J Jehu skrev:
Vad man gjort är att man låtit nätkostnaderna gå upp kraftigt medan elpriset var absurt lågt, ofta neråt 20 öre.
På det viset slapp man alltför omfattande protester.
För att nu höja priserna på själva elektronerna.
Detta är ett elitprojekt, avsett att överföra makt och kapital från vanligt folk till makthavare och storföretag.
Allt i namn av att "rädda planeten".
Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner och falska påståenden.

Vi kommer ihåg hur mp och centern (m fl) påstod att kärnkraft var så dyrt att ingen skulle vilja bygga reaktorer. Med ett flin på läpparna.
Nu börjar vi ana hur dyr deras transition till s k förnybart i själv verket kommer att bli.
Och hur vi inte längre ta för givet att vi alltid kommer att ha tillgång till el.

Undrar hur detta kommer att på sikt påverka kalkylen för elbilar. Staten har dragit in hundratals miljarder i skatter på fossilt och kärnkraft. Nu måste de pengarna in på nåt annat sätt.
Med dagens elpriser så är kärnkraft väldigt billigt...
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Lite surt om man sitter med en bergvärmepump som kickar in elpatronen ibland.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Lite surt om man sitter med en bergvärmepump som kickar in elpatronen ibland.
Jag tänker att jag sätter in en kontaktor på den (effektvakt). Jag hade en tidigare, men kopplade bort den då de tog bort prisdifferentieringen mellan dag och natt...
 
Jo nackdelen med värmepump är att man låser sig vid elvärme.
Jag kopplade bort elpatron för tio år sen.
Övergång från olja till värmepump har ökat elbehovet.
Undrar hur många hushåll som fortfarande har direktel?
De kan få problem med ekonomin framöver.
Tänk att behöva frysa i Sverige på 2000-talet.
Nu har EU börjat erkänna att vi har en energikris.
Putin lovar att hjälpa oss :rolleyes:
Och på SvT rapporterar de att ryssarna satsar på vindel.
De har ingenting förstått (journalisterna alltså).
 
Frågan är bara om det fungerar ens om jag styr den med min hemautomatisering. Det finns ngerar ju bara att flytta över effekten till natten om prisskillnaden är tillräckligt stor...
 
J Jehu skrev:
Jo nackdelen med värmepump är att man låser sig vid elvärme.
Jag kopplade bort elpatron för tio år sen.
Övergång från olja till värmepump har ökat elbehovet.
Undrar hur många hushåll som fortfarande har direktel?
De kan få problem med ekonomin framöver.
Tänk att behöva frysa i Sverige på 2000-talet.
Nu har EU börjat erkänna att vi har en energikris.
Putin lovar att hjälpa oss :rolleyes:
Och på SvT rapporterar de att ryssarna satsar på vindel.
De har ingenting förstått (journalisterna alltså).
Visst har de förstått, men just nu råder en undergångskult inom svensk politik. Man har investerat så mycket politiskt kapital i vindkraft att det skall drivas igenom till varje pris även om det inte blåser. Och man vill förbjuda vedeldning genom taxonomin så att alla måste frysa så man slipper en rättvidedebatt.
 
Vi har ju dock i en annan tråd konstaterat att uppvärmning av huset görs billigt med IKEAs värmeljus för 29 kr per 100 st. Uppvärningen med dessa kostade ju bara drygt 70 öre per kWh. Jag skall köpa några paket nästa gång jag åker på IKEA . Hmmm, jag borde kanske köpa en hel pall? :rofl:

Jag undrar hur man skall automatisera förbränningen av dem. Det borde gå att få till på något sätt. Min senaste idé är att det borde gå att ha en roterande metallplatta som man ställer dem på där man bara roterar plattan och tänder ljusen med en USB-driven tändare. Tänker man till lite mer så skulle man på denna både kunna mata ut nya ljus, samt hälla ut de utbrunna i en plåthink efteråt. Sedan styr man detta från hemautomatiseringen utifrån temperaturen. Det jobbiga är regleringen som styr hur många ljus man skall ha tända får att hålla värmen vid olika utetemperaturer. Men det kanske man får prova sig fram till...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
Glöm inte att fixa co larm och styra ventilationen på co2 halt... värmeljus som värmekälla rekommenderas verkligen ej...
 
B BSOD skrev:
Glöm inte att fixa co larm och styra ventilationen på co2 halt... värmeljus som värmekälla rekommenderas verkligen ej...
Jag kanske skulle ha varit betydligt tydligare med att det var ironiskt rörande hur svensk energipolitik fungerar och vad det kan driva folk till. Jag trodde jag var tillräckligt överdriven, men men...
 
B
Tänker lite på de mindre begåvade. Brukar t.ex. vara en o annan som varje år dör av co förgiftning av engångsgrillar som tas in för att värma sig.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ju dock i en annan tråd konstaterat att uppvärmning av huset görs billigt med IKEAs värmeljus för 29 kr per 100 st. Uppvärningen med dessa kostade ju bara drygt 70 öre per kWh. Jag skall köpa några paket nästa gång jag åker på IKEA . Hmmm, jag borde kanske köpa en hel pall? :rofl:

Jag undrar hur man skall automatisera förbränningen av dem. Det borde gå att få till på något sätt. Min senaste idé är att det borde gå att ha en roterande metallplatta som man ställer dem på där man bara roterar plattan och tänder ljusen med en USB-driven tändare. Tänker man till lite mer så skulle man på denna både kunna mata ut nya ljus, samt hälla ut de utbrunna i en plåthink efteråt. Sedan styr man detta från hemautomatiseringen utifrån temperaturen. Det jobbiga är regleringen som styr hur många ljus man skall ha tända får att hålla värmen vid olika utetemperaturer. Men det kanske man får prova sig fram till...
Dom tar dig via data mining I det kontantlösa samhället och så åker du på miljösolidaritetsavgift på 15% av husets värde.
 
B BSOD skrev:
Tänker lite på de mindre begåvade. Brukar t.ex. vara en o annan som varje år dör av co förgiftning av engångsgrillar som tas in för att värma sig.
Såg nån artikel om bensin krisen på 70-talet då folk tappade upp bensin i allt de hade, hinkar och skålar, karaffer och mjölkflaskor
 
B BSOD skrev:
Tänker lite på de mindre begåvade. Brukar t.ex. vara en o annan som varje år dör av co förgiftning av engångsgrillar som tas in för att värma sig.
Alla former av dålig förbränning, I synnerhet i icke slutna eldstäder, är en enorm risk just pga risken med koloxid som du säger. All förbränning bör ske i sluten eldstad med rökgasgång till utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.