Bra jobbat (y)(y)

Skrivet på ett sätt så det är väldigt roligt att läsa i kombination med bra bilder!
Skulle gärna bygga ett liknande garage så följer med stort intresse! (y)

• Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Kul, följer! (y)

Riktigt häftigt!
Om jag inte missuppfattat så kommer ni även bygga hus framöver sen också på samma tomt?

Tack för alla uppmuntrande ord!

Nu är 3 av 4 portar på plats och vi kan snart pusta ut över att till slut ha ett helt vädertätt hus!

En nybyggd byggnad i skymningen med tre installerade garageportar och byggutrustning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Mlindahl skrev:
Riktigt häftigt!
Om jag inte missuppfattat så kommer ni även bygga hus framöver sen också på samma tomt?
Stämmer bra! Planen är att börja med plattan under våren 2020 då vi förhoppningsvis är så klara med garaget att vi kan flytta in i lägenheten där.

• Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
Snyggt bygge och speciellt portarna är jag imponerad av. Skulle vara kul att se hur du löser tätning och hur väl det fungerar!

Snablis
Följer, då jag själv bygger just nu samt är sjukt imponerad av er uthållighet, kreativitet och GRIT!

Vi bor just nu två barn och två vuxna på 32 kvadrat med betonggolv och OSB-väggar, medan jag bygger klart övervåningen/boendeplanet.
Känslan att skapa själv är oslagbar, även om man ibland är ohälsosamt noggrann och nojig med saker som egentligen inte spelar ngn roll. Att uppskatta målade väggar och riktiga golv lär man sig med. =)

Det ser riktigt bra ut, ert bygge, och önskar lycka till med allt. Ska bli spännande att följa.

Får jag fråga vad du jobbar med på dagtid (,om ja, berätta gärna vad det är :rofl:) ?

Bra jobbat både i utfört arbete och i text. Om du inte redan har gjort lådorna till balken så skulle jag rekommendera dig att kapa till stenullsskivor och lägga på båda sidor om livet och sedan klä in den med brandskivor. Kolla med din konstruktör vilken utnyttjandegrad balken har så att du får rätt brandskydd.

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Snyggt bygge och speciellt portarna är jag imponerad av. Skulle vara kul att se hur du löser tätning och hur väl det fungerar!
Tack! Jag håller med dig, det ska bli spännande att se hur jag löser det... :crysmile:
Då vi ska ha garaget varmt vill jag ju gärna ha det väldigt tätt, så det blir nog ett långsiktigt projekt att prova olika lösningar och se vad som funkar och inte.

Snablis Snablis skrev:
Följer, då jag själv bygger just nu samt är sjukt imponerad av er uthållighet, kreativitet och GRIT!

Får jag fråga vad du jobbar med på dagtid (,om ja, berätta gärna vad det är :rofl:) ?
Tack, era ord värmer! Vi kommer nog att få uppleva lite av det ni upplevt då garaget troligen kommer stå ofärdigt under tiden vi färdigställer loftet och sen huset.

Fråga får man alltid! Jag jobbar som teknisk chef inom den kommunala sektorn, och har tidigare jobbat som VVS-branschen och är utbildad byggingenjör. Ingen av oss har dock någon erfarenhet av byggarbeten sen tidigare, jag är mera van med spärrskaft och svetsar då jag har ett gediget motorintresse sen 20 år tillbaka. Trä är dock ett högst obekant material!

M Marcpet skrev:
Bra jobbat både i utfört arbete och i text. Om du inte redan har gjort lådorna till balken så skulle jag rekommendera dig att kapa till stenullsskivor och lägga på båda sidor om livet och sedan klä in den med brandskivor. Kolla med din konstruktör vilken utnyttjandegrad balken har så att du får rätt brandskydd.
Enligt brandinspektören räcker det med dubbel gips runt balken för att erhålla godkänt brandskydd, vilket kommer att göras.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
ÄNTLIGEN! Efter mycket slit är våra portar på plats och huset är nu på riktigt vädertätt.

Nybyggd lada med fyra träportar och delvis omonterad träpanel på fasaden.
Skapa konto

Drygt 80 timmars arbete har det varit att bygga våra fyra 120 kg tunga portar och få dem på plats, och jag har många gånger under arbetets gång funderat på varför jag bestämde mig för att vi skulle bygga egna portar, men med dem på plats så är det helt klart värt besväret.

Mycket annat smått och gott har hänt på bygget, och nästa steg nu är att få på pannorna på taket samt att få huset plastat så vi kan få taken isolerade.

Även roligt att se skillnanden mellan panel som varit uppe några veckor och panel som nyss monterats - sakta men säkert kommer den nå sin (förhoppningsvis) vackra naturligt grånade nyans.

Nyinstallerade tunga portar på ett hus under renovering med isoleringstak och ny träpanel.
Skapa konto

För övrigt passerades 1000 timmar på bygget i helgen, ska bli intressant att se var totalen landar...

• Gilla
  • Älska
vcx och 17 till
  • Laddar…
Grymt snygga portar. Hur mycket hade motsvarande storlek på prido eller liknande färdiga portar kostat? Blir det mao. billigare eller dyrare att bygga egna (snyggare) portar?

Portarna blev verkligen skitsnygga! Bra jobbat!

Exostor Exostor skrev:
Grymt snygga portar. Hur mycket hade motsvarande storlek på prido eller liknande färdiga portar kostat? Blir det mao. billigare eller dyrare att bygga egna (snyggare) portar?
Tack! Jag tog in offert på Crawfordportar och den blev på drygt 60 kkr utan motorer. Tog aldrig pris på Prido då vi har sådana på jobbet och jag upplever isoleringen som undermålig, men när jag tittat på ungefär samma storlek så har de blivit att kosta runt 40 kkr. Jag har inte räknat ihop materialet för dessa portar ännu, men det borde bli ungefär 10 kkr. Räknar man arbetstiden blir de dock ganska dyra...

U-värdet på dessa blev väl runt 0,45 eller något, så sen är ju bara frågan hur täta jag får dem som avgör om de blir energisnåla eller inte.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Tack! Jag tog in offert på Crawfordportar och den blev på drygt 60 kkr utan motorer. Tog aldrig pris på Prido då vi har sådana på jobbet och jag upplever isoleringen som undermålig, men när jag tittat på ungefär samma storlek så har de blivit att kosta runt 40 kkr. Jag har inte räknat ihop materialet för dessa portar ännu, men det borde bli ungefär 10 kkr. Räknar man arbetstiden blir de dock ganska dyra...

U-värdet på dessa blev väl runt 0,45 eller något, så sen är ju bara frågan hur täta jag får dem som avgör om de blir energisnåla eller inte.
Mycket snyggt, både brädslaget och speciellt portarna. Kan du vara snäll och lägga upp en närbild på portens förskjutning med dina specialgångjärn?

Grymt snygga portar, riktigt imponerad!
Gillar de snedställda ribborna, det gör sig snyggt mot den liggande virket i fasaden.
Ser fram emot fortsättningen!

Bara en notis, U-värdet på portar mäts när dom är monterade. Det är alltså inte portbladet i sig man mäter U-värdet på, utan i hela konstruktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.