C cpalm skrev:
Kan inte påstå att jag har svaret direkt, men vi gjorde lite överslagsberäkningar i en tidigare tråd. Tog helt enkelt byggkostnaden / uppskattad livslängd / uppskattad årsproduktion. Dvs, byggkostnad per producerad kWh över verkets livslängd. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad resultatet blev, men det blev förvånansvärt högt.
14000 GWh/år, kostnad 140 miljarder kronor (lade på lite för att den säkert bättre ännu dyrare än planerat) och räknande blir lättare. 10 kr/kWh delat på 50 år är 20 öre/kWh (enbart på konstruktionen, inte bränsle, underhåll, etc).
 
  • Gilla
te95mne och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
14000 GWh/år, kostnad 140 miljarder kronor (lade på lite för att den säkert bättre ännu dyrare än planerat) och räknande blir lättare. 10 kr/kWh delat på 50 år är 20 öre/kWh (enbart på konstruktionen, inte bränsle, underhåll, etc).
Jo det är ju viktigt att man driver kraftverken hela den planerade avskrivningstiden och inte lägger ner i förtid pga tillfälliga politiska svängningar.
Till bränsle och underhåll kan man väl höfta ytterligare 20 öre?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I sammanhanget kan man då säga att O3:an (Sveriges senast byggda reaktor) kostade ca en tredjedel av det i dagens penningvärde.

Så visst är det för dyrt på många vis, vad de nya europeiska reaktorerna kostat, men ändå inom det rimligas gräns för vad som skulle kunna ge oss säker, hyfsat billig energi för lång tid framåt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Dessutom ligger finnar och fransoser i tvist om vem som skall betala vad så det är långt ifrån säkert att allt hamnar på elräkningen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I sammanhanget kan man då säga att O3:an (Sveriges senast byggda reaktor) kostade ca en tredjedel av det i dagens penningvärde.

Så visst är det för dyrt på många vis, vad de nya europeiska reaktorerna kostat, men ändå inom det rimligas gräns för vad som skulle kunna ge oss säker, hyfsat billig energi för lång tid framåt.
Jag tror inte finnarna bygger kärnkraft för att det är billigt, utan för att de har råd med kostnaden och behöver säkra sin elproduktion.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Dessutom ligger finnar och fransoser i tvist om vem som skall betala vad så det är långt ifrån säkert att allt hamnar på elräkningen.
Det hamnar nog på vår elräkning om vi beställer ett likadant
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Unikt namn
F fribygg skrev:
Det hamnar nog på vår elräkning om vi beställer ett likadant
Det hamnar nog på vår elräkning oavsett om vi bygger ett eget med morgondagens baskapacitet....
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
14000 GWh/år, kostnad 140 miljarder kronor (lade på lite för att den säkert bättre ännu dyrare än planerat) och räknande blir lättare. 10 kr/kWh delat på 50 år är 20 öre/kWh (enbart på konstruktionen, inte bränsle, underhåll, etc).
Det är ju riktigt billigt. Med tanke på att det är rekorddyrt och ett totalt fiasko bygge enligt de socialdemokratiska undercover miljöpartisterna.
 
D Daniel 109 skrev:
Ökad produktionskapacitet ger sänkta priser, inte höjda. Kärnkraftens låga marginalkostnader medför att de kommer att köra även när priset blir relativt lågt. Du tycks inte förstå marknadskrafterna alls.
Nåja om du inte förstod vad jag menade så är det nog inte jag som behöver bära dumstruten..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Min anslutning har ett mycket effektivt ironifilter. Så om du var ironisk försvann det nog på vägen. Det är inte helt lätt att ha koll på vilka som är ironiska och vilka som inte har koll alls. Jag tror inte att jag är ensam om att tolka ditt inlägg tämligen bokstavligt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I Storbrittanien kommer det nu ett lagförslag om att begränsa tiderna man får ladda elbilen hemma.

"Announced by Transport Secretary Grant Shapps, the proposed law stipulates that electric car chargers installed at home or at the workplace may not function for up to nine hours a day to avoid overloading the national electricity grid.

As of May 30, 2022, new home and workplace chargers being installed must be "smart" chargers connected to the internet and able to employ pre-sets limiting their ability to function from 8 am to 11 am and 4 pm to 10 pm. However, users of home chargers will be able to override the pre-sets should they need to, although it’s not clear how often they will be able to do that.

In addition to the nine hours a day of downtime, authorities will be able to impose a “randomized delay” of 30 minutes on individual chargers in certain areas to prevent grid spikes at other times.
"

UK Proposes Law To Switch Off EV Home Chargers During Peak Hours
 
B bakterie skrev:
I Storbrittanien kommer det nu ett lagförslag om att begränsa tiderna man får ladda elbilen hemma.

"Announced by Transport Secretary Grant Shapps, the proposed law stipulates that electric car chargers installed at home or at the workplace may not function for up to nine hours a day to avoid overloading the national electricity grid.

As of May 30, 2022, new home and workplace chargers being installed must be "smart" chargers connected to the internet and able to employ pre-sets limiting their ability to function from 8 am to 11 am and 4 pm to 10 pm. However, users of home chargers will be able to override the pre-sets should they need to, although it’s not clear how often they will be able to do that.

In addition to the nine hours a day of downtime, authorities will be able to impose a “randomized delay” of 30 minutes on individual chargers in certain areas to prevent grid spikes at other times.
"

UK Proposes Law To Switch Off EV Home Chargers During Peak Hours
Med tvång på uppkopplade mätare blir det ju möjligt att särskilja elbilsladdning från annan el. Jag skulle köpa på mig en dum laddare om jag bodde i UK.
 
T toolman77 skrev:
Med tvång på uppkopplade mätare blir det ju möjligt att särskilja elbilsladdning från annan el. Jag skulle köpa på mig en dum laddare om jag bodde i UK.
Det var väl uppkopplade laddare och inte mätare det handlar om? Men de skulle så klart kunna börja kräva mer och mer...
 
engs
S sjoelund skrev:
Det var väl uppkopplade laddare och inte mätare det handlar om? Men de skulle så klart kunna börja kräva mer och mer...
Fast det är väl samma krav i Sverige på de laddare man får bidrag för? Dvs separat elmätning samt uppkopplade? Vilket jag tolkat som att man förbereder kanske inte begränsningar men i vilket fall en separat högre skattesats till el i bilar, varefter oljederivaten fasas ut och staten tappar dessa skatter.

Läst om det tidigare men kanske missuppfattat, svårt söka på laddbox +bidrag +tekniska krav utan får mest träffar på en massa reklam från laddbox-försäljare.
 
engs engs skrev:
Fast det är väl samma krav i Sverige på de laddare man får bidrag för? Dvs separat elmätning samt uppkopplade? Vilket jag tolkat som att man förbereder kanske inte begränsningar men i vilket fall en separat högre skattesats till el i bilar, varefter oljederivaten fasas ut och staten tappar dessa skatter.

Läst om det tidigare men kanske missuppfattat, svårt söka på laddbox +bidrag +tekniska krav utan får mest träffar på en massa reklam från laddbox-försäljare.
https://tibber.com/se/store/produkt/easee säljer iafl laddare med avdrag där mätaren är extra tillbehör...

Ser ingenting om krav på mätare hos skatteverket heller: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html
 
S sjoelund skrev:
[länk] säljer iafl laddare med avdrag där mätaren är extra tillbehör...

Ser ingenting om krav på mätare hos skatteverket heller: [länk]
Näe, den mäter, den mätaren som säljs extra är för att mäta lasten på resten av huset för att lastbalansera... Eftersom mätning sker i fler och fler apparater (i varje z-wave device jag har mäter den förbrukning) så vet man snart vad varenda pryl kostar. Vi kan kanske ha differentierad skatt beroende på vad elen används till, lampa för läxläsning 10% skatt, rostat bröd, 50% skatt... :D
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.