apotekarnes apotekarnes skrev:
Stenen kostade några tusenlappar. Kommer inte ihåg exakt, men det var i alla fall billigare jämfört med när jag köpt 16-32 makadam och liknande.
Billigt.

apotekarnes
B byggarätt skrev:
Fina bilder intressant!!
Du gjöt syll och fyllde för hand vilket jobb!!
Vad fint !
Hammarbandet ovanpå gabionerna kan man väl gjuta en avgjämning på toppen och fästa hammarbandet i?
Den väggen du inte putsat utvändigt .. hur fungerar den avseende fukt ?
Jag nöjde mig med att gjuta några punkter överst som stocken vilar på. Sen sitter den fast med genomgående gängstång samt lite grövre spikplåtar under gallret som mothåll.

När det gäller den oputsade väggen och fukt har jag inte riktigt någon uppfattning än. Ev regnvatten som stänker in självdräneras ner till betongsulan och jag har i alla fall inte sett att fukt tränger in genom putsen på insidan. Jag tror att kalkputsen är mer fuktutsatt från insidan.

Här är en bild på södergaveln som är helt i glas. Norrsidan är i sten och har inga fönster alls.
[bild]

[bild]
Entrédörren är byggd av gamla fönsterbågar som jag kom över gratis. Samma bågar som sitter på övriga huset.

[bild]
Det är lite väl långt till närmsta vattenuttag, så för att slippa dra slangar över hela gården varje dag sitter det en gammal ackumulatortank på 500l som samlar upp regnvatten. Ovanpå tanken ser man ett stuprör som leder in vatten från hängrännan. För att undvika översvämning sitter det en 32mm PEM-slang i den översta anslutningen som leder ut vattnet när tanken är full. Eftersom den står några dm över golvet blir det tillräckligt självtryck för att kunna vattna med slang. Trots en torr försommar har det inte varit tomt i på vatten i tanken.

[bild]
Myshörna är ett måste på kvällarna.

[bild]

Väggarna är ganska ojämna, vilket beror på att stenar tenderar att sticka lite grann genom gallret på gabionerna. Putstjockleken hade blivit enorm om jag envisats med att få väggen slät. Nu får putsen istället följa stenarna, och så här i efterhand blev det ganska snyggt ändå.

[bild]
Efter mycket grubbel fick det till slut bli ett golv av tegel. Det var faktiskt inte så krångligt som jag trodde att lägga. När väl första raden låg spikrak blev resten ganska enkelt. Över odlingsbädden i mitten hänger en ram av armeringsjärn som förhoppningsvis går enkelt att täcka in/över med bubbelplast för att kunna övervintra känsliga växter inuti.
Vilket fantastiskt fint växthus och vilket jobb :)

apotekarnes
M Mikedigitize skrev:
Väldigt trevligt bygge. vill gärna se bilder, om du har, på väggarna inne ifrån, innan puts. Speciellt kring västväggs fönster /takfot...
Jag har nog tyvärr inga bilder på västväggen (den med halvrunda fönster) innan putsning. Valven gjorde jag av kilhuggna lecablock samt böjda armeringsjärn och putsnät under för att få till formen.

• Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Vilket underbart projekt - på så många nivåer! Tack för att du delar med dig.

Kan bara hålla med i hyllningskören: kul projekt, bra dokumenterat och fint resultat!

Jag vill veta mer om odlingslådorna i tegel! Jag planerar sådana för min trädgård just nu, och har funderat på hur den ska bli tillräckligt stabil med teglet på högkant. Hur gjorde ni, har ni något magiskt på insidan? Borrat och satt genomgående armeringsjärn? Slängt på en skvättmed bruk och hoppats på det bästa?

apotekarnes
Jag tror underlaget är det viktiga. I växthuset står odlingslådorna på tegelgolvet så det blir ju inga direkta rörelser som kan knäcka fogarna. Om de skulle stå direkt på backen skulle de kanske inte hålla. Annars har jag bara murat ihop dem med B-bruk, samt lagt lite grövre ståltråd i fogen mellan skiften som armering. Ska jag vara helt ärlig så gick det faktiskt gått sönder på ett ställe, men jag tror det berodde på bristfälligt hantverk samt förvattning och inte materialen i sig. Efter reparation på 30 minuter har det hållit fint.

Jag tror underlaget är det viktiga. I växthuset står odlingslådorna på tegelgolvet så det blir ju inga direkta rörelser som kan knäcka fogarna. Om de skulle stå direkt på backen skulle de kanske inte hålla. Annars har jag bara murat ihop dem med B-bruk, samt lagt lite grövre ståltråd i fogen mellan skiften som armering. Ska jag vara helt ärlig så gick det faktiskt gått sönder på ett ställe, men jag tror det berodde på bristfälligt hantverk samt förvattning och inte materialen i sig. Efter reparation på 30 minuter har det hållit fint.
Intressant. De jag planerar ska stå på friland, så det fanns uppenbarligen en bra anledning att köpa den där paddan :)

Kan inget om murning, blir det starkare om man har en lite tjockare fog mellan skiftena eller ska man använda det mer som lim?

apotekarnes
jonmo jonmo skrev:
Intressant. De jag planerar ska stå på friland, så det fanns uppenbarligen en bra anledning att köpa den där paddan :)

Kan inget om murning, blir det starkare om man har en lite tjockare fog mellan skiftena eller ska man använda det mer som lim?[/
1
jonmo jonmo skrev:

Kan inget om murning, blir det starkare om man har en lite tjockare fog mellan skiftena eller ska man använda det mer som lim?
1 cm tjock fog är nog lagom, tjockare kommer inte hjälpa. Kom ihåg att blöta ner teglet ordentligt innan du murar. I riktigt torrt väder (som nu) brukar jag doppa stenarna ordentligt i vatten. Annars kommer bruket torka innan det har fastnat. Vill du göra det hela starkare kan du ju armera fogen med nåt typ ståltråd, hålband eller något annat lämpligt.
.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
apotekarnes
Igår var det dags för det allra sista putsandet, så jag passade på att ta lite bilder på hur jag har blandat upp putsen efter att den legat inplastad i ett par veckor. Om ni tittar på de första bilderna i tråden där putsen var väldigt lös och jämför med nu, så ser man hur mycket den har tjocknat. Antagligen släcktes inte all kalk utan det tar ett tag för processen att bli färdig, men det verkar också som att putsen tjocknar ganska mycket bara av att vara stilla. Så här hårt var det när jag tog bort plasten:
Tjock och hårdnad puts blandad och inplastad i träform med verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjocknat puts i en bygel med plastöverdrag, redo för blandning.
Skapa konto

Konsistensen är så pass tjock att man får hugga ut kuber och skyffla in i blandaren. Det är lätt att tro att man måste tillsätta mycket vatten, men egentligen behövs väldigt lite. Om man låter blandaren gå länge kommer bruket knådas igång och bli lättarbetat.

Blandare full med hårt, tjockt putsbruk i kuber redo att blandas igen.
Skapa konto

här tumlar det runt hårda kuber. Ca 1min blandat.

Tjock, torkad puts i en betongblandare redo att blandas, med hårda kuber och en rostig blandarskov.
Skapa konto

4-5 minuter blandat. Fortfarande för hårt! Här tillsätter jag lite vatten. Men försiktigt, det blir väldigt lätt för mycket.

Tjock, klumpig puts i en cementblandare och på en skottkärra, redo för att knådas till rätt konsistens för byggprojektet.
Skapa konto

20 minuters blandande och konsistensen är perfekt! Jag brukar låta nästa laddning blanda medan jag slår på allt bruk. Då slipper jag stå och vänta på att nästa laddning ska blir klar.

Nytt putsskikt på husvägg utomhus med fönster och oputsad grund, omgivet av trädgårdsgrus och gräs.
Skapa konto

En av de två sidor som fick sitt sista skikt igår. Nu ska det bli skönt att göra något annat än att kasta puts som fritidssysselsättning. Det enda som är kvar utvändigt nu är kalkmålningen.

• Gilla
AnnaOttilia och 4 till
  • Laddar…
Men alltså det blir jus så förbannat bra! Min enda invändning är att ni borde kalla det "Orangeri" och inte växthus.

apotekarnes
Orangeri låter lite för pretantiöst för min smak. Vad är förresten skillnaden egentligen mellan ett växthus och ett orangeri?

Orangeri låter lite för pretantiöst för min smak. Vad är förresten skillnaden egentligen mellan ett växthus och ett orangeri?
tror i princip bara att orangeri har en vägg för värmebuffert åt nord/ost.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
VI lyckades komma över bränd kalk på storsäck väldigt billigt från ett lokalt kalkbruk som vi hämtade med traktor och vagn.
Hur mycket ungefär kostade kalken per kg?

Förr användes osläckt kalk en del när det fanns mindre kalkindustrier lite här och var och det gick lättare att köpa men nu är det inte lika lätt att få tag i. Just att använda osläckt kalk till att blanda kalkbruk är intressant, det skrevs en avhandling om det för något år sedan där man såg mindre sprickbildning i putsen när man använde osläckt kalk jämfört med släckt. Sen har ju förstås ballasten stor betydelse när man blandar fetare bruk (vilket man bör göra för hållbarhet) men det kommer sällan fram i beskrivningar tycker jag.

apotekarnes
L LAB skrev:
Hur mycket ungefär kostade kalken per kg?

Förr användes osläckt kalk en del när det fanns mindre kalkindustrier lite här och var och det gick lättare att köpa men nu är det inte lika lätt att få tag i. Just att använda osläckt kalk till att blanda kalkbruk är intressant, det skrevs en avhandling om det för något år sedan där man såg mindre sprickbildning i putsen när man använde osläckt kalk jämfört med släckt. Sen har ju förstås ballasten stor betydelse när man blandar fetare bruk (vilket man bör göra för hållbarhet) men det kommer sällan fram i beskrivningar tycker jag.
Ska jag vara helt ärlig så kostade 2 ton kalk exakt 2 vetelängder från konsum. De hade ett par säckar som blivit över i nån beställning och som inte längre kunde säljas eftersom de inte kunde garantera kvaliteten längre. Gubbarna var inte intresserade av nån "kaffekassa"-lösning utan var mest glada över att bli av med problemet. De tog dock emot fikabröd! Jag vet, vi hade oförskämd tur!

Angående blandning direkt med osläckt kalk läste jag också någon avhandling, men jag kan inte bilda mig någon egen uppfattning eftersom jag har ganska begränsad erfarenhet av annat, åtminstone i större skala. En dålig nyhet har jag dock. En sida av växthussockeln som putsades i slutet av juli har totalt spruckit sönder nu under vintern. Antagligen har kalken inte härdat tillräckligt, sugit upp för mycket fukt vilket gjort att ytan sprängts när kylan kom. Trist, men går ju att fixa till våren igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.