3 930 läst · 52 svar
4k läst
52 svar
Effektiv planering av faser och slang/dosor i kök. Har 5st flex.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Mitt förslag har ingen stengrund utan man kan variera detta på lite olika sätt. Praktisk ledningsdragning och placering av anslutningspunkter bör givetvis vara en faktor i bedömning.Snablis skrev:
Grundkraven är att ugnen får sin egen 2.5 mm² / 16 A grupp. Men med micron placerad bredvid skulle jag inte höja ögonbrynen för en tvåfasgrupp 2.5 mm² / 16 A till dem. Ett annat grundkrav är att varje flerfasgrupp får ett likartat syfte, och i ett kök går det inte att säga så mycket om det.
Större förbrukare som DM rekommenderas också ges en egen grupp. Så om man inte ser på den fysiska placeringen av alla uttag så skulle DM lagts på en egen enfasig grupp den trefasiga får då delas mellan kyl och allmänuttag över bänken. Men placeringen gör att DM bättre läggs på trefasgruppen till bänkuttagen. Det är inte mycket att orda om.
Då trefasgruppen kommer att fördelas i apparatdosor så ska du se en trepolig dvärg i centralen som ett krav.
Vidare ska man bedöma risken för genomspikning. Dagens regler är otidsenliga och bygger på att man ska kunna lista ut var dolda slangar ligger genom att de läggs horisontellt och vertikalt rakt mot dosor. Det är inte lika lätt med dagens "standard" på antal slangar och uttag. Men du kan ju försöka, och dokumentera (fota) resten. Upphängningslisten för köksskåpen, om du har sådan, kan hamna farligt nära ledningen till kyl/frys etc. Även slangen mellan bänkuttagena kan vara i riskzonen för krokar och annat.
Dosorna är ritade mitt emellan reglarna. I praktiken kanske de kan läggas invid reglerna vilket tillåter en rak slang underifrån. Och det som sitter emellan reglar sitter då på en kortling som gör att dosan vrids 90 grader så att slangen kan drar horisontell rakt emot dem.
Okej, här kommer ett helt OT-inlägg:
Jag vet att många agerar i affekt och inte menar att klanka ner på ngn, som tex Tanaris och min ordväxling tidigare. Jag ångrar nu tex att jag kallade personen "Troll", Personen vill i grunden väl, men inre känsloliv kanske hindrar att ge lyftande kommentarer istället för klagan. Den psykiska ohälsan är stor i Sverige (och i världen) men forskningen går framåt. Jag är inte säker på att den psykiska ohälsan idag har ökat proportionerligt med hur mycket mer den lyfts upp i ljuset idag än för 50 år sen. Det beror på att forskning inom beteendevetenskapen har ökat (det är en ung vetenskap) och informations-samhället ser annorlunda ut.
Tack Sunqan för att du belyste att det är många som hade mått bättre om diagnoser och bra medicin hade funnits på 60-talet. (Jag är född -77 men på 80-talet fick jag höra att jag nog kommer bli skådespelare. Totalt FEL.) Jag kan dela med mig av att jag mitt liv tog en KRAFTIG vändning till det bättre när min son började utredas 2016. Jag sträckläste de två böckerna Hemligheten och Den mörka hemligheten. (Dan Josefsson och Egil Linge)
ISBN: 9789127115217 och
ISBN: 9789127131699
Böckerna lärde mig förstå sig själv, andra och varför vi är som vi är. SAMT ger verktyg att förändra sitt eget beteende och välmående. Det handlar om anknytningsteorin och vad som formar oss som barn. (Vi kan även forma om barnet i oss, som vuxna, och få det att växa upp.) Jag hoppas detta kan hjälpa någon att förändra sin situation och sitt mående till det bättre. Detta är i all välmening och önskan att kunna stötta de som behöver. Jag tror dessa även finns som ljudböcker.
Jag vet att många agerar i affekt och inte menar att klanka ner på ngn, som tex Tanaris och min ordväxling tidigare. Jag ångrar nu tex att jag kallade personen "Troll", Personen vill i grunden väl, men inre känsloliv kanske hindrar att ge lyftande kommentarer istället för klagan. Den psykiska ohälsan är stor i Sverige (och i världen) men forskningen går framåt. Jag är inte säker på att den psykiska ohälsan idag har ökat proportionerligt med hur mycket mer den lyfts upp i ljuset idag än för 50 år sen. Det beror på att forskning inom beteendevetenskapen har ökat (det är en ung vetenskap) och informations-samhället ser annorlunda ut.
Tack Sunqan för att du belyste att det är många som hade mått bättre om diagnoser och bra medicin hade funnits på 60-talet. (Jag är född -77 men på 80-talet fick jag höra att jag nog kommer bli skådespelare. Totalt FEL.) Jag kan dela med mig av att jag mitt liv tog en KRAFTIG vändning till det bättre när min son började utredas 2016. Jag sträckläste de två böckerna Hemligheten och Den mörka hemligheten. (Dan Josefsson och Egil Linge)
Böckerna lärde mig förstå sig själv, andra och varför vi är som vi är. SAMT ger verktyg att förändra sitt eget beteende och välmående. Det handlar om anknytningsteorin och vad som formar oss som barn. (Vi kan även forma om barnet i oss, som vuxna, och få det att växa upp.) Jag hoppas detta kan hjälpa någon att förändra sin situation och sitt mående till det bättre. Detta är i all välmening och önskan att kunna stötta de som behöver. Jag tror dessa även finns som ljudböcker.
Tack Bo.Siltberg, du är GRYMT bra!Bo.Siltberg skrev:Mitt förslag har ingen stengrund utan man kan variera detta på lite olika sätt. Praktisk ledningsdragning och placering av anslutningspunkter bör givetvis vara en faktor i bedömning.
Grundkraven är att ugnen får sin egen 2.5 mm² / 16 A grupp. Men med micron placerad bredvid skulle jag inte höja ögonbrynen för en tvåfasgrupp 2.5 mm² / 16 A till dem. Ett annat grundkrav är att varje flerfasgrupp får ett likartat syfte, och i ett kök går det inte att säga så mycket om det.
Större förbrukare som DM rekommenderas också ges en egen grupp. Så om man inte ser på den fysiska placeringen av alla uttag så skulle DM lagts på en egen enfasig grupp den trefasiga får då delas mellan kyl och allmänuttag över bänken. Men placeringen gör att DM bättre läggs på trefasgruppen till bänkuttagen. Det är inte mycket att orda om.
Då trefasgruppen kommer att fördelas i apparatdosor så ska du se en trepolig dvärg i centralen som ett krav.
Vidare ska man bedöma risken för genomspikning. Dagens regler är otidsenliga och bygger på att man ska kunna lista ut var dolda slangar ligger genom att de läggs horisontellt och vertikalt rakt mot dosor. Det är inte lika lätt med dagens "standard" på antal slangar och uttag. Men du kan ju försöka, och dokumentera (fota) resten. Upphängningslisten för köksskåpen, om du har sådan, kan hamna farligt nära ledningen till kyl/frys etc. Även slangen mellan bänkuttagena kan vara i riskzonen för krokar och annat.
Dosorna är ritade mitt emellan reglarna. I praktiken kanske de kan läggas invid reglerna vilket tillåter en rak slang underifrån. Och det som sitter emellan reglar sitter då på en kortling som gör att dosan vrids 90 grader så att slangen kan drar horisontell rakt emot dem.
Nu e jag ännu tryggare i hur jag ska göra slangdragningen.
Jag uppskattar att du tar dig tiden att hjälpa, inte bara mig, utan hela Sverige.
Snablis skrev:Jag förstår att det blev förvirrande när jag inte berättade att det är en fristående vägg i änden på "ön". Ok, det är en halv-ö, men väggen når endast tack och golv, inga andra väggar.
Ang valet att lägga slang i golvet var att golvsträckan mellan elskåp-vägg och köks-ö-vägg är 2 meter. Väggen vid köks-ön är fristående från golv till tak utan anslutning till någon annan vägg. Att komma förbi nockbalken (jag ville undvika att borra hål i den iom att den är bärande) hade gått genom att gå runt via väggar till rätt sida av balk å sedan upp i taket men sträckan hade då blivit ca 12meter. Jag kanske resonerade fel men att dra el 2 meter kändes vettigare än att dra 12 meter....
I taket går en nockbalk på 315mmx90mm och lösull ovan ångbromsen om det har betydelse.
Ang NPF så tycker jag själv att det e lite rörigt å är väl ganska osäker på mig själv. Jag vill absolut inte gömma mig bakom någonting, men har hela mitt liv fått höra att "du borde planerat bättre", "du skulle gjort si och så", "anlita någon som har bättre koll" osv osv, precis som trollet tidigare i denna tråd håller på. Det stärker ingen, och jag tror många med idag låg självkänsla hade mått bättre och haft ett annorlunda liv om de mötts med uppmuntran och förståelse istället för klagan under uppväxten. Det skapar ocksåett beteende att skoja till det när man blir osäker, vilket jag ser i mitt eget beteende.
Men tack för att du påpekade avsaknaden av information så jag kunde fylla på.
Eh, skulle det där på något sätt vara bättre än att kalla mig för troll? Det är ju snudd på förtal...Snablis skrev:Okej, här kommer ett helt OT-inlägg:
Ok. Vi ska nog inte växla fler kommentarer.T tanaris skrev:
Jag ber iaf om ursäkt att jag kallar dig det. För jag trodde du grunden ville folk väl, men jag tar tillbaka det. Du vill bara jävlas. Känns det bättre nu?
Min tanke i trådstarten var inte helt "off" inser jag. Jag gillar senaste förslaget skarpt, Bo. =) Och ytterligare tips och korrigeringar från er erfarna tog tänket hela vägen i mål. *I like*Bo.Siltberg skrev:Mitt förslag har ingen stengrund utan man kan variera detta på lite olika sätt. Praktisk ledningsdragning och placering av anslutningspunkter bör givetvis vara en faktor i bedömning.
Jag förstår verkligen att man vill ha trepoliga dvärgar så inget riskerar att vara strömförande i dosan i tron att man fällt ner rätt säkring.Snablis skrev:
Ang genomspikning så är det bra tips att fota. Det har jag gjort, i stort sett alla väggar har fotade installations-skikt innan igensättning. Även taket. (Och golvet, tex förberedelse för spa ligger 5st 2,5mm2 i rätt färger till dosa på fasaden.) Låga vägguttag har jag konsekvent slangat 30cm ovan golv. (Kan ha varit så att jag läste, forskade, och sökte innan jag tog det beslutet.)
Dosorna är Gelias gula (för dubbegips) och de har skruvats bakifrån i plyfan. Valet att sätta dem i mitten var för att jag kunde iom plyfan. Höjden är standard, Höjden för Ugn och Micro har jag hittat olika lösningar för, men i skåpet ovan micron verkar bäst ut åtkomst-synpunkt.