384 010 läst · 701 svar
384k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Nice! Jag har funderat på att gjuta ett källarbjälklag med träullit som innertak för att dels slippa riva formen och framförallt slippa källarakustik.S skydiver skrev:
Och nu är gräsmattan klippt för första gången! Den har tagit sig riktigt bra sen sådden i höstas men har några lite kalare fläckar som främst syns lite högre uppifrån. Blir nog lite mera jord och stödsådd till hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Nu börjar man bli nyfiken på hur det har gått de senaste månaderna?
Hoppas du inte tappat motivationen, för nu börjar ni ju närma er
Hoppas du inte tappat motivationen, för nu börjar ni ju närma er
Det har gått väldigt långsamt de senaste månaderna, och motivationen har periodvis varit närmast obefintlig.Pasjostrom skrev:
Målet har, sen vi började för tre år sedan, varit att flytta in till sommaren. För mycket jobb på "riktiga" jobbet och konstaterande att saker vi hade tänkt låta hantverkare göra men som vi gör själva (av kostnadsskäl och för att bra hantverkare inte haft tid) har förskjutit tidplanen markant. Vi har samtidigt känt att när vi bor så bra som vi gör i vår lilla lägenhet så är det ingen vits med att stressa oss in i huset.
Så i somras planerade jag att göra noll och ingenting på bygget om jag inte verkligen kände att jag ville göra någonting. Och vissa saker kände jag faktiskt för att göra!
Sen sist så har:
- Innertaket i de två mindre sovrummen kommit upp.
Logga in
Skapa konto
- Målat färdigt, lagt golv och monterat garderober i vår lilla klädkammare.
Logga in
Skapa konto
- Båtbotten slipats, epoxyprimats och målats.
Logga in
Skapa konto
- Skjutdörren till båten reparerats (och för att få bort dörren måste konsolen bort, och för att få bort konsolen måste vindrutan bort...)
Logga in
Skapa konto
- Vindstrappa monterats upp till vinden och "entrén" på vinden snyggats till.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
- Belysning monterats på vinden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
- Framsidan av gården snyggats till, fått matjord och såtts gräs.
Logga in
Skapa konto
Här håller vi på och bygger en mur/slänt till höger för att avgränsa gården lite, något måste vi ju göra av alla förbaskade stenar som låg i marken...
Och i förrgår, 3 veckor efter sådd, såg det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Just nu har jag återupptagit spacklandet inomhus, det som är kvar är finspackling av vardagsrum, groventré och lilla wc. När det är färdigt får sambon ta vid och måla dessa rum (så är allt målat) och jag går vidare till något av nästa moment. Vilket är resten av innertaken, tätskikt, kakling, fönstersmygar, lister, badrumsmöbler, golv, bastu m.m m.m...
Snart är vi färdiga!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Man förstår av tonen i inlägget att motivationen än så länge inte är tillbaka på topp
Men jag tror ni gör rätt i att inte stressa i detta läge, bättre att låta det ta tid och jobba vidare mot slutmålet i en hanterbar takt.
Kämpa på!
Men jag tror ni gör rätt i att inte stressa i detta läge, bättre att låta det ta tid och jobba vidare mot slutmålet i en hanterbar takt.
Kämpa på!
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Håll ut! Men ta den tid som behövs ifrån bygget. Tiden ni är i just nu är nog den tuffaste, det kommer bli bättre.
Tipps: om du inte är överjävlig på att kakla och ekonomin tillåter, ta in någon som gör det åt er. För min del var det guld värt.
Ni kommer klara det, kämpa på men ta vara på varandra!
Synd att ni bor så långt bort, skulle gärna gett er ett handtag.
Tipps: om du inte är överjävlig på att kakla och ekonomin tillåter, ta in någon som gör det åt er. För min del var det guld värt.
Ni kommer klara det, kämpa på men ta vara på varandra!
Synd att ni bor så långt bort, skulle gärna gett er ett handtag.
Gör de roliga delarna för att hålla igång. Gör lite varje dag eller varje helg. Det enda som är ett problem är om man släpper det helt och ger upp, då blir det bara tyngre och tyngre att sätta igång igen.
Du bygger ju ditt egna hus! Normala människor klarar inte ens av att påbörja ett så stort projekt. Och det blir förbaskat bra dessutom!
Du bygger ju ditt egna hus! Normala människor klarar inte ens av att påbörja ett så stort projekt. Och det blir förbaskat bra dessutom!
Efter att sommaren var över kom motivationen att gå in på bygget sakta krypande tillbaka, och när jag väl hade bitit i det sura äpplet och spacklat färdigt började det hända grejer!
I ett nafs så hade sambon sprungit runt och målat färdigt alla rum, och under tiden hon målade så satte jag upp trappan till loftet. Efter många funderingar på hur vi på bästa sätt skulle ta oss upp dit så blev det en vindstrappa från omklädningsrummet:
När nu allt var målat var det bara för mig att fortsätta sätta innertak.
För att göra innertaket i master bedroom behövdes dock kanalen för frikyla komma på plats, så det blev steg ett.
Att hålla på och isolera kanal och en massa böjar uppe på vinden såg jag inte fram emot, så jag byggde de jobbiga delarna i bitar och isolerade färdigt nere i huset innan jag tog upp dem på vinden och satte på plats. Till exempel denna raksträcka-90-böj-raksträcka-45-böj-raksträcka:
Lite raksträcka och ljuddämpare till, och ner in i huset på nytt. Raksträckorna var ju någorlunda lätta att isolera på plats...
Frikylan för sovrummet var inte med i planen från början utan tillkom i efterhand. Lösningen blir en inbyggd fläktkonvektor ovanför ett nedpendlat undertak i lilla toaletten. Denna tar frånluft från sovrummet genom klädkammaren, kyler luften, och blåser ut den genom en 200-kanal upp på vinden och sen ner i sovrummet. Jag hade hellre gått med en kanal genom klädkammaren, men problemet är att klädkammaren och sovrummet skiljs av en bärande vägg med en bärlina i, som jag inte så gärna kapar sönder... Det här är lite klumpigare och kommer ge lite större förluster både sommartid och vintertid, men det var den snyggaste lösningen jag kom på. I vardagsrummet blir det en infälld konvektor i taket.
När jag ändå var uppe på vinden och bökade så gjorde jag även klart två slamkrypare som jag skjutit upp länge: takhuven för köksfläkten och genomföringen för avloppsluftaren. Efter att vi gjort taket färdigt har jag INTE varit sugen på att jobba där uppe igen, men nu var det dags innan vintern kommer.
Röret till vänster om avloppsluftaren är från radonslangen som ligger i gruset. Kör kontinuerlig mätning i lägenheten och vi har väldigt låg radon (12 i snitt under det senaste året) så jag tror inte att det kommer behövas någon radonsug, men det är skönt att ha möjlighet att koppla på om det skulle behövas.
Passade även på att göra färdigt köksventilationen, så man slipper gå upp på vinden och bråka i vinter om vi skulle råka bli redo för inflytt någon gång då.
Köksfläkten är en 160 EC-fläkt som kommer att styras av kåpan. En ljuddämpare på det så ska det förhoppningsvis bli hyfsat tyst.
Jag har ingen erfarenhet av ljuddämpare på imkanal, men hittade en del kommentarer med positiva erfarenheter här på forumet så jag tänkte att det väl bara är att prova! (PS. Döm mig inte för hårt med utseendet på brandisoleringen, fy fan för att jobba med nätmattor! Och den gröna tejpen är från när jag hade tejpat ihop den överblivna rullen efter isolering av imkanalen i lägenheten, den går ju inte att få bort utan att riva sönder hela isoleringen typ så den fick bli kvar där.)
Då frikylan för sovrummet nu var på plats kunde jag sätta upp taket där:
Och sen i tvättstugan:
Och efter det körde jag på i kök/vardagsrum/hall vilket blev klart ikväll:
Och där är vi nu. Nästa steg blir tätskikt och kakel i alla våtrum så att vi sen kan göra klart innertak där det ska vara kaklade väggar.
I ett nafs så hade sambon sprungit runt och målat färdigt alla rum, och under tiden hon målade så satte jag upp trappan till loftet. Efter många funderingar på hur vi på bästa sätt skulle ta oss upp dit så blev det en vindstrappa från omklädningsrummet:
Logga in
Skapa konto
När nu allt var målat var det bara för mig att fortsätta sätta innertak.
För att göra innertaket i master bedroom behövdes dock kanalen för frikyla komma på plats, så det blev steg ett.
Att hålla på och isolera kanal och en massa böjar uppe på vinden såg jag inte fram emot, så jag byggde de jobbiga delarna i bitar och isolerade färdigt nere i huset innan jag tog upp dem på vinden och satte på plats. Till exempel denna raksträcka-90-böj-raksträcka-45-böj-raksträcka:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite raksträcka och ljuddämpare till, och ner in i huset på nytt. Raksträckorna var ju någorlunda lätta att isolera på plats...
Logga in
Skapa konto
Frikylan för sovrummet var inte med i planen från början utan tillkom i efterhand. Lösningen blir en inbyggd fläktkonvektor ovanför ett nedpendlat undertak i lilla toaletten. Denna tar frånluft från sovrummet genom klädkammaren, kyler luften, och blåser ut den genom en 200-kanal upp på vinden och sen ner i sovrummet. Jag hade hellre gått med en kanal genom klädkammaren, men problemet är att klädkammaren och sovrummet skiljs av en bärande vägg med en bärlina i, som jag inte så gärna kapar sönder... Det här är lite klumpigare och kommer ge lite större förluster både sommartid och vintertid, men det var den snyggaste lösningen jag kom på. I vardagsrummet blir det en infälld konvektor i taket.
När jag ändå var uppe på vinden och bökade så gjorde jag även klart två slamkrypare som jag skjutit upp länge: takhuven för köksfläkten och genomföringen för avloppsluftaren. Efter att vi gjort taket färdigt har jag INTE varit sugen på att jobba där uppe igen, men nu var det dags innan vintern kommer.
Logga in
Skapa konto
Röret till vänster om avloppsluftaren är från radonslangen som ligger i gruset. Kör kontinuerlig mätning i lägenheten och vi har väldigt låg radon (12 i snitt under det senaste året) så jag tror inte att det kommer behövas någon radonsug, men det är skönt att ha möjlighet att koppla på om det skulle behövas.
Passade även på att göra färdigt köksventilationen, så man slipper gå upp på vinden och bråka i vinter om vi skulle råka bli redo för inflytt någon gång då.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köksfläkten är en 160 EC-fläkt som kommer att styras av kåpan. En ljuddämpare på det så ska det förhoppningsvis bli hyfsat tyst.
Jag har ingen erfarenhet av ljuddämpare på imkanal, men hittade en del kommentarer med positiva erfarenheter här på forumet så jag tänkte att det väl bara är att prova! (PS. Döm mig inte för hårt med utseendet på brandisoleringen, fy fan för att jobba med nätmattor! Och den gröna tejpen är från när jag hade tejpat ihop den överblivna rullen efter isolering av imkanalen i lägenheten, den går ju inte att få bort utan att riva sönder hela isoleringen typ så den fick bli kvar där.)
Då frikylan för sovrummet nu var på plats kunde jag sätta upp taket där:
Logga in
Skapa konto
Och sen i tvättstugan:
Logga in
Skapa konto
Och efter det körde jag på i kök/vardagsrum/hall vilket blev klart ikväll:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och där är vi nu. Nästa steg blir tätskikt och kakel i alla våtrum så att vi sen kan göra klart innertak där det ska vara kaklade väggar.
Redigerat:
Frikylan blir genom fläktluftkylare, dvs enheter med egen fläkt och kylbatteri anslutet till borrhålet. Man cirkulerar brinen genom batteriet och fläkten cirkulerar rumsluften över batteriet. Typ som innedelen till en luft-luftvärmepump.K Kenhasse skrev:
Om borrhålet klarar att leverera 7-gradig brine på sommaren så kan vi som mest få ut ungefär 3 kW kyla i vardagsrummet och 2,5 i sovrummet.