P pmd skrev:
Jag hoppas att vedeldning inte blir mycket vanligare. Röken från en eldstad är inte så hälsosam.
Fliseldning i en specialpanna är kanske renare, men det är numera lite svårt att googla på sånt eftersom "alla" bara bryr sig om klimateffekter.

Miljöpåverkan av vedeldning blir inte mindre av att man använder ved från egen skog.
Med modern utrustning är miljöpåverkan försumbar. Och man eldar mest på landet där befolkningen är gles. Även moderna eldstäder är ju rätt primitiva utan katalysator som dessutom hade förbättrat effektiviteten.
 
Finns moderna vedpannor med mycket hög verkningsgrad där man lassar in halvmeterslängder och eldar mot ackumulatortank. Inte särskilt jobbigt att sköta, perfekt om man som vi har egen skog så vi blir i princip frikopplade från den sk energimarknaden.

Blir vi tvingade att köra denna modellen pga fortsatt vettlös energipolitik så kommer vi att göra det, var så säker. Vår skog kompenserar genom att suga upp mångfalt mer CO2 än vi genererar så inga problem med det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Jag betvivlar inte att man får mindre utsläpp av vedpannor än med eldstäder. Rökgasrening är dock viktigare än hög verkningsgrad för att få liten miljöpåverkan. Vad jag hoppas inte sker är alltså att alla som har öppna spisar, braskaminer och liknande får för sig att börja värma upp sina hus med ved.

Själv har jag två braskaminer och en vedspis, men de används för "mysbrasor" och för matlagning vid längre strömavbrott. :)

(Jag diskuterar alltså fortfarande inte koldioxidutsläpp).
 
P pmd skrev:
Jag betvivlar inte att man får mindre utsläpp av vedpannor än med eldstäder. Rökgasrening är dock viktigare än hög verkningsgrad för att få liten miljöpåverkan. Vad jag hoppas inte sker är alltså att alla som har öppna spisar, braskaminer och liknande får för sig att börja värma upp sina hus med ved.

Själv har jag två braskaminer och en vedspis, men de används för "mysbrasor" och för matlagning vid längre strömavbrott.

(Jag diskuterar alltså fortfarande inte koldioxidutsläpp).
Jag har en gammal Vermont Castings interpid 2med katalysator, verkningsgraden är ju under 90% men förbränningen god och därmed utsläppen är låga tack vare katten, kan inte tro att den tekniken är mogen att skrota, med underhåll och ett katalysatorbyte bör en sådan kunna funka i ytterligare 20år om det inte kommer klåfingriga byråkrater och ger sig på effektiv vedeldning.
Effektavgifter känner jag mig inte speciellt drabbad av då jag ännu inte behöver ladda någon elbil och kan fixa uppvärmningen utan el.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
(. El finns ju i vägguttagen. Vad är problemet? .)
Miljöpartist? Det är inte någon naturlag att el finns i uttaget då man lägger ner fungerande elproduktion utan att ersätta den.
 
P pmd skrev:
Jag betvivlar inte att man får mindre utsläpp av vedpannor än med eldstäder. Rökgasrening är dock viktigare än hög verkningsgrad för att få liten miljöpåverkan. Vad jag hoppas inte sker är alltså att alla som har öppna spisar, braskaminer och liknande får för sig att börja värma upp sina hus med ved.

Själv har jag två braskaminer och en vedspis, men de används för "mysbrasor" och för matlagning vid längre strömavbrott. :)

(Jag diskuterar alltså fortfarande inte koldioxidutsläpp).
Är dina eldstäder Svanenmärkta eller liknande?
 
P
F fribygg skrev:
Miljöpartist? Det är inte någon naturlag att el finns i uttaget då man lägger ner fungerande elproduktion utan att ersätta den.
"(." och ".)" är s.k. ironiparenteser. De kom till i den elektroniska kommunikationens barndom.
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Är dina eldstäder Svanenmärkta eller liknande?
Jag har inte sett någon sådan märkning, så det tror jag inte. Med tanke på att jag/vi eldar en handfull gånger om året så är det inte heller någon större vits att byta till svanenmärkta eldstäder.
 
I dagens GP så svarar Göteborg energi på kritiken mot att de tar ut effekttariffen också på nätterna. De skriver där att elbilarna kommer att ge större toppar i nätet än vad all annan elanvändning gör om de inte tvingar fram en utsmetning av laddtiderna över många timmar med lägre effekt. I praktiken menar de att folk kommer att välja en högre effekt och sätta igång laddningen samtidigt (när effekttaxan slutar att gälla) och därmed kommer man att ge en ökad maxbelastning på nätet.

Detta verkar faktiskt rätt rimligt!

Vi får nog räkna med att det inte finns någon större poäng med att ha snabbare laddning än 16A på en fas hemma. Alla som köper snabbare laddning till hemmet har helt enkelt blivit lurade (om de nu inte är villiga att betala några extra hundralappar i månaden för att få en snabb laddning). Jag kommer definitivt att ställa ned laddningen från 16A till 10A på min laddare den dag jag får effekttaxa. Man kanske skulle gå ned till 6A till och med. Att köra BEV blir som att köra PHEV helt enkelt, man skall "alltid" stoppa i laddsladden...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
engs
Undrar om det finns effektavgifter spritt internationellt? Tänker på alla andra prylar som kan ha ev. toppar. Är det få obetydliga länder så är det mindre chans att få gehör för de som bygger apparaterna tänker jag.

Dvs om man kommer kunna köra typ leginellaavdödning med lägre effekt men kompenserar med längre tid för att komma upp i rätt temp.

Man skulle behöva veta toppeffekt på alla lite större apparater egentligen (typ på lappen om energieffektivitstsklassning) och / eller möjlighet att undvika stapla flera toppar på varandra.

Hur långa perioder integrerar man effekten? Är det minsta spik eller snitt varje 15min?

Edit: på sikt kanske man kan ha logger på maxeffekt varje månad med automatisk uppjustering. Har man redan ”misslyckats” en gång så kan man lika gärna ladda bilen fullt månaden ut?

Edit 2: just i gbg verkar man ha det på timma. ”33,50 kr x månadens högsta tim-medeleffekt i kW” vilket gör enstaka korta toppar mindre intressant. Men min första edit kvarstår.
 
Redigerat:
I Frankrike tex så har man stora vvb som man laddar nattetid.
 
Så här skriver min elleverantör...

Så här räknar vi ut effektavgiften
Med hjälp av timavläsning av din elmätare tar vi fram de tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad. Genomsnittet använder vi som underlag för att räkna fram effektavgiften. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 57,98 kr/kW och månad, blir effektavgiften 57,98x5,7=330,49 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 115,96x5,7=661 kronor.
https://www.seom.se/el/elnat/priser-och-villkor/

Jag kan känna att det inte är så schysst. Har man tre rejäla toppar under en månad så åker man på en extra avgift. Nästan så man vill sätta en styrning på BVP också.
 
engs
Om man förutsätter timdebitering och kan styra, borde man kunna se till att det förutsägbara och styrbara hamnar på två perioder om det är under en timmas drift med hög effekt.

Hög effekt med en ½h drift. Så styr man så den sätts igång kvart i X.

Antar då det är efter klockslag så klart och inte något flytande fönster som letar högsta effekt.
 
Redigerat:
Med de nu kraftigt varierande timpriserna på el så funderar jag på att flytta bort elförbrukningen från dessa timmar, men då ramlade jag ju naturligtvis in i att det krockar med effekttarifferna. Om jag styr bort uppvärmning av huset från pristopparna runt frukost och middag, då måste jag ju öka effekten på timmarna runt om. Detta riskerar då att (med effekttarifferna) öka kostnaderna istället för att minska dem. F-n vad krångligt allt blir. Det blir inte lätt att få till algoritmerna så att man håller nere priset.

33,50kr/kWh delat på 30 dagar gör att varje extra kWh kostar ca 1kr/dag. Detta gör att jag måste spara in 1kr/dag på att flytta elförbrukningen till timmen bredvid. Om vi för enkelhetens skull antar att jag värmer upp huset med i snitt 4kW under en timme under de fyra kallaste månaderna så ger det nästan 6A per fas i snitt (snabbt räknat). Jag får då inte flytta mer än hälften av effekten till en senare tillfälle än vad jag gjort av med på matlagning under timmen innan, låt säga att detta motsvarar 6A på en fas i en timme. Då kan jag i praktiken flytta över 1/6 av uppvärmningen till timmen efter (då har jag samma snitteffekt på bägge timmarna). Det blir väldigt svårt att styra detta på ett effektivt sätt. Jag vill ju helst flytta förbrukningen ännu mer ut i tiden över dygnet.

Skall jag nu skaffa mig en ackumulatortank (större vattenberedare, eller ack-tank på elpannan) så kostar ju även detta pengar. Och jag kan ju eventuellt inte flytta denna effekten till natten, för då har jag ju 6A elbilsladdning tuggande.

Tittar jag på dagens priser på Nordpool så skiljer det ungefär (kraftigt förenklat) 70 öre per kWh exkl. moms mellan högt och lågt. Det ger ungefär 90 öre per kWh (också avrundat). Alltså så sparar jag mer pengar på att utnyttja dessa variationer än vad jag betalar för effekttariffen. Om jag kan flytta 1kWh till en timme på natten så går jag 10 öre back på det den natten, men om jag kan flytta 10kWh utspridda över 4 timmar så sparar jag in 6,50 kr per natt på det. Å andra sidan, tittar jag på den 29:e september så fanns det bara 50 öre (ungefär) att spara per kWh, så då behöver jag mer än fyra timmar till natten för att det skall bära sig att flytta förbrukningen till natten (jag förutsättter fortfarande att vi har samma uppvärmning på dagens om natten i snitt och att vi redan har den högsta effekten på natten pga elbilsladdningen).

För att det skall gå att räkna på vad som lönar sig så behöver jag dessutom veta om jag tänker ladda elbilen över natten och hur länge den behöver laddas och när laddningen börjar. Nu börjar det bli riktigt jobbigt.

Om jag kan hålla nere laddningen av elbilen till 6A på en fas under nattens timmar, då blir det ändå inte mer än 46kr per månad extra i effekttarriff för denna (med taxan i Göteborg).

Slutsatsen blir att det enklaste är att man för PHEV skall ladda på nätterna med låg ström (6A och en fas) och för en BEV skall ladda på helgerna med låg ström (6A, samt en fas). Elen är då billig och man kan lämna laddningen oövervakad. Men automatisering av detta blir en mardröm...
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
Vad man gjort är att man låtit nätkostnaderna gå upp kraftigt medan elpriset var absurt lågt, ofta neråt 20 öre.
På det viset slapp man alltför omfattande protester.
För att nu höja priserna på själva elektronerna.
Detta är ett elitprojekt, avsett att överföra makt och kapital från vanligt folk till makthavare och storföretag.
Allt i namn av att "rädda planeten".
Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner och falska påståenden.

Vi kommer ihåg hur mp och centern (m fl) påstod att kärnkraft var så dyrt att ingen skulle vilja bygga reaktorer. Med ett flin på läpparna.
Nu börjar vi ana hur dyr deras transition till s k förnybart i själv verket kommer att bli.
Och hur vi inte längre ta för givet att vi alltid kommer att ha tillgång till el.

Undrar hur detta kommer att på sikt påverka kalkylen för elbilar. Staten har dragit in hundratals miljarder i skatter på fossilt och kärnkraft. Nu måste de pengarna in på nåt annat sätt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.