SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I en perfekt värld hade den miljöinspektör som skulle döma ut ett avlopp gjort det på konkreta grunder, exempelvis provresultat på utloppsvattnet som visar att avloppet renar bort för lite fosfor. I vår nuvarande värld gör inspektören en okulär kontroll (tittar runt på avloppsanläggningen, alltså) och bedömer att anläggningen är "för gammal" och därmed inte renar avloppsvattnet tillräckligt.
Mycket träffande beskrivning av hur det gick till i mitt fall.
Det som kan tilläggas är att dom vid sitt enda besök för denna okulärbesiktning även kikade ned i de inspektionsrör som hör till själva markbäddsanläggningen och ansåg att vattennivåerna som dom där såg tydligt indikerade en icke fullt fungerande markbädd.
Situationen för mig som fastighetsägare är inte särskilt rolig. Det kommer kommunalt folk (miljöinspektörer) som åtminstone ställt mot mina kunskaper inom detta specialområde, framstår som experter. Detta landar ganska snabbt i en förtroendesituation: Fastighetsägare vs kommunens tjänstemän (vad har dom för agenda?)

Och i detta fall, där kommunen på kort tid (ett par år?) dömt ut avloppsanläggningar "en masse" inom i princip samma område, så ställs förtroendet gentemot kommunen verkligen på prov. Alternativt att det helt är borta. Jag har också under flera år (långt före detta med avlopp kom upp) tydligt uppfattat att kommunen har en mycket hög svansföring just inom miljöområdet. Typ "Vi ska vinna" - attityd. Alltså i en slags tävling mellan kommunerna i Sverige. Det är ju i så fall styrt av kommunalpolitikerna och det kan kanske(?) generera politiska poäng. Men det blir garanterat väldigt kostsamt för dess fastighetsägare och innevånare. "Det kostar att ligga på topp." En plats i mitten skulle för mig vara helt OK eller bättre.

Men allt detta är väl egentligen en annan tråd.

Det var vatten i luftrören då. Ska inte vara det, då är kanske infiltrationen lite för tät. Hur var det med 3-kammaren och dess rör ut, något nedslag på den. Är det för övrigt en godkänd anläggning,utan någon tidsbestämning i tillståndet.
Kommunens folk är inte allenrådande, men dom har en förmäga att bara säga, inte godkänt. Och det är liksom en omvänd bevisförning på avlopp. dom kör med det, att innehavaren ska bevisa att det fungerar.
Är allt som det ska och inga andra påpekanden än bädden. Så får man enligt lag renovera den.

T ThoDah skrev:
Så ett försök till sammanfattning:
Myndigheterna (i deras stuprörs-beteenden) har vi som fastighetsägare oerhört liten hjälp av. Det kanske rent av är det omvända.
Och för mig personligen är ju problemet löst: Jag tog merkostnaden för att ordna ett separat avlopp för backspolningsvatten.
Men på totalen känns det ändå som att detta bara är ytterligare ett hån mot fastighetsägare i landsbygd.
Och jag har inte blivit mycket klokare. Mera så här: Om det ska till en lösning så har jag nu inte ens en idé om var den finns.
Jo, en sak har jag lärt mig: Det är långt ifrån oviktigt till vilken kommun en fastighet hör.
Hej

Jag måste argumentera mot det utbredda användandet av uttrycket ”hån av oss boende/ägare i landsbygd”.
Jag verkar märka av en attityd hos många som bor och äger fastigheter som ligger ”på landet”, dvs utanför centralort eller sammanhängande bebebyggelse, att nya bestämmelser/lagar/föreskrifter ses som en riktad åtgärd just mot dem personligen.
Skillnaden mellan kommunerna finns alltid naturligtvis men lagar och bestämmelser gäller ju hela landet och är ju inte riktat mot landsortskommunen xxxxx eller strorstadskommunen yyyyy.

Som fastighetsägare i flera olika kommuner i olika landsändar ser det verkligen olika ut och jag får anpassa mig efter dagsläget men är alltid beredd på att en kommun kan prioritera upp kontroll av tex egna avlopp utan förvarning.

Några egna exempel:
- Skärgårdskommun utanför Stockholm, min huvudbostad: Stenhårt, inga undantag ges för någonting pga hög skyddsklass. Kontroller utförs regelbundet och intyg krävs in på årlig service av avloppsanläggningar.
- Kustkommun i Hälsingland med havstomt, deltidsboende. Ingen bryr sig om något även om man frågar utan får till svar att ”gör så det ser bra ut”, aldrig några kontroller.
- Fjällnära kommun i Jämtland sjötomt med åretrunt boende. Här fick jag avloppssystemet utdömt men det kändes rimligt då det 30 år gamla 3-kammarbrunnen med infiltration nog hade gjort sitt. Jag installerade ett Fann minireningsverk för allt avlopp med efterpolering osv där reningsgraden är så hög att utloppet kunde ledas ut till diket som går ut i sjön.
- Landsortskommun i Värmland med fritidsboende. Ingen verkar vilja väcka den Björn som sover utan en tjänsteman på kommunen sa till mig muntligt att gör som ditt samvete säger men hoppa gärna över en ansökan så dina grannar inte får bekymmer !?😂. Ingen ansökan =ingen anledning till att utföra kontroll!

Så ja, kommuner agerar olika men jag ser aldrig det som ett motarbetande av mig som fastighetsägare. Jag skulle ha mycket högre förståelse för om ”gnället” kom från storstadsområden och inte från landsorten där bevisligen många avloppslösningar är undermåliga och utdaterade.
Att avloppssystemet funkar är allas ansvar och att regler ändras är väl bara till det bättre?

/ Björkskär

• Gilla
xxargs
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ThoDah skrev:
Det som kan tilläggas är att dom vid sitt enda besök för denna okulärbesiktning även kikade ned i de inspektionsrör som hör till själva markbäddsanläggningen och ansåg att vattennivåerna som dom där såg tydligt indikerade en icke fullt fungerande markbädd.
Ja då är markbädden eller infiltrationen igensatt och renar inte avloppsvattnet. Den måste läggas om.

Så då var det ju ett solklart fel som indikerar att du inte renade ditt avloppsvatten. Egentligen onödigt att kommunens tillsyn skulle behöva upptäcka detta åt dig. Detta kunde du själv ha upptäckt och sen åtgärdat.

• Gilla
xxargs och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja då är markbädden eller infiltrationen igensatt och renar inte avloppsvattnet. Den måste läggas om.

Så då var det ju ett solklart fel som indikerar att du inte renade ditt avloppsvatten. Egentligen onödigt att kommunens tillsyn skulle behöva upptäcka detta åt dig. Detta kunde du själv ha upptäckt och sen åtgärdat
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Så då var det ju ett solklart fel som indikerar att du inte renade ditt avloppsvatten. Egentligen onödigt att kommunens tillsyn skulle behöva upptäcka detta åt dig. Detta kunde du själv ha upptäckt och sen åtgärdat.
"Upptäckt det själv": Absolut, det är inte alls omöjligt. Dock: Det kräver både kunskaper och insikter som jag inte hade vid den tidpunkten. Det är bättre nu åtminstone just vad gäller detaljen avlopp, men långt ifrån fulländning. Vilket i sin tur måhända indikerar att jag är en olämplig fastighetsägare vad gäller en bostadsfastighet i landsbygd. Jag kan ta det. Jag delar i så fall garanterat detta med många andra. Tex är jag möjligtvis en villafastighetsägare som en kommun kan komma och skörta upp med x antal pålagor som jag inte ens känner till finns. Och inte heller vet om jag på något sätt kan försvara mig emot.

Jag har ägt denna bostadsvilla ett antal år nu och har inga omedelbara planer på att sälja. Min erfarenhet vad gäller att äga bostadsvilla i stadsmiljö är dock betydligt längre. Därför anser jag, trots brister i kunskap och inskter, att jag kan jämföra. Och jag vidhåller att det är stor skillnad på hur en villafastighetsägare hanteras om man jämför stadsbygdsvilla vs landsbygdsvilla Till nackdel för ägaren av landsbygdsvillan. Och det kan, även för en fullständigt normal fastighetsägare (nåja..), ibland vara ganska svårt att uppfatta en kommun som en positiv kraft. Skrivet mtp inlägg från signatur "Björkskär".
Möjligtvis kan en del av dessa upplevda skillnader helt enkelt bara bero på att det är olika kommuner och det kommunala självstyret är omfattande (en av de kunskaper jag fått av denna tråd).

Tråden har varit intressant och mycket givande. Och det skriver jag inte för att "vara trevlig", det kommer från hjärtat. Den har gett mig både mer kunskap och insikter och även funderingar och tankar vad som skulle kunna bli bättre.
Så stort TACK till alla som gjort inlägg.

Att mina initala frågor kunde medföra så här många inlägg, nej det trodde jag aldrig. Men inläggen har efterhand glidit iväg ganska långt bort från mina initiala frågetecken. Dessa initiala frågetecken kommenterades dock av "Knattecrossfarsan" på ett sätt som gav mig mycket insikter.

Jag tänker att detta får bli mitt sista inlägg i denna tråd (får se om jag lyckas i den ambitonen :) ). Inte för något annat än att ämnet har glidit iväg ordentligt och om fortsättning följer så borde det ske i en för ämnet mer passande tråd.
Tänk om landsbygden blev ännu bättre!

Claes Sörmland
Ja det krävs mer kunskaper för att driva ett eget avlopp än att använda ett kommunalt avlopp. Samma sak med tappvatten, det kräver en hel del teknisk kunskap för att få vatten i kranen från egen brunn medan insatsen är minimal med kommunalt vatten.

Tipsar om avloppsguiden för den med eget avlopp som behöver lite grundläggande kunskaper:

https://avloppsguiden.se/

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.