På filmen ser det ut som ojämn på frysning dvs ränder på baksidan.
Som sagt Gasbrist
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
U2 är onormal temperatur på kompressorn.
Då blir det "Gasbrist" på vågrätt 3
Wow du kan det här förstår jag. Ska säga det du skriver till installatören när han kommer! Tack 🙏
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om man stänger av EL tillskottet ska den då kunna producera varmvatten och värme på bara kompressorn vid +5gr
 
Min Ecodan klarar sig ner till ca -15 innan elpatronen kickar in
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Min Ecodan klarar sig ner till ca -15 innan elpatronen kickar in
Om du tar en dusch på 30min hur mycket varmvatten har du kvar då? Min går ner till 20-25gr och det tar ca 4-6 timmar innan den kommer upp i 50gr igen.
Jag duschade vid 12 och på två timmar har den kommit upp 16gr
 
  • Display av värmepump med temperaturer 20°C och 22°C och datum 11 Mar 2024, 13:40.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
Enligt Svensk standard drar en dusch 9 liter per minut ca 40-gradigt vatten. Vet inte hur det är hos dig men då blir det 270 liter. De flesta vanliga värmepumpar har en varmvattenkapacitet 40-gradigt på lite över 200 liter, typ 240 liter. De räcker alltså inte riktigt till 30 min standarddusch.
 
Också är vi 4st i familjen.. Jag gjorde en dålig research innan jag köpte den här pumpen
 
A Alex Sandelin skrev:
Om du tar en dusch på 30min hur mycket varmvatten har du kvar då? Min går ner till 20-25gr och det tar ca 4-6 timmar innan den kommer upp i 50gr igen.
Jag duschade vid 12 och på två timmar har den kommit upp
A Alex Sandelin skrev:
Om du tar en dusch på 30min hur mycket varmvatten har du kvar då? Min går ner till 20-25gr och det tar ca 4-6 timmar innan den kommer upp i 50gr igen.
Jag duschade vid 12 och på två timmar har den kommit upp 16gr
Jag har effektiviserat duschningen så den tar snarare 3 minuter 😀

På menyn för varmvatten finns det en inställning för att kompressorn har en viss tid på sig för att få upp temperaturen på vv,,om det inte nås så hjälper elpatronen till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Varför går inte kompressorn upp och jobbar på 80-100% när det finns ett stort behov av både varmvatten och värme. Den ligger och pendlar mellan 20-60%
 
  • Display på en Mitsubishi Electric kompressor som visar information med kompressorns prestanda på 51%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kloge Kloge skrev:
Jag har effektiviserat duschningen så den tar snarare 3 minuter 😀

På menyn för varmvatten finns det en inställning för att kompressorn har en viss tid på sig för att få upp temperaturen på vv,,om det inte nås så hjälper elpatronen till
Vet du vad nedan betyder?
 
  • Display av Mitsubishi Electric värmepump som visar termisk justering, övre gräns +4°C och nedre -7°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en Mitsubishi Electric-enhet som visar "Temp.kontroll intervall", "Driftsläge Kraftf." och "Kontr. interv. 30 min".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kloge Kloge skrev:
Jag har inte dem funktionerna på min vp

[länk]
Tackar för länken👍
 
A Alex Sandelin skrev:
Varför går inte kompressorn upp och jobbar på 80-100% när det finns ett stort behov av både varmvatten och värme. Den ligger och pendlar mellan 20-60%
Då den inte får till drift värdena om det är gasbrist som U2 antyder.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
Är det polarpumpen som har installerat den?
Eller en certificerad Mitsubishi installatör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.