L L Jan skrev:
Stämmer. De kommer och brand-inspekterar vart 10:e år eller vad det är?
Här är det vart tredje år om det är en primär värmekälla och vart sjätte år om det bara eldas ibland.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Här kan du läsa på innan du sprider felaktigheter😊

” Då det i praktiken nästan är helt omöjligt för en kommun att kontrollera den exakt förbrukade mängden bränsle i en eldstad, har MSB uppfattningen att bedömningen därför inte alltid endast kan bygga på mängden förbrukat bränsle utan ibland även på övriga omständigheter i det enskilda fallet som till exempel risksituationen.

En god tumregel är dock

Utslaget på hela eldningssäsongen:

under 1 m³ kan ge sex-årsfrist.
över 1,5 m³ ger alltid tre-årsfrist.
Däremellan (mellan 1 m³ och 1,5 m³) kommer det att behöva göras bedömningar i det enskilda fallet.”

[länk]
Sprider inga felaktigheter.
Skrev 10 år eller vad det är? För jag kommer inte ihåg.
Så det är 6 år! Då vet alla det. Tackar
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
R
L L Jan skrev:
Sprider inga felaktigheter.
Skrev 10 år eller vad det är? För jag kommer inte ihåg.
Så det är 6 år! Då vet alla det. Tackar
Nej det är inte 6år utan det beror på, läs på innan du gör så säkra uttalanden så slipper det bli för mycket nonsens😊
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Hos oss är det någon brasa om året så då är det sotning vartannat år.
Mer än någon så blir det varje år.
 
R Rejäl skrev:
Nej det är inte 6år utan det beror på, läs på innan du gör så säkra uttalanden så slipper det bli för mycket nonsens😊
Nonsens? Det är 6 år emellan vi har brandbesikting, för fritidshus. Läste på protokollet nu.
 
  • Gilla
  • Haha
bjonndrogg och 2 till
  • Laddar…
R
L L Jan skrev:
Nonsens? Det är 6 år emellan vi har brandbesikting, för fritidshus. Läste på protokollet nu.
Återigen läs vad beslutande och bestämmande myndighet skriver, vad du har för intervall är ointressant men att säga att brandskyddskontroll sker var 6:e år är fel, det beror på många faktorer som du kommer att se när du läser på lite grann…
 
R Rejäl skrev:
Återigen läs vad beslutande och bestämmande myndighet skriver, vad du har för intervall är ointressant men att säga att brandskyddskontroll sker var 6:e år är fel, det beror på många faktorer som du kommer att se när du läser på lite grann…
???
Det står var 6:e år, fritidshus, på protokollet. Vad mer vill du veta?
 
  • Gilla
  • Haha
bjonndrogg och 1 till
  • Laddar…
R
L L Jan skrev:
???
Det står var 6:e år, fritidshus, på protokollet. Vad mer vill du veta?
Om du hade skrivit det i ditt första inlägg så hade jag inte citerat dig utan du skrev såpass diffust att det var därför jag citerade dig…
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
G Greggan78 skrev:
Jag har en polare som för ett tag sen köpte ett gammalt hus mitt ute i skogen som stått i stort sett tomt i säkert minst 10 år, som mest har de gamla ägarna nog varit där nån vecka då och då som jag förstår det. Enda uppvärmingen i huset är en gammal-ish vedpanna och vattenelement.
När han först flyttade dit så förväntade han sig att kommunen skulle höra av sig om sotning då det nu står någon permanent på adressen, men det kom aldrig nånting. Han har sotat själv nån gång, och säger att även om skorstenen funkar bra och är öppen och så, så tror han inte den skulle gå igenom nån besiktning. Eftersom han inte anser sig ha möjlighet att fixa den förrän till våren, så tycker han det känns korkat att betala massa för att ta dit en sotare/brandskyddsinspektör bara för att få eldningsförbud, när han oavsett kommer behöva elda vintern igenom för värme och inte kan åtgärda nåt förrän till våren. Enligt honom så är det inte värre än att han tekniskt sett har eldningsförbud tills allt är godkänt, och enda straffet för att elda ändå är att försäkringen inte kommer täcka några skador relaterade till eldning.
Jag tycker självklart allt detta är galenskap och tycker han ska anmäla skiten, och tycker det låter konstigt att det är skulle vara mer konsekvenser än det med försäkringsbolaget.
Så min fråga är, stämmer detta? Riskerar han verkligen inte böter eller liknande genom att inte säga till att han bor och eldar där? Försökt googla för att kunna skrämma upp honom lite men ser bara mycket om vad man måste, krav, etc, men inget om vad som händer om man inte följer kraven. Nån som är insatt och vet vad som gäller? Vad kan hända om de upptäcker att han eldar, eller om de kommer dit när han väl fixat allt och de kanske misstänker att han eldat i månader utan att säga till?
Om man själv vill göra en enkel kontroll av om murstocken är tät så kan man elda en brasa så man ha ordentlig fyr och sedan lägga på ett lock, typ en tung kudde, på skorstenen. Kommer det då den minsta lilla rök någonstans längs murstocken så ska man absolut inte elda den minsta lilla brasa. Livsfarligt!!!
 
L Leif So skrev:
Om man själv vill göra en enkel kontroll av om murstocken är tät så kan man elda en brasa så man ha ordentlig fyr och sedan lägga på ett lock, typ en tung kudde, på skorstenen. Kommer det då den minsta lilla rök någonstans längs murstocken så ska man absolut inte elda den minsta lilla brasa. Livsfarligt!!!
Tack! Jättebra tips att man kan göra det själv och täta av med en kudde. För den kollen kostar en del annars.
Skall man då elda med ved, massor av tidningspapper eller med granris? Kanske granris ger mest och kraftigaste röken?

Som tack bjuder jag på ett annat jättebra tips för de som har Iphone, men önskar ett vanligt 3,5 mm runt uttag för hörlurar. Det finns ett dolt faktiskt. För enstaka marknader finns hålet från början, pga lag. Men det är dolt i Västvärlden och i större delen av Asien. Funkar för alla Iphone!

 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har en premodulskorsten som bara är drygt 10 år gammal och har eldats relativt lite i.

Ärligt talat skulle jag inte vara det minsta orolig för att elda utan att sotaren hade varit här varannat år och en brandskyddskontroll var fjärde.

Men nu kör vi ändå på alla kontroller, rätt ska vara rätt.

Vad jag menar är bara att ibland kan man faktiskt vara ganska säker på att skorstenen funkar.

Men i TS fall här så skriver ju TS att han befarar ett eldningsförbud - det indikerar ju inte någon större säkerhet att allt är OK. Det känns ju lite knepigt ...
 
G Greggan78 skrev:
Är mest rädd att han riskerar straff i form av böter eller liknande utan att veta om det.
Varför skulle han få böter. Du säger att han bor ute i skogen, kommunen kommer knappast ut och kollar att han eldar så ifall inte du anmäler honom så finns knappast någon risk för böter. Sen är det väl inget lagbrott, så det handlar väl om någon avgift som kommunen kan pådyvla honom. Hade jag varit din kompis hade jag nog varit rätt sur ifall jag såg vad du skriver här ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Som jag förstår det får man sota själv om man blivit godkänd av rätt instans, men det måste fortfarande höras brandskyddsinspektioner av en officiell inspektör med jämna mellanrum?
Korrekt.
 
G Greggan78 skrev:
Jag menar, jag håller så klart med, men enligt honom är det ingen fara. Han säger att teglet längst upp är lite söndervittrat etc, men i övrigt verkar den tät och fin och så, har aldrig problem med draget när han eldar, verkar inte läcka nånstans etc. Jag bor i lägenhet så har noll koll på vad de ens kollar, men han verkar tänka att de är överdrivet petiga och drar allt och alla över samma kam, typ. Han är jävligt händig och har bra koll rent allmänt så är inte direkt rädd att han kommer sätta eld på sig själv, mest orolig för vad för konsekvenser det kan få rent lagligt för honom.
G Greggan78 skrev:
Jag har en polare som för ett tag sen köpte ett gammalt hus mitt ute i skogen som stått i stort sett tomt i säkert minst 10 år, som mest har de gamla ägarna nog varit där nån vecka då och då som jag förstår det. Enda uppvärmingen i huset är en gammal-ish vedpanna och vattenelement.
När han först flyttade dit så förväntade han sig att kommunen skulle höra av sig om sotning då det nu står någon permanent på adressen, men det kom aldrig nånting. Han har sotat själv nån gång, och säger att även om skorstenen funkar bra och är öppen och så, så tror han inte den skulle gå igenom nån besiktning. Eftersom han inte anser sig ha möjlighet att fixa den förrän till våren, så tycker han det känns korkat att betala massa för att ta dit en sotare/brandskyddsinspektör bara för att få eldningsförbud, när han oavsett kommer behöva elda vintern igenom för värme och inte kan åtgärda nåt förrän till våren. Enligt honom så är det inte värre än att han tekniskt sett har eldningsförbud tills allt är godkänt, och enda straffet för att elda ändå är att försäkringen inte kommer täcka några skador relaterade till eldning.
Jag tycker självklart allt detta är galenskap och tycker han ska anmäla skiten, och tycker det låter konstigt att det är skulle vara mer konsekvenser än det med försäkringsbolaget.
Så min fråga är, stämmer detta? Riskerar han verkligen inte böter eller liknande genom att inte säga till att han bor och eldar där? Försökt googla för att kunna skrämma upp honom lite men ser bara mycket om vad man måste, krav, etc, men inget om vad som händer om man inte följer kraven. Nån som är insatt och vet vad som gäller? Vad kan hända om de upptäcker att han eldar, eller om de kommer dit när han väl fixat allt och de kanske misstänker att han eldat i månader utan att säga till?
Din polare har sk eldningsförbud som inträder automatiskt utan föregående beslut om inte skorstenen sotas enligt det intervall som är beslutat av kommunfullmäktige i den kommun som huset ligger i. Det är upp till fastighetsägaren själv att anmäla att att man har en panna/skorsten som inte har sotats och som man avse använda.
Vad som händer vi ev brand kan jag inte svara på men tippar att försäkringsbolaget drar öronen åt sig och att man kan åtalas för någon form av vårdslöshet/vållande till annan skada.
 
Ingen sotare har sotat min murstock på 10 år.
Men förra året gjordes brandskyddskontroll.
Den har inte eldningsförbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.