A AndersS skrev:
Då får man såga bort del av trappnosen och inte jacka ur för den i det nya sidostycket.
Då måste jag såga hela steget, det är ju inte bara trappnosen som är vinklad, utan hela stegen

Rebeckaf Rebeckaf skrev:
Jag tänker samma färg som trappan utifrån att det ställer lägre krav på passform (utifrån möjlighet att mjukfoga)
Håller inte med eller så missförstår jag dig. Med samma färg som trappan så krävs mm-precision medan om man väljer att måla det i väggens färg så kan man som du säger mjukfoga och maska och måla.

V vanpire skrev:
Håller inte med eller så missförstår jag dig. Med samma färg som trappan så krävs mm-precision medan om man väljer att måla det i väggens färg så kan man som du säger mjukfoga och maska och måla.
Mellan vangstycket och väggen finns ingen risk för glipor. Väggen är rak och slät. På väggen kommer jag sannolikt att ha tapet. Däremot är det stor risk för glipor mellan vangstycket och trappstegen eftersom stegen och trappnosarna är vinklade och trappnosarna inte är helt jämna. Så det är där jag kommer att behöva mjukfoga tänker jag.

Rebeckaf Rebeckaf skrev:
Jag tänker samma färg som trappan ...
Men blir det då sekelskiftestyp ... 🤔

yonna yonna skrev:
Men blir det då sekelskiftestyp ... 🤔
Jag tänker mig något sådant här. Men kanske är blandar mina stilar? 😆

• Grå spiraltrappa med trädetaljer och en stor krukväxt i flätad korg på bord bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönmålad trappa med solrosor i keramikvas vid fönster.
    Skapa konto
  • Grå trappa med rundad ledstång, vit dörr och svartvit mönstrat golv, med rund vägglampa ovanför.
    Skapa konto
Rebeckaf Rebeckaf skrev:
Mellan vangstycket och väggen finns ingen risk för glipor. Väggen är rak och slät. På väggen kommer jag sannolikt att ha tapet. Däremot är det stor risk för glipor mellan vangstycket och trappstegen eftersom stegen och trappnosarna är vinklade och trappnosarna inte är helt jämna. Så det är där jag kommer att behöva mjukfoga tänker jag.
Det ser ut som att det är ek i trappstegen. Då behöver du ek i ”vangstycket” om det ska var samma material. Då blir det svårt att få det snyggt med mjukfog. Men jag kanske ser fel? Eller har du tänkt att måla trappstege och vangstycket i en och samma färg? Synd på fin ek i så fall.

V vanpire skrev:
Det ser ut som att det är ek i trappstegen. Då behöver du ek i ”vangstycket” om det ska var samma material. Då blir det svårt att få det snyggt med mjukfog. Men jag kanske ser fel? Eller har du tänkt att måla trappstege och vangstycket i en och samma färg? Synd på fin ek i så fall.
Det är mycket riktigt ek i trappstegen. De är klädda med en trapprenoveringssats i massiv ek. Det finns tyvärr ingen originaltrappa att ta fram under. På sätt och vis synd med ekstegen, men jag ogillar (utseendemässigt) hela trappan starkt. Jag vill inte ha vangstycken i ek, jag skulle kunna överväga att behålla stegen som de är, eller betsa dem i en annan nyans, men det viktiga är att komma bort från modern trappa med raka linjer och till något som matchar vårt i övrigt tidstypiskt inredda 20-talshus bättre.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Lättast måste det väl vara att demontera, lossa på ek-trappstegen(sättsteg, plansteg) om det går. Skruva dit dekorativa vagnstycken. Då har du ek-trappstegens tjocklek som felmarginal som inte kommer synas. Och sedan kapa befintliga ektrappstegen på längden så dom passar mellan vagnstyckena.

sedan kan du välja att måla alltihop eller endast vagnstyckena.

Då behöver du inte vara en mästersnickare utan har hela tiden marginalerna på din sida.

Detta funkar dock endast om det är lätt att demontera ek-trappstegen.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Många vinklar blir det... enklast kan då vara att kapa bort även sättsteg/plansteg i bredd som tjocklek på ditt tänkta sidostycke. För de där renoveringssatserna i trappen är väl limmade om jag minns rätt.
Blir en hel del kapande med t.ex. multimaskin för att få till det och lite "hackande" med stämjärn om du vill behålla utseende i ek. Målar du allt så är det mycket enklare.
Och ska det bli riktigt fint ska det läggas en matta i trappan, som gångyta, som fästs med runda järn.😇 Sådana fanns hos mina släktingar i trappan till övervåningen.

A AndersS skrev:
Många vinklar blir det... enklast kan då vara att kapa bort även sättsteg/plansteg i bredd som tjocklek på ditt tänkta sidostycke. För de där renoveringssatserna i trappen är väl limmade om jag minns rätt.
Blir en hel del kapande med t.ex. multimaskin för att få till det och lite "hackande" med stämjärn om du vill behålla utseende i ek. Målar du allt så är det mycket enklare.
Och ska det bli riktigt fint ska det läggas en matta i trappan, som gångyta, som fästs med runda järn.😇 Sådana fanns hos mina släktingar i trappan till övervåningen.
Stämmer bra, väldigt stabilt limmade, och jag tror inte att materialet är kraftigt nog för att ekskivorna inte ska brytas sönder om jag försöker få loss dem. Så är nog inne på samma som du nu, att kapa både plansteg och sättsteg inkl trappnos.

Det är därför jag är inne på att måla, mer förlåtande. 😇

Har också funderat på trasmatta. Men fundersam på hur man städar på ett vettigt sätt, trappan är en stor dammsamlare hos oss och verkar trist att ha allt det i mattan.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Lättast måste det väl vara att demontera, lossa på ek-trappstegen(sättsteg, plansteg) om det går. Skruva dit dekorativa vagnstycken. Då har du ek-trappstegens tjocklek som felmarginal som inte kommer synas. Och sedan kapa befintliga ektrappstegen på längden så dom passar mellan vagnstyckena.

sedan kan du välja att måla alltihop eller endast vagnstyckena.

Då behöver du inte vara en mästersnickare utan har hela tiden marginalerna på din sida.

Detta funkar dock endast om det är lätt att demontera ek-trappstegen.
Tror tyvärr inte på att lossa, alldeles för stabilt limmat. Men kanske kapa på plats blir bäst trots allt. Verkar helt omöjligt att kapa till vangstycken som passar annars.

har du funderat på att ta bort väggen?, dina vagnstycken ligger där bakom... så får du bara sätta lite nytt gips och spackla på det.., färg/tapet... för att riva trappan är....inte kostnadseffektivt (trapprenoveringen med nya steg mm. gick på ca 15k när det skedde + rot)

M MagicFingers skrev:
har du funderat på att ta bort väggen?, dina vagnstycken ligger där bakom... så får du bara sätta lite nytt gips och spackla på det.., färg/tapet... för att riva trappan är....inte kostnadseffektivt (trapprenoveringen med nya steg mm. gick på ca 15k när det skedde + rot)
Tyvärr är min uppfattning att trappan har underliggande vangstycken. Bakom gipset sitter pärlspont (som ser ut som en schweizerost - hål överallt). Den gick ända ner mot trappstegen, inget vangstycke synligt. Möjligen finns det ett vangstycke bakom pärlsponten, men jag är tveksam.

Tog en bild på vår gamla källartrappa från -60. 😉 men moderniserad med nålfiltmatta som är extra slitstark.
Med enbart målad som tidigare var den ganska hal vilket våra barn upptäckte.
Gamla källartrappan från 60-talet moderniserad med slitstark nålfiltmatta i mörk nyans för ökad säkerhet.
Skapa konto

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Rebeckaf Rebeckaf skrev:
Jag tänker mig något sådant här. Men kanske är blandar mina stilar? 😆
Måla fake vangstycken på väggen? Samma färg som stegen och en linje i aningen mörkare i överkant av vangstycket.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.