Hur kan man undvika tariftoppar enkelt. Är 10 amper i huvudsäkring ett alternativ. Proppen går ifall man har en topp.

Nja, det låter som en riktigt dålig idé.
Effektvakt är ett betydligt bättre alternativ.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F
E einar.claesson skrev:
Hur kan man undvika tariftoppar enkelt. Är 10 amper i huvudsäkring ett alternativ. Proppen går ifall man har en topp.
Ja, 10A säkring är ett sätt att hålla sina effekttoppar på max 7-9kW ungefär. Men konsekvensen kan bli rätt bökig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du inte vill ha ett system med en effektvakt är nog alternativet att tänka på vilka apparater man startar samtidigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det otroliga i det med effekttaxa är att nästan ingen kommer att undgå den, nästan oavsett hur man mixtrar med en massa elektronik.
Exampel Bränner ni noll under en 27 dagar och bara tar ut 2 kW/h på 3 dagar , så är det över något dom kallar snitt, så blir det taxa
Bränner ni 5 kW/h konstant 24/7 i 27 dagar och tar ut 6 kW/h på 3 olika timmar, 3 olika dygn så blir det taxa.
Snittet passaret med 1kW/h .
Så att mixtra med att ta ut en större effekt på billig tid, blir bara att uttaget blir större av antal kW/h och då blir det taxa.
Sen om ni kan få till att inte överstiga ett uttag som passerar något snitt kan gå, det högsta uttaget under gällande dygn. Men då blir det nog lite anorlunda leverne för dom som bor i huset. att bli nattmäniska tilltalar inte mig, men så vill närbolagen ha det.
Sen övrig konstilation av beräkning från olika nätbolag, olika priser under ett dygn, kan ge billigare faktura.
Men därom vet jag intet.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Så länge som vi har avräkning per timme så kan man alltid fokusera på att starta saker på halv timme. En rent administrativ åtgärd som är enkel att följa. Effekten av det beror ju på vilka möjligheter man har att styra saker.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L
Om du skaffar t ex Homewizard så kan enkelt se elförbrukningen i mobilen. På så sätt kan du enkelt lära dig vilka prylar som drar mycket ström och sen se till att inte använda dessa samtidigt.

B
Jag har aldrig sett nån leverantör som tar mindre betalt för 10A huvudsäkring, 16A är minsta jag sett.

Att sätta 10A som huvudsäkring för att hantera effektavgiften känns fel, då lär ju säkringen gå lite tätt som titt gissar jag, och det är inte så bra.

Jag har 16A huvudsäkring, men ser ofta att det går 20-23A under 5-15 minuter utan att säkringen går.

Att förbruka energi utan att samtidigt ha ett effektbehov är fysikalisk omöjligt.

Om man monterar antingen en typ homewizard eller en shelly 3em pro eller liknande, så kan man ju få notifiering om hög effekt, och ev. Korrigera sitt beteende, om man känner för det.

Annars är ju alternativet nån form av effektvakt, om man har någon last som är från kopplingsbar.

Den mest avancerade lösningen är ju nån form av frånkoppling av ett antal objekt, med nån form av prioriteringstrappa, ifall effekten är för hög, och man har många objekt som är styrbara/frånkopplingabara.

Känns lite som en tripp trapp trull lösning. Man kan börja försiktigt. Jag tror att de flesta kommer långt med nån form av effektvakt till elpatron/elbil.

M merbanan skrev:
Så länge som vi har avräkning per timme så kan man alltid fokusera på att starta saker på halv timme. En rent administrativ åtgärd som är enkel att följa. Effekten av det beror ju på vilka möjligheter man har att styra saker.
L Lennart 57 skrev:
Om du skaffar t ex Homewizard så kan enkelt se elförbrukningen i mobilen. På så sätt kan du enkelt lära dig vilka prylar som drar mycket ström och sen se till att inte använda dessa samtidigt.
Jepp förstår allt detta, men då ska det till en massa elektronik, som inte är gratis och kanske abonnemang. Samt hålla stenkoll på förbrukningen. OJ nu vart det kallt ute minus 15, vämen måste dra igång, men ajabaja tvättmaskinen ska ju gå på natten med. Måste springa till den och ställa om, får tvätta när det blir varmare ute. Är det sådant leverne ni vill, med ett ständigt kontrolerande på elmätaren 24/7/365. det tilltalar inte mig iaf. Nu vi som eldar med ved och tar ut effekt i den mindre skalan, med i pricip bara lyr och någon cirk-pump. När ska vi tvätta laga mat då, vi kommer att överskrida snittet många gånger på en månad. Laga mat gör dagligen och tvätt minst en gång i veckan
Så att börja skriva om allt med övervakning och annat är en lösning på effekttaxa. Men alla är saliga i sin tro, att klara sig från effektaxan til 100 %.

När el-leverantörerna vill att vi ska ladda, tvätta, diska på natten undrar man vad försäkringsbolagen säger om skador som kan uppstå t.ex. av en diskmaskin.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Nja, det låter som en riktigt dålig idé.
Effektvakt är ett betydligt bättre alternativ.
Varför en effektvakt kostar säkert 10000kr med montering 3proppar 12kr

E einar.claesson skrev:
Du gör ju som du vill förstås, men 10A säkringar gör inte så mycket nytta då de håller för 15A i ca en timme.
Du bör nog gå ner på 4A eller t.o.m 2A för effektiv begränsning.

https://ifoelectric.com/wp-content/uploads/2022/09/Ifo_D-sak_TD.pdf

E einar.claesson skrev:
Inte sanning, i dom flesta VP i dag, finns anslutning för effektvakt. Sen att sätta en på inkommande som ska koppla bort ett eller flera objekt kan kosta i den storleken, då det är en kringutrustning som ska till. Men är det så man måste göra för att klara sig från effekttaxa, finner det makabert att vanliga husägare, ska behöva betala stora pengar för det. Men alla sitter i rävsaxen nu och det är bara ett fåtal som kommer att klara sig. Då dom plockat in en massa elektronik i huset, det är nog inte gratis det heller.
Men trenden är att ju mer elektronik jag har, så större status har jag. Och kan sitta i Thailand och se allt i huset.

F
J jonaserik skrev:
Det otroliga i det med effekttaxa är att nästan ingen kommer att undgå den, nästan oavsett hur man mixtrar med en massa elektronik.
Exampel Bränner ni noll under en 27 dagar och bara tar ut 2 kW/h på 3 dagar , så är det över något dom kallar snitt, så blir det taxa
Bränner ni 5 kW/h konstant 24/7 i 27 dagar och tar ut 6 kW/h på 3 olika timmar, 3 olika dygn så blir det taxa.
Snittet passaret med 1kW/h .
Så att mixtra med att ta ut en större effekt på billig tid, blir bara att uttaget blir större av antal kW/h och då blir det taxa.
Sen om ni kan få till att inte överstiga ett uttag som passerar något snitt kan gå, det högsta uttaget under gällande dygn. Men då blir det nog lite anorlunda leverne för dom som bor i huset. att bli nattmäniska tilltalar inte mig, men så vill närbolagen ha det.
Sen övrig konstilation av beräkning från olika nätbolag, olika priser under ett dygn, kan ge billigare faktura.
Men därom vet jag intet.
Det som ör otroligt är att efter allt som skrivits så har du ändå inte förstått. ”Snitt” HAR INGET MED DET ATT GÖRA…. ÖHT. Det är bara ditt effektuttag under timman som räknas, inte hur det effektuttaget står sig mot nåt månadssnitt.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
E einar.claesson skrev:
Vad kostar 10st utbytessäkringar i fasadskåpet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.