1 789 läst · 46 svar
2k läst
46 svar
Eftermontera vangstycken
Nej, du gör mall för varje steg som sedan passas ihop och tejpas samman på väggen till en enda stor mall. Inget svårt och har amvänt den metoden.J jonaserik skrev:
Rundningen ovanför gör man efter att man sågat ut trappformen i trästycket.
Men visst kan det bli lite trixande att få det på plats och kan kräva lite modifiering. Och beroende av materialval olika känsligt att det kan gå sönder.
Det här är min tanke just nu. Men det är jättesvårt eftersom jag också måste ta hänsyn till att utskärningen behöver vara vinklad där stegen är vinklade. Jag har försökt göra en pappmall, men pappen är ju mycket tunnare än den tänkta vangen och det kommer att göra att den min träversion inte kommer att passa i slutändan.A AndersS skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Det är troligen en inrednings eller möbelsnickare du ska försöka få fatt i.
Du behöver en snickare som sysslar med att göra typ platsbyggda bokhyllor, möbler, gardinstänger och sånt. Inte en snickare som bygger trappor....
Det är så här jag har gjort. Men hur tar jag hänsyn till att stegen är vinklade och vangen är tjockare än min mall?A AndersS skrev:Nej, du gör mall för varje steg som sedan passas ihop och tejpas samman på väggen till en enda stor mall. Inget svårt och har amvänt den metoden.
Rundningen ovanför gör man efter att man sågat ut trappformen i trästycket.
Men visst kan det bli lite trixande att få det på plats och kan kräva lite modifiering. Och beroende av materialval olika känsligt att det kan gå sönder.
Det kan inte vara rakt sågat, då blir det en glipa. Det är nog ganska svårt att få det här perfekt som amatör men nån som håller på med finsnickeri kommer få till det.Rebeckaf skrev:
Jag menade att om du lägger mallen mot väggen och du har problem med att pappen du använder som mall är för tunn och det därför blir fel så kan du har en kloss bakom.
Men jag tror inte det spelar någon roll om jag tänker rätt här. ....
För trappan är väl inte rund? Alltså väggarna är raka?
Väggarna är raka och trappan är inte rund. Och nej, det funkar tyvärr inte med en kloss. Så jag tror som du att en snickare med lite rutin är enda lösningen. 😅Farstatjej90 skrev:Det kan inte vara rakt sågat, då blir det en glipa. Det är nog ganska svårt att få det här perfekt som amatör men nån som håller på med finsnickeri kommer få till det.
Jag menade att om du lägger mallen mot väggen och du har problem med att pappen du använder som mall är för tunn och det därför blir fel så kan du har en kloss bakom.
Men jag tror inte det spelar någon roll om jag tänker rätt här. ....
För trappan är väl inte rund? Alltså väggarna är raka?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 220 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 220 inlägg
Du får hitta en finsnickare på ett snickeri. Du kanske vill byta tappnosen också så den blir lite mer profilerad.
Jag har gjort något liknandenågon gång på betongtrappor där trapphålen varit för stort.
Jag har gjort något liknandenågon gång på betongtrappor där trapphålen varit för stort.
Då får man såga bort del av trappnosen och inte jacka ur för den i det nya sidostycket.Rebeckaf skrev:Det här är min tanke just nu. Men det är jättesvårt eftersom jag också måste ta hänsyn till att utskärningen behöver vara vinklad där stegen är vinklade. Jag har försökt göra en pappmall, men pappen är ju mycket tunnare än den tänkta vangen och det kommer att göra att den min träversion inte kommer att passa i slutändan.
Jag tänker samma färg som trappan utifrån att det ställer lägre krav på passform (utifrån möjlighet att mjukfoga)V vanpire skrev: