G Ganescha skrev:
Så är det och med tanke på effektavgiftens intågande så är det bara att anpassa sig och styra det som möjligt går att styra och optimera för att få ner topparna.
Uppvärmning av huset är en mycket större del av förbrukningen än tappvarmvatten och kör man den 24/7 så kan man få höga toppar ändå ihop med andra större förbrukare som tex vid matlagning.
Enda möjligheterna om man nu ska försöka kapa toppar är effektvakt eller batterilager som går in och tar toppar om nu batteriet är tillräckligt kraftig .
Har inte snöat in på effektavgifterna och om dom kommer påverka oss negativt eller inte utslaget på hela den perioden under året, verkar dessutom vara skillnader på avgifterna beroende på nätleverantörerna så blir nog knepigt att föra diskussioner i trådar om detta när det är olika förutsättningar .

Kör själv med att styra laddning till laddhybriden som laddar nattetid och batterier som laddas , varmvatten i duschen och värme i huset vill jag ha hela tiden på dygnet.
Hos oss tar batterilagret effekttoppar över 4kW under vardagar mellan 06.00 och 20.00

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
din annonslänk är ju inte relevant
hur påverkar i verkligheten i kronor och kwh dej?
kanske inte påverkar dig alls
Höglast timmarna kommer inte skilja sig mot andra som har infört det redan, har jag mycket svårt att tro. Men visst har du rätt, jag har inte en aning hur det kommer att påverka mig förens det är implementerat helt men bra att var förberedd och att kunna styra viss förbrukning till billigare tider har jag redan idag glädje av. Man får titta på hur andra har löst det som redan har effektavgifterna.

F
C Comfort Thomas skrev:
Oftast kallare på natten och då sämre verkningsgrad.
Hur mycket billigare nattetid det måste vara för att kompensera mot kallare utetemperatur och sämre verkningsgrad har jag dock ingen koll på.
Effekttariffen kan slå en del om ni har andra stora förbrukare på under tiden det slår mest på hög tariff.
Själv kör jag bara vv på dagtid då den är mer effektiv, både sommar och vinter..

Givetvis finns det värde i att styra om man har timpris t ex. Sen säljs ju ecodanen på andra marknader än sverige också med andra förutsättningar och prissättningar.

Ecodanen är dock ganska begränsad att kunna integrera med annat. Går dock att sätta in en esp för en mer elegant lösning som dessutom fungerar lokalt.

Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Själv kör jag bara vv på dagtid då den är mer effektiv, både sommar och vinter..

Givetvis finns det värde i att styra om man har timpris t ex. Sen säljs ju ecodanen på andra marknader än sverige också.
Har man bara varmvatten när man själv behöver det så får man köra efter det 😎
finns väl inget fel om man själv är nöjd egentligen.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.