Vad var det för utetemperatur när du gjorde filmen - det lilla man så av baksidan så var det bara några tunna strängar med frost på flänspaketet och var det under nollan och det inte blev mer frost än så även efter en tids 'höglast-körning' och den inte precis har kört en avfrostningsvarv så saknar du så mycket köldmedie att du i princip bara har en värmelement till kompressor - kompressorn mår heller inte bra av den körningen om det är under för lång tid i och med att de arbetar väldigt varmt när gastrycket på evaporatorn är väldigt låg för att det knappt fins någon flytande köldmedie att förgasa kvar i evaporatorn.

- det går inte att få ut någon hetgastemperatur i menyerna ?? - den torde vara rätt ordentlig hög i dessa driftmiljöer med köldmedelsbrist - troligen en bit över 100 grader C...

oljan som runnit på utsidan av den blåa filtret visar på läcka av köldmediegas - den blåa saken man ser halvvägs på sidan av den läckande filtret, vad är det för något? ett filter till? med tanke på att färgen verkar identisk...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Så låter min också, det är normalt för marknadens mest högljudda pump. Har funderat på att anmäla Mitsubishi för falsk marknadsföring men inte orkat.
Ts pump är felinstallerad av polarpumpen. Då kan det bli missljud, det är knappast mitsubishis fel att den inte är installerad efter manual, eller hur.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Solklar gasbrist. Jag har själv monterat in en Ecodan Zubadan i mitt hus sen 2,5 år tillbaka, som började randa nu i början av januari. Jag fyllde om den och det var 400 gram gasbrist (Total fyllmängd 1.4 kg r32) provtryckte också utan att bli speciellt mycket klokare, gav inget negativt resultat.

Du har en maskin som saknar betydligt mycket mer fyllning... tyvärr.

En fråga är: Har problemet varit hela tiden sen dag ett eller har det kommit stegvis?

Ja.. jag jobbar inom kylbranchen.
Varför blev det gasbrist?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför blev det gasbrist?
Bra fråga... hittade ingen läcka varesig med läcksökare eller provtryckning. Har varit med om att vissa läckor kan komma med större temperatur- och tryck-förändringar, som jag inte lyckades återskapa.
 
Hejsan!

Jag har en sådan luft/vatten.värmepump och hade samma problem när den var ny.
Och Comfort i Halmstad som jag handlade av kom och fixade utan problem.
Men dom sa att det var en blandningsventil som var kass och det tog ju ett tag att få fram den.
Men efter byte så var det likadant. Då kom reparatören på att det var en luftningsventil som behövde öppnas.
Den sitter ovanpå pannan och är bara att öppna ett par varv, sedan funkade allt som det skulle.
Jag har glömt att stänga den och det har inte varit några som helst problem med att den har varit öppen.
Det är den lilla svarta skruven som syns på bilden.
Lycka till.
 
  • Rörkopplingar och ventiler på en värmepump, inriktning på en liten svart skruv för luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gyllene blandningsventil och svart luftningsventil på toppen, omgiven av kopparrör i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
H H-Thomasson skrev:
Ts pump är felinstallerad av polarpumpen. Då kan det bli missljud, det är knappast mitsubishis fel att den inte är installerad efter manual, eller hur.
Förutom då att väldigt många här problem med Ecodan, t ex på värmepumpsforum.se
 
Något är helt klart fel och få ut återförsäljare/installatör för att åtgärda problemet och inget du ska behöva bekosta via tredje part
Har det fungerat till en början att hålla huset varmt ?
F Fideliox skrev:
Förutom då att väldigt många här problem med Ecodan, t ex på värmepumpsforum.se
Frågan är egentligen om det är ”många” som har problem.
Har inte koll på hur många som upplever oljud på tex vp forum eller andra forum , i förhållande till dom tusentals som sitter monterade utan problem så behöver man nog en procentsats på respektive märke och modell som har något strul men det är självklart helt omöjligt att få ut sådana siffror från tillverkarna för att få en uppfattning om det är något märke och modell som utmärker sig.
Dom flesta normalt funtade sitter nog inte på forum om det inte är något problem så man ser oftast bara om det är något fel och många skriver samma sak på alla möjliga forum och hänvisas hit och dit så det kanske ser värre ut än vad det är.

Sjukt irriterande för dom som har problem oavsett märke och får dålig support/hjälp från sin återförsäljare/installatör att åtgärda problemet.
Verkar som flera har köpt den via någon postorderfirma och det kanske inte brukar vara den bästa varianten när man behöver support och flera tillverkare hänvisar bara till kundens återförsäljare/installatör som ska ta tag i problemet.
Är väl bara Nibe som har support direkt till slutkund vilket jag tycker är bra gjort av dom 👍
 
  • Gilla
  • Älska
nuco och 3 till
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Förutom då att väldigt många här problem med Ecodan, t ex på värmepumpsforum.se
Å hur många av dom är köpta via polarpumpen eller liknande företag som skiter i supporten i efterhand pga brisfällig installation.
 
F
H H-Thomasson skrev:
Å hur många av dom är köpta via polarpumpen eller liknande företag som skiter i supporten i efterhand pga brisfällig installation.
Det vet man inte.

Jag körde via erkänd lokal firma, ligger 1km bort. De borde höra min pump därifrån till och med.

Klassisk tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68415.0
 
F Fideliox skrev:
Det vet man inte.

Jag körde via erkänd lokal firma, ligger 1km bort. De borde höra min pump därifrån till och med.

Klassisk tråd: [länk]
Om dom mot förmodan skulle höra den 1km bort borde dom inse att det är dags att göra något åt saken !

Nu antar jag din återförsäljare handlar direkt från Mitsubishi Electric Sverige och har dom försökt årgärda/reparera den 2 eller 3 gånger så är det bara att kontakta dom för att häva köpet om dom inte via Mitsubishi kan få ordning på den.
Vägrar dom är det bara skicka återförsäljaren till ARN eller om det finns annan bättre instans att vända sig till så återförsäljaren tar tag i problemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min dotter har samma pump den har givit bra värme ner till -25 grader i vinter
F Fideliox skrev:
Det vet man inte.

Jag körde via erkänd lokal firma, ligger 1km bort. De borde höra min pump därifrån till och med.

Klassisk tråd: [länk]
Min100 dotter har en Mitshubishi Elektrik pud-swm 100ya hydrobox split.Den är ca 3år det man bytt är upphägningsgummi 4st.Har varit 32 minus då var det 18 grader inne då får hon hjälpelda med vedspis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jo det blir lite märkligt när en del skriver många eller jättemånga eller som ibland att nästan alla har problem med en produkt!
Dom flesta som inte har problem med sin produkt sitter inte och skriver hur bra den är för dom är oftast inte på tex forum om man inte nördat ner sig i något man tycker är intressant.

Sen finns det även dom som skriver på nätet om ”problem” på en produkt för att ge den sämre rykte då han/hon säljer en konkurrerande produkt.
Är knepigt när man kikar på omdömen via en del sajter om det är riktiga omdömen eller påhittade av säljaren själv eller en konkurrent då mycket sker anonymt.
Men det hör egentligen inte till denna tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.