1 461 läst · 48 svar
1k läst
48 svar
Ecodan legionella körning, inställning
Nu pratar jag ju dock om varmvattnet och inte uppvärmningen av huset. Väldigt onödigt att ha dessa toppar under dagen med effektavgiften. Bättre att styra produktionen av vv till natten med halverade priser.C Comfort Thomas skrev:Oftast kallare på natten och då sämre verkningsgrad.
Hur mycket billigare nattetid det måste vara för att kompensera mot kallare utetemperatur och sämre verkningsgrad har jag dock ingen koll på.
Effekttariffen kan slå en del om ni har andra stora förbrukare på under tiden det slår mest på hög tariff.
Medlem
· Nykvarn
· 2 372 inlägg
Jo jag vet att du pratar varmvatten men det är fortfarande sämre verkningsgrad om det är kallare ute.G Ganescha skrev:
Marginellt. Idag t ex. Är det lika kallt nu på morgonen som det va kl 01:30. Hade det varit en vardag så hade effektavgiften slagit onödigt hårt nu på morgonen om vv ska produceras och spisen igång. Ligger vi på 5-6kwh vid sämsta tiden.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 372 inlägg
Det kan vara mycket marginellt men kan även skilja ganska många grader , beror även på vart man bor.G Ganescha skrev:
Hos oss är det många gånger stor skillnad.
Du kanske behöver se över även andra stora förbrukare om det slår hårt på morgonen när den kanske kör värme för huset.
Ja men precis, därför är ett alternativ att styra vv produktion till natten.C Comfort Thomas skrev:
Mycket av det där diskuteras här;
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-taenker-ni-hantera-ny-effektavgift-foer-elnaetet.532526/
Medlem
· Nykvarn
· 2 372 inlägg
Ja det är ett alternativ men som jag skrev så är det oftast kallare nattetid och därmed sämre verkningsgrad nattetid så man måste ta även det i beaktande om man ska räkna på allt.G Ganescha skrev:
Dom som laddar tex elbilen på natten kan ha hög förbrukning av detta och inte ha tillräckligt uppsäkrat för att eventuellt 9kW elpatron går in för att köra upp tappvarmvattnet eller legionella och vissa köra tvättmaskin/torktumlare nattetid så man kan om man vill diskutera körning av olika förbrukare i en evighet.
En effektvakt kan vara en del av lösningen.
Så är det och med tanke på effektavgiftens intågande så är det bara att anpassa sig och styra det som möjligt går att styra och optimera för att få ner topparna.C Comfort Thomas skrev:Ja det är ett alternativ men som jag skrev så är det oftast kallare nattetid och därmed sämre verkningsgrad nattetid så man måste ta även det i beaktande om man ska räkna på allt.
Dom som laddar tex elbilen på natten kan ha hög förbrukning av detta och inte ha tillräckligt uppsäkrat för att eventuellt 9kW elpatron går in för att köra upp tappvarmvattnet eller legionella och vissa köra tvättmaskin/torktumlare nattetid så man kan om man vill diskutera körning av olika förbrukare i en evighet.
En effektvakt kan vara en del av lösningen.
vet du egentligen hur effektavgiften påverkar dig i dagsläget eller rättare sagt kommer att påverka dig med dagens förutsättningar? då räknar vi inte in hönshuset.G Ganescha skrev:
Självklart, annars hade jag ju inte suttit här och diskuterat olika lösningar. Har en Homewizard https://www.homewizard.com/sv/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADjYLf_Hhq2XU5n_V0zIE8ZCSV9e5returen skrev:
Så jag är ganska medveten om vad som slukar el och när.