett tag sen köpte ett gammalt hus mitt ute i skogen som stått i stort sett tomt i säkert minst 10 år, som mest har de gamla ägarna nog varit där nån vecka då och då som jag förstår det. Enda uppvärmingen i huset är en gammal-ish vedpanna och vattenelement.
När han först flyttade dit så förväntade han sig att kommunen skulle höra av sig om sotning då det nu står någon permanent på adressen, men det kom aldrig nånting. Han har sotat själv nån gång, och säger att även om skorstenen funkar bra och är öppen och så, så tror han inte den skulle gå igenom nån besiktning. Eftersom han inte anser sig ha möjlighet att fixa den förrän till våren, så tycker han det känns korkat att betala massa för att ta dit en sotare/brandskyddsinspektör bara för att få eldningsförbud, när han oavsett kommer behöva elda vintern igenom för värme och inte kan åtgärda nåt förrän till våren. Enligt honom så är det inte värre än att han tekniskt sett har eldningsförbud tills allt är godkänt, och enda straffet för att elda ändå är att försäkringen inte kommer täcka några skador relaterade till eldning.
Jag tycker självklart allt detta är galenskap och tycker han ska anmäla skiten, och tycker det låter konstigt att det är skulle vara mer konsekvenser än det med försäkringsbolaget.
Så min fråga är, stämmer detta? Riskerar han verkligen inte böter eller liknande genom att inte säga till att han bor och eldar där? Försökt googla för att kunna skrämma upp honom lite men ser bara mycket om vad man måste, krav, etc, men inget om vad som händer om man inte följer kraven. Nån som är insatt och vet vad som gäller? Vad kan hända om de upptäcker att han eldar, eller om de kommer dit när han väl fixat allt och de kanske misstänker att han eldat i månader utan att säga till?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 048 inlägg
Det finns ingen sanktion kopplat till ett eldningsförbud, du får inte böter eller vite om brandskyddskontrollanten upptäcker att du eldat fast du inte får. Däremot kan förbudet ha konsekvenser. Om det som i mitt exempel saknas takstege, kommer sotaren och brandskyddskontrollanten vägra gå upp på taket tills det finns en säker stege.Karl.s skrev:
https://www.sotarna.com/kb/vad-hander-om-jag-eldar-trots-att-jag-fatt-nyttjandeforbud-pa-eldstaden/Karl.s skrev:
Sen är ju då frågan om det faktiskt sker att nån som råkat elda ned sin kåk pga nyttjande av eldstad med eldningsförbud faktiskt blir dömd för det.
Mer troligen blir man inte dömd för något ( även om det förstås teoretiskt skulle kunna ske) samt att försäkringsbolaget vägrar betala ut en krona
Det är som sagt fastighetsägaren som ska se till att reglerna följs även om sotaren oftast hjälper till med att påminna.
Där jag bor blev det mer eller mindre kaos med sotningen för ett antal år sedan. Sotningsfirnan gick i konkurs och under den konkursen försvann alla register över vilka fastigheter som hade eldstäder.
Där jag bor blev det mer eller mindre kaos med sotningen för ett antal år sedan. Sotningsfirnan gick i konkurs och under den konkursen försvann alla register över vilka fastigheter som hade eldstäder.
Produkter som diskuteras i tråden