3 929 läst · 52 svar
4k läst
52 svar
Effektiv planering av faser och slang/dosor i kök. Har 5st flex.
Va kul! Vi skrev om samma sak samtidigt.T tanaris skrev:Lösningen är i de allra flesta fall att reda ut vilka specifika kompetenser och/eller lösningar som behöver tillföras och se till att det görs. Ibland är det så illa att man behöver riva allt och göra om, sitter faktiskt i ett sånt projekt just nu. Som tur är för dig verkar inte du göra det.
Men du tänker alltså inte anlita en elektriker öht? Det hade ju varit bra om du varit tydlig med från början.
Jag förklarade just nyttan med att lära sig kompetenserna själv, vilket kanske är samma för merparten av de som hänger här på forumet.
OCH vad som händer om man gör fel.
Det sköna och bästa är att jag inte kan skylla på någon annan om det blir fel, bara han i spegeln.
Vilket jag gillar. Jag gillar dock inte att jaga andra människor som gjort fel för att komma och rätta till saker. Det äter lätt upp tiden att lära sig själv, om man har tummen på rätt sida. (Läs inlägget om saknad strömbrytare till belysning, glappande tråd i skåp samt babblande negativ elektriker, han stod på stegen i säkert 40 minuter för att koppla in en tvättmaskin i befintlig dosa. Faktura på 2 timmar dvs 1500:- för inkoppling av 2 3 trådar till TM. Då insåg jag att jag måste lära mig mer själv.)
Jag lät tex en snickare jag tagit in för "mer fart" sätta strömbrytardosan och kontakten under, i sovrummet. När OSB och gips var på plats såg jag att det är är ca 6mm mellan fodret och strömbrytar-ramen. Riktigt osnyggt iom att jag i de 2 rummen bredvid satt en 45-kloss mellan dörr-ram och dosa. "Det där är standard", resonerade han. Jo, i Sverige kanske, men inte i ett hus där det är 51mm mellan foder och ram på de 2 redan gjorda rummen. Den sitter också 110mm över golv. De ändra 100mm. Det är inget FEL men estetiskt ser det förjävligt ut. Jag kanske fixar det (genom att öppna vägg och flytta ut dem) senare i livet. Tills dess lider jag varje gång jag ser det och blir påmind om att jag helst gör saker själv för att få det rätt och som jag vill ha det från början. Det ligger också i människans natur att noggrannhet och framförallt engagemang är större ju mer känslomässigt koppling som finns. Många människor slarvar och skarvar iom att de inte känner (kvalitets-)ansvar. Eller bryr sig helt enkelt inte så mycket om hur det ser ut, de ska ju inte bo där och risken att personligen få rätta till ngt är minimal.
Det är dock högst troligt (99% iom att det inte hänt än) att elektriker kommer och sätter nya el-slåpet men det är inget jag engagerar ngn elektriker i idag. Elektriker kan vara svåra att få tag på och med de ca 100 firmorna inom 1 mils avstånd kommer jag inte besvära någon med frågor som de svarar på med incitamentet att ev få jobbet att sätta ett el-skåp om 2 månader, eller 6 månader. Jag vet också hur det är att jobba ute och få samtal från frågvisa kunder när man tex står på ett tak. Man tröttnar på dom, och man tappar fokus på det man håller på med åt ngn kund (som dessutom får betala för att du hjälper ngn annan via telefon). Det är därför en del kunder har svårt att få kontakt med hantverkare. De är "jobbiga kunder" och har fler frågor än jobb-beställningar. Det är också varför detta forum lever, folk som vill ta sig tid att svara å hjälpa andra, de gör det. Jag tycker de är hjältar, och borde kanske få mer för det än beröm. (Fast då kommer väl skattmasen.)
(Fick just en idé. (Ursäkta ord-spruteriet, detta inlägg växer organiskt) Ett system där gåvor går till de som hjälper flest och får flest "Markerat som bästa svar." Borde kunna sättar upp med en PayPal-donateknapp tänker jag. Ja, detta var en parentes.)
"Jag påminner om att snacks måste inhandlas på plats."
Börjar jag engagera yrkesfolk i bygget där hastigheten är så låg som den ofta är för självbyggare (iaf många) så kommer också fakturorna börja trilla in vartefter. Varför skulle hantverkare agera frågelådor om de inte tjänade några pengar på mig?
Mycket gnäll om att följa regler till punkt och pricka.
Det som är viktigt, är att göra säkra installationer. Man får enklast en säker installation genom att följa reglerna.
Men ibland blir det dyrt/svårt att följa regelverket. Då måste man förstå varför regelerna finns och tänja någon av dem för att få ihop projektet.
Men har man bara lärt sig reglerna utantill, så kommer man att skrika farligt så fort någon ens sätter en fot på linjen. Fastän det i verkligheten inte är någon fara.
Det som är viktigt, är att göra säkra installationer. Man får enklast en säker installation genom att följa reglerna.
Men ibland blir det dyrt/svårt att följa regelverket. Då måste man förstå varför regelerna finns och tänja någon av dem för att få ihop projektet.
Men har man bara lärt sig reglerna utantill, så kommer man att skrika farligt så fort någon ens sätter en fot på linjen. Fastän det i verkligheten inte är någon fara.
Sen är det en sak till när man har flera faser i samma rör. Det blir säkrare om man skaffar dubbla eller trippla dvärgbrytare (automatsäkringar). För då måste man bryta alla faserna som går i röret samtidigt.
Sedan ska/bör man också använda dvärgbrytare som är godkända för frånskiljning, annars kan man inte garantera att det är spänningslöst när man slagit ner armen. Man ser det på en liten symbol på dvärgbrytaren.
Sedan ska/bör man också använda dvärgbrytare som är godkända för frånskiljning, annars kan man inte garantera att det är spänningslöst när man slagit ner armen. Man ser det på en liten symbol på dvärgbrytaren.
Ja, här ska man inte snåla. En trefasdvärgbrytare är lite dyrare än tre vanliga dvärgbrytare men värd varje krona då man är 100 % säker på att alla tre faserna bryts. Det är kanske inget brott att köra tre vanliga om man märker upp ordentligt men det känns ändå som det farligaste någon annan ovetande hobbyelektriker kan ställas inför.M magnu skrev:Sen är det en sak till när man har flera faser i samma rör. Det blir säkrare om man skaffar dubbla eller trippla dvärgbrytare (automatsäkringar). För då måste man bryta alla faserna som går i röret samtidigt.
Sedan ska/bör man också använda dvärgbrytare som är godkända för frånskiljning, annars kan man inte garantera att det är spänningslöst när man slagit ner armen. Man ser det på en liten symbol på dvärgbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Ett trepoligt skydd är ett säkert kort om man säger så. Det finns en del fällor som inte är helt uppenbara för alla med att vidarekoppla tre faser i uttag. Så där man har möjlighet så rekommenderas en trepolig dvärg. Har man en gammal diazedcentral kan man titta på alternativa lösningar. Vi får se vad det landar i i TS fall.
Men om vi faktiskt tittar på elektrikerskrået och de sämsta 15% av elektrikerna.
Det händer inte så mycket olyckor heller när usla elektriker har varit framme.
Så el är nog inte så svårt och farligt som det generellt framställs av företrädare för branshen.
Det händer inte så mycket olyckor heller när usla elektriker har varit framme.
Så el är nog inte så svårt och farligt som det generellt framställs av företrädare för branshen.
Jag håller på i detta nu och slangar upp för att kunna stänga väggen så småningom. Att jag siter vid datorn beror på att jag säkerställer teorin först med scheman och räknar, parallellt med att jag borrar reglar och drar slang. Trolig NPF gör sig påmind iom att jag har svårt att hålla allt i huvet, trots att jag är med på alla resonemang. (Jag har ALLTID ca 10 tankesnurror och resonemang i huvudet. Samtidigt. Inget jag kan styra, utan att stjäla sonens medicin. Ok, lite OT, detta e inte flashback, Jag har aldrig testat hans medicin fö)
Nu är inte denna planering exakt enligt din rekommendation, Bo, så ev ändrar jag om det finns ngt argument att inte göra som jag gjort hittills.
Bifogar en skiss iom att jag e riktigt trött i huvet. Tar gärna input på hur slang ska dras vidare. Trådning kommer ske senare.
Nu:
Nu är inte denna planering exakt enligt din rekommendation, Bo, så ev ändrar jag om det finns ngt argument att inte göra som jag gjort hittills.
Bifogar en skiss iom att jag e riktigt trött i huvet. Tar gärna input på hur slang ska dras vidare. Trådning kommer ske senare.
Nu:
- Första röret, 3G2,5mm2 --> ugn
- Andra röret, 3G1,5mm2 --> Frys --> Kyl --> inget nu (tänker micro)
- Tredje röret, 5G1,5mm2 --> inte slangad klar än. (Tänker 1st DM, 1st uttag hörnbox, 1st uttag hörnbox.)
Det handlar om politik. Att skydda jobben. Men också att skydda människor från att göra saker utan att tänka, vilket är bra.M magnu skrev:
Sen finns de alltid de som vill känna sig duktiga och visa upp att de minsann vet vad man får göra och inte. Som att det i sig är en kompetens.
"Att vara utbildad" generellt ses av många som ett kvitto på att man kan mer än någon som inte gått i skola inom samma område. Förändring av kultur och gamla anor ändras långsamt.
Lagar skapas mycket av folks inställning och uppfattning. (Såklart, det är ju människor som skapar dom.)
Kuriosa: "Fram till 1965 fanns det en lag mot lösdriveri i Sverige. Den som var arbetslös eller saknade bostad kunde bli gripen och dömd för lösdriveri. Lösdrivarna fick tvångsarbeta på arbetsinrättningar."
Dvs entreprenörer som saknade anställning var brottslingar. Denna uppfattning var vedertagen och normal för våra idag 77 åringar, när de var 20 år. Såklart det är inbankat i huvet att "om du inte skaffar en anställning är du brottsling". Är det troligt att det påverkar våra äldres råd till unga idag? Jag tror det i allra högsta grad.
Nog med politik, här ska slangas klart som den sanna entreprenör jag känner mig som.
(Jo, jag har 2 företag men är inte från företagarfamilj. Jag sågs som en galning och vilsen själ tills jag kunde berätta att jag faktiskt plockade ut lön och försörjde mig själv. Inga peppande och stärkande kommentarer, bara ifrågasättande av hur ansvarslös jag kunde vara som inte tog en anställning.)
Anledningen till min fråga var just att du skrev köksö. Att ha strömmatningen till en takhängande fläkt över köksön komma från golvet innebär antingen en kabel "i luften" mellan ön och fläkten, eller en utanpåliggande kabel dragen över golvet.Snablis skrev:Den får ström från fasen som kommer ur golvet. I änden på köks-ön är en vägg från golv till tak där slangen ut till takmotorn går. Ut i väggen under bänkskivenivå och ut precis bredvid nockbalk i bakom takgips och ut i den plåtbeklädda trumman där fläkten sitter.
Så också första frågan i tråden.
------------------------------------------------------
Kök-ö --> har 1st 16mm-rör och ett 20mm-rör ut golvet.
-----------------------------------------------------
- Spisfläkt 200 -> 300Watt
- osv osv
Ingen av de lösningarna är bra.
Nu har du en halvö och en fläkt med takmotor, och du har av någon anledning dragit strömförsörjningen upp ur golvet och sen in i väggen trots att du, vad jag försyår har haft väggar och golv "öppna". Det är möjligt att "man gör så idag", men jag tycker lösningen verkar ogenomtänkt.
Och varför drog du då elen till fläkten upp i golvet under ön, och sen in i väggen igen?Snablis skrev:För att svara på din fråga om köksfläkt så ska den vara frihängande. Modell ej bestämt.
Motorn (som jag fick av min snälla granne) sitter redan där på toppen och väntar på inkoppling.
Ärligt talat så gjorde jag en tankevurpa även där och satte igen taket innan han som drar slang var klar.
("Han som drar slang" är mitt andra jag, fast en annan dag med andra verktyg i byxan. )
Nu måste han med snickarbyxorna öppna en bit av taket och sen kontakta han som drar slang, för att sedan åter lämna över till snickaren som får stänga taket med ny gips. Sedan kommer målaren och fixar ytskiktet. (Samma kropp fast vita byxor.)
Många olika yrkesgrupper och beroenden tar ju nästan mer tid än faktiska arbetet.
En av de stora anledningarna att lära sig saker själv är ju att ju fler
"Hej, välkommen. Idag kan du dra de där 5 slangarna och tråda så tar vi nästa fas om 2 månader när snickaren rest nästa vägg" desto dyrare blir det.
Jag önskar verkligen jag levde i en optimal värld där allt gick enligt plan i minsta detalj... Eller inte.
Varför gömmer du dig bakom en eventuell NPF hela tiden, du verkar tro att du är den enda här som har det. Det fanns inga rimliga mediciner på 60-talet och inga diagnoser.Snablis skrev:Jag håller på i detta nu och slangar upp för att kunna stänga väggen så småningom. Att jag siter vid datorn beror på att jag säkerställer teorin först med scheman och räknar, parallellt med att jag borrar reglar och drar slang. Trolig NPF gör sig påmind iom att jag har svårt att hålla allt i huvet, trots att jag är med på alla resonemang. (Jag har ALLTID ca 10 tankesnurror och resonemang i huvudet. Samtidigt. Inget jag kan styra, utan att stjäla sonens medicin. Ok, lite OT, detta e inte flashback, Jag har aldrig testat hans medicin fö)
Nu är inte denna planering exakt enligt din rekommendation, Bo, så ev ändrar jag om det finns ngt argument att inte göra som jag gjort hittills.
Bifogar en skiss iom att jag e riktigt trött i huvet. Tar gärna input på hur slang ska dras vidare. Trådning kommer ske senare.
Nu:
Ang nuvarande skåp/central så ser den ut som på bifogad bild där "en släkting" till säljarna moderniserat anläggningen på 80-talet. (Urpsrungligen en sommarstuga från -47.) Nya skåpet ska vara infällt så det blir ett nytt. Just nu är väggsnutten urkapad med skåpet på och står i badrummet. (Bild bifogas som kuriosa. Alltid retar det någon. )
- Första röret, 3G2,5mm2 --> ugn
- Andra röret, 3G1,5mm2 --> Frys --> Kyl --> inget nu (tänker micro)
- Tredje röret, 5G1,5mm2 --> inte slangad klar än. (Tänker 1st DM, 1st uttag hörnbox, 1st uttag hörnbox.)
Jag förstår att det blev förvirrande när jag inte berättade att det är en fristående vägg i änden på "ön". Ok, det är en halv-ö, men väggen når endast tack och golv, inga andra väggar.S sunqan skrev:
Ang valet att lägga slang i golvet var att golvsträckan mellan elskåp-vägg och köks-ö-vägg är 2 meter. Väggen vid köks-ön är fristående från golv till tak utan anslutning till någon annan vägg. Att komma förbi nockbalken (jag ville undvika att borra hål i den iom att den är bärande) hade gått genom att gå runt via väggar till rätt sida av balk å sedan upp i taket men sträckan hade då blivit ca 12meter. Jag kanske resonerade fel men att dra el 2 meter kändes vettigare än att dra 12 meter....
I taket går en nockbalk på 315mmx90mm och lösull ovan ångbromsen om det har betydelse.
Ang NPF så tycker jag själv att det e lite rörigt å är väl ganska osäker på mig själv. Jag vill absolut inte gömma mig bakom någonting, men har hela mitt liv fått höra att "du borde planerat bättre", "du skulle gjort si och så", "anlita någon som har bättre koll" osv osv, precis som trollet tidigare i denna tråd håller på. Det stärker ingen, och jag tror många med idag låg självkänsla hade mått bättre och haft ett annorlunda liv om de mötts med uppmuntran och förståelse istället för klagan under uppväxten. Det skapar ocksåett beteende att skoja till det när man blir osäker, vilket jag ser i mitt eget beteende.
Men tack för att du påpekade avsaknaden av information så jag kunde fylla på.
För att undvika påhopp ang ångbroms och lösull, så skrev jag fel. (Iom att kombinationen antagligen är plast/lösull eller ångbroms/cellulosa.) Jag har cellulosa och ångbroms ovan gipset.Snablis skrev:Jag förstår att det blev förvirrande när jag inte berättade att det är en fristående vägg i änden på "ön". Ok, det är en halv-ö, men väggen når endast tack och golv, inga andra väggar.
Ang valet att lägga slang i golvet var att golvsträckan mellan elskåp-vägg och köks-ö-vägg är 2 meter. Väggen vid köks-ön är fristående från golv till tak utan anslutning till någon annan vägg. Att komma förbi nockbalken (jag ville undvika att borra hål i den iom att den är bärande) hade gått genom att gå runt via väggar till rätt sida av balk å sedan upp i taket men sträckan hade då blivit ca 12meter. Jag kanske resonerade fel men att dra el 2 meter kändes vettigare än att dra 12 meter....
I taket går en nockbalk på 315mmx90mm och lösull ovan ångbromsen om det har betydelse.
Ang NPF så tycker jag själv att det e lite rörigt å är väl ganska osäker på mig själv. Jag vill absolut inte gömma mig bakom någonting, men har hela mitt liv fått höra att "du borde planerat bättre", "du skulle gjort si och så", "anlita någon som har bättre koll" osv osv, precis som trollet tidigare i denna tråd håller på. Det stärker ingen, och jag tror många med idag låg självkänsla hade mått bättre och haft ett annorlunda liv om de mötts med uppmuntran och förståelse istället för klagan under uppväxten. Det skapar ocksåett beteende att skoja till det när man blir osäker, vilket jag ser i mitt eget beteende.
Men tack för att du påpekade avsaknaden av information så jag kunde fylla på.
Ang att jag skrev "tack och vägg" så beror det på autocorrect i mobilen.
*over*
Missade kanske något men hur matar du hällen? Den brukar vilja ha 2 faser 2,5mm2 och 16A dvärgbrytare.
Såg att du hade moderna Hagerbrytare till höger på bilden så jag skulle byta till en större kapsling och köpa lite nya Hager så det blir enhetligt. Många andra tycker det är ok att spara gamla brytare men är de från 80-talet så är de runt 40 år så lika bra att byta. Är en liten kostnad. Finns billiga nya på Tradera mest hela tiden.
Såg att du hade moderna Hagerbrytare till höger på bilden så jag skulle byta till en större kapsling och köpa lite nya Hager så det blir enhetligt. Många andra tycker det är ok att spara gamla brytare men är de från 80-talet så är de runt 40 år så lika bra att byta. Är en liten kostnad. Finns billiga nya på Tradera mest hela tiden.
Tack för frågan, och tipset.daddydj skrev:Missade kanske något men hur matar du hällen? Den brukar vilja ha 2 faser 2,5mm2 och 16A dvärgbrytare.
Såg att du hade moderna Hagerbrytare till höger på bilden så jag skulle byta till en större kapsling och köpa lite nya Hager så det blir enhetligt. Många andra tycker det är ok att spara gamla brytare men är de från 80-talet så är de runt 40 år så lika bra att byta. Är en liten kostnad. Finns billiga nya på Tradera mest hela tiden.
Hällen kommer få 2 faser 2,5mm2 genom 20-röret. Jag kommer vilja byta allt gällande centralen, för att det ska var helt nytt och förhoppningsvis också då mer säkert.
För att (förhoppningsvis) underlätta för elektriker så kommer jag märka upp allt så bra jag kan.