12 976 läst · 147 svar
13k läst
147 svar
Effektavgifter kommer bli allt vanligare
Tror inte att skatten kommer bero på syftet med förbrukningen. Det är för lätt att kringgå en sådan lag.
Däremot är det väl inte osannolikt att kunder som har en "smart" elbilsladdare, som kanske rentav kan styras av nätoperatören vid hög belastning av elnätet, kanske får en viss rabatt på sin effekttaxa.
Kan även tänka mig att man I regler för energimärkning av hus, och diverse olika certifieringssystem för gröna byggnader kommer lägga in den typen av laddning som krav för att få bra betyg. Eller ställa krav på detta för att få bidrag vid installationen.
Elnäten är ju tungt belastade ibland, och elbilar kräver mycket effekt. Att styra större effekter känns rimligt att göra, för det är inte alls säkert att styrning där man styr ner effekten bara när elpriset är högt räcker. Det kan vara höga belastningar lokalt i elnät när elpriset inte är så högt.
Däremot är det väl inte osannolikt att kunder som har en "smart" elbilsladdare, som kanske rentav kan styras av nätoperatören vid hög belastning av elnätet, kanske får en viss rabatt på sin effekttaxa.
Kan även tänka mig att man I regler för energimärkning av hus, och diverse olika certifieringssystem för gröna byggnader kommer lägga in den typen av laddning som krav för att få bra betyg. Eller ställa krav på detta för att få bidrag vid installationen.
Elnäten är ju tungt belastade ibland, och elbilar kräver mycket effekt. Att styra större effekter känns rimligt att göra, för det är inte alls säkert att styrning där man styr ner effekten bara när elpriset är högt räcker. Det kan vara höga belastningar lokalt i elnät när elpriset inte är så högt.
Men el bilar kräver inte hög effekt.B BSOD skrev:Tror inte att skatten kommer bero på syftet med förbrukningen. Det är för lätt att kringgå en sådan lag.
Däremot är det väl inte osannolikt att kunder som har en "smart" elbilsladdare, som kanske rentav kan styras av nätoperatören vid hög belastning av elnätet, kanske får en viss rabatt på sin effekttaxa.
Kan även tänka mig att man I regler för energimärkning av hus, och diverse olika certifieringssystem för gröna byggnader kommer lägga in den typen av laddning som krav för att få bra betyg. Eller ställa krav på detta för att få bidrag vid installationen.
Elnäten är ju tungt belastade ibland, och elbilar kräver mycket effekt. Att styra större effekter känns rimligt att göra, för det är inte alls säkert att styrning där man styr ner effekten bara när elpriset är högt räcker. Det kan vara höga belastningar lokalt i elnät när elpriset inte är så högt.
De flesta elbilarna står hela nätterna och kan laddas med låg effekt.
Allt är ju relativt. Jämfört med en lägenhet med fjärrvärme så blir det en relativt stor ökning om hushållet lägger till en elbil hur man än jämför. Och många laddstationer har hög effekt. Enfas 10a är väl inte så mycket mening att styra, men börjar det bli en lång radda elbilar på parkeringen utanför flerbostadshuset så är det rätt många kW.Andreas_Hansson skrev:
Här i stan så får de gräva upp och förstärka elnätet lokalt på många ställen, just för att effekten inte räcker till alla nya elbilar. Så kan man undvika det genom smart styrning så spara man nog en hel del investeringar
Det kan vara varmvattenberedaren om den dragit igång samtidigt som någon annan högförbrukare. Vår drar 3 kW själv direkt efter duschen använts.L Lewdis skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 965 inlägg
Det är det här tänket jag är så enormt emot. Traditionellt har ekonomin drivits av investeringar som möjliggör nya saker. Vänstern brukar alltid skrika om att man inte kan spara sig ur en lågkonjunktur och nu är ett utmärkt tillfälle att bygga ut elnätet eftersom det finns ett konkret behov.B BSOD skrev:Allt är ju relativt. Jämfört med en lägenhet med fjärrvärme så blir det en relativt stor ökning om hushållet lägger till en elbil hur man än jämför. Och många laddstationer har hög effekt. Enfas 10a är väl inte så mycket mening att styra, men börjar det bli en lång radda elbilar på parkeringen utanför flerbostadshuset så är det rätt många kW.
Här i stan så får de gräva upp och förstärka elnätet lokalt på många ställen, just för att effekten inte räcker till alla nya elbilar. Så kan man undvika det genom smart styrning så spara man nog en hel del investeringar
Fast resultatet av att bygga ut nätet kanske inte ger den effekt du vill ha. Om det finns mer kapacitet från norr till söder så blir ju effekten att priserna ökar i norr. De behöver inte bli billigare i SE4 om den mesta strömmen försvinner ner mot Danmark och Tyskland. Nya kraftverk i syd borde ge mest för pengarna men kärnkraft är väl inte att tala om längre...A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 965 inlägg
Det kommer inte att ändra något, snart kräver EU att det svenska elnätet nattetid skall prioritera export. Vi behöver helt enkelt mer produktion där elen förbrukas.S sjoelund skrev:Fast resultatet av att bygga ut nätet kanske inte ger den effekt du vill ha. Om det finns mer kapacitet från norr till söder så blir ju effekten att priserna ökar i norr. De behöver inte bli billigare i SE4 om den mesta strömmen försvinner ner mot Danmark och Tyskland. Nya kraftverk i syd borde ge mest för pengarna men kärnkraft är väl inte att tala om längre...
Vi borde sluta subventionera kontinenten och sälja till den svenska marknaden eftersom elkraft är en nationell angelägenhet. Köm ihåg att Sverige har ett rätt unikt kallnat och att vi uppmuntrat stora hus som värms med el.
Jag är inte emot att vi säljer el till kontinenten men då skall de finnas ett stabilt överskott, t ex genom kärnkraft. Just nu förs en undergångspolitik. Europas politiker är oroade för att vintern kan bli kall och det blåser för lite.
Samtidigt vill man avbryta vedeldning för uppvärmning för att den svenska skogen skall suga upp Tysklands brunkol.
Man får helt enkelt ta fram ett fungerande elnät. Det här med ett helt gemensamt sammankopplat elnät är lika dumt som när man avvecklade beredsksapslagren och trodde att vi skulle få hjälp när pandemin slog till.
Det svenska elnätet har normalt inga begränsningar alls vad det gäller exporten på natten. Men generellt går elen ofta år andra hållet på natten. Vi sparar på vattnet tills det högre priset under dagen.
Elen är en handels vara bland andra. Iden med EU är just fri rörlighet av varor och människor, jag tror inte att Sverige skulle vinna på att stå utanför en gemensam marknad.
Elen är en handels vara bland andra. Iden med EU är just fri rörlighet av varor och människor, jag tror inte att Sverige skulle vinna på att stå utanför en gemensam marknad.
Se bara på vad som händer med Skånes elpris nu när kontinenten vill ha ström. Skulle det gå att exportera från Norrland dit ner så skulle priset justeras uppåt för SE1-3 för det är så stora mängder de vill ha. Är det hög efterfrågan går priset upp i de områden man kan få el från. Är efterfrågan däremot väldigt låg så sjunker priset i flera elområden. När det blåser i Danmark så kan det ju vara noll eller negativt elpris någon stund.L lat skrev:
Elektricitet är inte en vara som alla andra. Det är mer en tjänst än en vara. I och för sig så ska det ju vara fri rörlighet på tjänster också, men produktionsdelen av marknaden är rätt hårt reglerad. Då fungerar den inte så bra.D Daniel 109 skrev:
När det gäller driftsoptimering fungerar den bra. Ser man på längre sikt med investeringar så har du en poäng. Men jag tror ändå att det är en lämplig väg.
Och själv så föredrar jag att saker nyttjas effektivt.A Anders_Nilsson skrev:
Att man inte bygger en 12 filig motorväg i Norrland, bygger dagvattensystem som klarar ett 100års regn utan minsta översvämning, eller vräker ner kablar i backen som bara nyttjas till fullo nån timme vart 10:e år.
Fast på nätterna när de flesta laddar elbilar finns det knappt några kapacitet problem.B BSOD skrev:Allt är ju relativt. Jämfört med en lägenhet med fjärrvärme så blir det en relativt stor ökning om hushållet lägger till en elbil hur man än jämför. Och många laddstationer har hög effekt. Enfas 10a är väl inte så mycket mening att styra, men börjar det bli en lång radda elbilar på parkeringen utanför flerbostadshuset så är det rätt många kW.
Här i stan så får de gräva upp och förstärka elnätet lokalt på många ställen, just för att effekten inte räcker till alla nya elbilar. Så kan man undvika det genom smart styrning så spara man nog en hel del investeringar
Är du säker att de gräver upp nätet och förstärker elnätet? Vad gör de? Byter kablar?
Låter som nått du hört i fikarummet.
Hos oss byggde de precis ut lokala elnätet. Oklart varför. Men området är ju över 100 år, började utan el. Så kanske var det mesta gammalt?Andreas_Hansson skrev: