Likafullt kan kommunen kräva tusentals kr för att komma och kika på backspolningsavloppet redan på måndag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Backspolningsvatten är inte avloppsvatten med påkopplad WC så det är inte tillståndspliktig verksamhet att sätta ett sånt i drift. Men det kräver en anmälan. Missar man anmälan när detta backspolningsvattenavlopp installeras så preskriberas frånvaro av anmälan efter 5 år. Det kan då inte utställas en miljösanktionsavgift.
:)
Det har i mitt fall bara hänt en enda sak: Jag har låtit installera ett minireningsverk mellan fastighetens avloppsutlopp och befintlig trekammarbrunn. Och för att uppfylla förväntningarna från leverantören av minireningsverket, så har jag också säkerställt att utloppet från filtrets backspolning inte passerar genom minireningsverket. Men nedströms minireningsverket, så utnyttjas alltså samma rör som tidigare. På precis samma sätt (fast avloppsmässigt så är det nu ett renare vatten som rinner i det röret).
Annars är allt som det varit tidigare i många år (30 kanske, hur som helst långt före min tid som fastighetsägare).

F fribygg skrev:
Likafullt kan kommunen kräva tusentals kr för att komma och kika på backspolningsavloppet redan på måndag.
Så kan det vara. En övergipande insikt jag fått (och som förstärkts i denna process), det är att när kommunen dyker upp så kanske något händer eller kanske inte. Men en sak är helt säker: Det kommer att kosta pengar. Inte för kommen men för mig som fastighetsägare. :(

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T ThoDah skrev:
Så kan det vara. En övergipande insikt jag fått (och som förstärkts i denna process), det är att när kommunen dyker upp så kanske något händer eller kanske inte. Men en sak är helt säker: Det kommer att kosta pengar. Inte för kommen men för mig som fastighetsägare. :(
Har du alla tillstånd för reningsverk, så bry dig inte, kommer säkert ingen och kollar, var tyst och ligg lågt. Det är vanligt vatten som åker ut och det kan släppas rakt ut i ett dike.

Claes Sörmland
T ThoDah skrev:
:)
Det har i mitt fall bara hänt en enda sak: Jag har låtit installera ett minireningsverk mellan fastighetens avloppsutlopp och befintlig trekammarbrunn. Och för att uppfylla förväntningarna från leverantören av minireningsverket, så har jag också säkerställt att utloppet från filtrets backspolning inte passerar genom minireningsverket. Men nedströms minireningsverket, så utnyttjas alltså samma rör som tidigare. På precis samma sätt (fast avloppsmässigt så är det nu ett renare vatten som rinner i det röret).
Annars är allt som det varit tidigare i många år (30 kanske, hur som helst långt före min tid som fastighetsägare).
Den förändring av avloppet (med den termen inkluderas avloppsreningsdelen också) är tillståndspliktig. D v s du ska ha sökt tillstånd och fått tillstånd för hur du har kopplat och brukar avloppet, inklusive din lösning med hur spolvattnet är anslutet till det. Om du inte har ett sådant tillstånd för den verksamhet som du faktiskt bedriver så är det ett svartavlopp.

Detta beror på att lagstiftaren generellt har förbjudit alla avlopp med WC påkopplat. Men får bara ta dem i bruk (i det går att ändra på äldre avloppsanläggningar) om man har tillstånd och i varje del följer tillståndet. D v s tillståndet för en viss avloppsverksamhet lyfter det generella förbudet just avseende det som man har tillstånd för.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ThoDah skrev:
Bra sammanfattning!

Bästa svaret

Den enkla anledningen till att inga tillverkare av minireningsverk garanterar att anläggningen fungerar om man leder backspolningen dit är att denna parameter inte finns med i certifieringen. För att en minireningsanläggning ska få installeras och användas måste tillverkaren kunna uppvisa att produkten har certifierats i enlighet med EN12566-3.

Processen att bli certifierad är kostsam, ganska omfattande och inkluderar att en anläggning tas i drift och sedan monitoreras under lång tid med belastning typiskt för vad anläggningen är satt att klara. Eftersom det finns en uppsjö med olika vattenfilter i Europa så är det omöjligt för tillverkaren att få med detta i belastningen. Leder man likväl backspolningsvattnet till minireningsverket finns det således inga garantier för att anläggningen fungerar som den ska.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Den enkla anledningen till att inga tillverkare av minireningsverk garanterar att anläggningen fungerar om man leder backspolningen dit är att denna parameter inte finns med i certifieringen. För att en minireningsanläggning ska få installeras och användas måste tillverkaren kunna uppvisa att produkten har certifierats i enlighet med EN12566-3.

Processen att bli certifierad är kostsam, ganska omfattande och inkluderar att en anläggning tas i drift och sedan monitoreras under lång tid med belastning typiskt för vad anläggningen är satt att klara. Eftersom det finns en uppsjö med olika vattenfilter i Europa så är det omöjligt för tillverkaren att få med detta i belastningen. Leder man likväl backspolningsvattnet till minireningsverket finns det således inga garantier för att anläggningen fungerar som den ska.
Det där anar jag är en formulering precis mitt i prick!
Och det förklarar också varför leverantörerna av minireningsverk aldrig klarar av att presentera siffror i denna härad. Man får endast textuella, och ja flummiga, svar. Och det i sin tur skapar hos mig som kund en känsla av att dom inte vet.
Och det är nog sant, dom vet nog inte. För dom har jobbat exakt efter den process som Du här skriver.
Men det antyder ju att det sannolikt är viktigt att välja en minireningsverks-leverantör med många års erfarenhet av installerade minireningsverk.

Varför behövs reningsverket?

useless useless skrev:
Varför behövs reningsverket?
Formellt behövs, i mitt fall iaf, inte explicit ett minireningsverk. Men befintlig anläggning (trekammarbrunn med slamtömning plus markbädd) dömdes ut av kommunen vid en inspektion 2023. Jag måste alltså göra något och vad jag gör, ska godkännas av kommunen och det ska vara klart/genomfört på viss tid. Om inte detta uppfylls, hotar vite.
Utan att gå in på detaljer så blev valet i mitt fall: Minireningsverk.
Och min lösning är så klart godkänd av kommunen.
Men kommunen sa aldrig: "Det ska vara ett minireningsverk". Så dom var nog öppna för andra lösningar. Kanske. Det prövade jag aldrig.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T ThoDah skrev:
Formellt behövs, i mitt fall iaf, inte explicit ett minireningsverk. Men befintlig anläggning (trekammarbrunn med slamtömning plus markbädd) dömdes ut av kommunen vid en inspektion 2023. Jag måste alltså göra något och vad jag gör, ska godkännas av kommunen och det ska vara klart/genomfört på viss tid. Om inte detta uppfylls, hotar vite.
Utan att gå in på detaljer så blev valet i mitt fall: Minireningsverk.
Och min lösning är så klart godkänd av kommunen.
Men kommunen sa aldrig: "Det ska vara ett minireningsverk". Så dom var nog öppna för andra lösningar. Kanske. Det prövade jag aldrig.
Jag kan tillägga att i hyggligt närliggande bostäder inom denna samma landsbygd, så har nu på kanske drygt något år eller så, nästan alla fastigheter fått sina olika varianter av befintliga avloppslösningar underkända av kommunen. Och i de fall som jag har uppsnappat info om, så verkar det som man har valt att installera minireningsverk. Oftast egna, men i något fall ett gemensamt (alltså delat med flera fastighets-ägare).
Så kommunen kör som en "avlopps-drive" i dessa dagar, lite så känns det.

T ThoDah skrev:
Jag kan tillägga att i hyggligt närliggande bostäder inom denna samma landsbygd, så har nu på kanske drygt något år eller så, nästan alla fastigheter fått sina olika varianter av befintliga avloppslösningar underkända av kommunen. Och i de fall som jag har uppsnappat info om, så verkar det som man har valt att installera minireningsverk. Oftast egna, men i något fall ett gemensamt (alltså delat med flera fastighets-ägare).
Så kommunen kör som en "avlopps-drive" i dessa dagar, lite så känns det.
Nästa bra fråga är då. Av vilken orsak har kommunen underkänt ett avlopp, dom måste ha på fötterna för ett sådant beslut. Kan du tala om vilka grunder som dom använt sig av.

J jonaserik skrev:
Nästa bra fråga är då. Av vilken orsak har kommunen underkänt ett avlopp, dom måste ha på fötterna för ett sådant beslut. Kan du tala om vilka grunder som dom använt sig av.
I en perfekt värld hade den miljöinspektör som skulle döma ut ett avlopp gjort det på konkreta grunder, exempelvis provresultat på utloppsvattnet som visar att avloppet renar bort för lite fosfor. I vår nuvarande värld gör inspektören en okulär kontroll (tittar runt på avloppsanläggningen, alltså) och bedömer att anläggningen är "för gammal" och därmed inte renar avloppsvattnet tillräckligt.

Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I en perfekt värld hade den miljöinspektör som skulle döma ut ett avlopp gjort det på konkreta grunder, exempelvis provresultat på utloppsvattnet som visar att avloppet renar bort för lite fosfor. I vår nuvarande värld gör inspektören en okulär kontroll (tittar runt på avloppsanläggningen, alltså) och bedömer att anläggningen är "för gammal" och därmed inte renar avloppsvattnet tillräckligt.
Överklagar du ett beslut med den grunden så förlorar miljönämnden. Ålder är ingen faktor för att förbjuda utsläpp från ett avlopp.

Men det vanliga är det är vissa konkreta fel som gör att tillsynen kommer till beslut om att förbjuda utsläpp. De vanligaste är troligen:

att infiltrationen inte är dokumenterad, fastighetsägaren kan alltså inte förklara vart vattnet tar vägen.

att infiltrationen tar inte emot avloppsvattnet hela året och man kan se fördämning i slamavskiljare eller eventuell fördelningsbrunn/spridarledningar.

att slamavskiljaren är trasig, t ex T-rör på utgående vatten har ramlat bort eller aldrig monterats.

Till detta kommer den enorma mängden med svartavlopp. Att man inte har avloppstillstånd för sin anläggning.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Huvudproblemet med att gamla avlopp underkänns pga ålder är att verksamhetsutövaren (fastighetsägaren) inte kan visa att avloppet uppfyller gällande miljökrav. Och då kan miljönämnden eller motsvarande använda det som oklanderligt argument om fastighetsägaren överklagar till länsstyrelsen.
Det är inte en fråga om huruvida avloppet är miljöfarligt eller inte, utan huruvida det finns ett gällande tillstånd att släppa ut avloppsvatten till anläggningen. Ett gammalt avlopp kanske uppfyller nuvarande krav, kanske inte, och då fäller kommunen hellre än att fria. Därför blir det äldre avlopp = underkänt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.