P
SarB SarB skrev:
Visst är det så. Exemplet vi tagit upp är ett lämpligt sådant. Det är nog inte rådgivare som gjort att osämja uppstått, ombus har ju tagits in efter att osämja uppstått.
Byggarätt kanske syftar på råd som Bolin har fått, från närstående och vänner.

P
B byggarätt skrev:
Ebbas agerande i detta ärende diskvallificererar henne från alla ämbeten som på något sätt hanterar äldre människors väl o ve
Tråkigt när hon inte ser när det är dax att avbryta något hon dragit igång
Busch har väl medverkat till ganska mycket väl och ve för en äldre människa genom att möjliggöra för Bolin att realisera värden för 3.9 miljoner kronor?

Vi har förstått att du starkt ogillar Ebba Busch, men det är lite oklart hur du motiverar det.
Var du negativt inställd till Busch redan innan hennes fastighetsaffär med Bolin?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Läs brevet från ebbas ombud finns i tråden...
Rent stötande
Jag har frågat förut utan att få något svar, men vi försöker väl igen:
Vad tycker du att advokat Björklund borde ha avslutat brevet med istället för "med vänlig hälsning"?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Läs brevet från ebbas ombud finns i tråden...
Rent stötande
Advokaten skriver ett vänligt brev till Esbjörn.
Först ett konstaterande vad Esbjörn gjort fel, nämligen inte inställt sig till det avtalade tillträdet. Påpekar att Ebba har försökt ta kontakt men Esbjörn vägrar.
Skriver sen att hon (advokaten) upplyser om följande;
1. En kort genomgång sv läget som avslutas med att köparen har rätt till skadestånd om inte köpet genomförs (eftersom skäl saknas)
2. Informerar att köparen kräver fullgörelse av köpet. Ber Esbjörn omgående ta kontakt ( med advokaten) för ett nytt tillträde kan bokas. Här får Esbjörn chans att slippa konsekvenser och dessutom diskutera med köparen och förhindra att hamna i rätten
3. Konstaterar att om Esbjörn inte fullgör köpet så överväger Ebba att väcka talan. Konstaterar att Esbjörn sannolikt kommer förlora och det leder till att Esbjörn får betala rättegångskostnader och riskerar också ett skadestånd.
4. Advokaten ger nu Esbjörn ytterligare 12 dagar på sig att höra av sig innan Ebba kan komma att gå vidare till domstol.
6. Avslutas med att råda Esbjörn till att skaffa sig juridisk assistans.
Hur kan du uppfatta det som stötande? Vänligt och milt. Inga hot, bara beskrivning av konsekvenser. Advokaten hotar inte med rättegång utan skriver att Ebba kommer ”överväga” rättsliga konsekvenser. Gång på gång vädjar advokaten till Esbjörn att höra av sig så att affären kan lösas. Hon tom avslutar med ” med vänlig hälsning”. Det hade hon inte behövt, hon kunde bara kallt undertecknat med sitt namn. Det här brevet kunde skrivas mycket hårdare och mer hotfullt. Imponerande vänligt skrivet.

Redigerat:
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har frågat förut utan att få något svar, men vi försöker väl igen:
Vad tycker du att advokat Björklund borde ha avslutat brevet med istället för "med vänlig hälsning"?
// advokat Björklund exempelvis

P pmd skrev:
Busch har väl medverkat till ganska mycket väl och ve för en äldre människa genom att möjliggöra för Bolin att realisera värden för 3.9 miljoner kronor?

Vi har förstått att du starkt ogillar Ebba Busch, men det är lite oklart hur du motiverar det.
Var du negativt inställd till Busch redan innan hennes fastighetsaffär med Bolin?
Tvärtom

P pmd skrev:
Precis som i detta fall alltså.

Eller menar du att det är förbjudet att fråga en ägare om någonting den äger är till salu?
Att pressa ägare är inte ok

P pmd skrev:
Tycker du att lagen ska ändras så att alla som ångrar sig efter en fastighetsförsäljning ska ha rätt att få fastigheten åter?

Eller bör det finnas en speciallag som bara gäller Ebba Busch?
Det ska inte vara tillåtet att ha magra köpehandlingar och pressa igenom köp genom komplettering då bör man göra om

P
B byggarätt skrev:
Det exemplet är i närheten av vad som sker i detta..
Frågan är om Esbjörn både kan hävda förvirring och samtidigt vara under press av hot ?
Hur som måste domstolen riva upp något som gått på tok så här...
Kan inte vara rimligt att Ebba ska vinna på att beter sig så här oseriöst
Det är inte Busch som beter sig oseriöst. När det har uppstått så många frågetecken efter köpet är det mycket viktigt att allt reds ut på bästa sätt. Bästa sätt är att en oberoende part gör den utredningen, och gärna en oberoende part som har juridisk kompetens samt makt att besluta i ärendet.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Och har vi omröstning om hur många vita älgar det finns på Öland ?
Antagligen inte. Lika lite som vi har omröstning om vem som har rätt i tvisten mellan Busch och Bolin.

B byggarätt skrev:
Det ska inte vara tillåtet att ha magra köpehandlingar och pressa igenom köp genom komplettering då bör man göra om
Vad saknas i köpehandlingen? Vilken komplettering?

P
B byggarätt skrev:
// advokat Björklund exempelvis
I mina ögon ser det mindre vänligt ut.

P
B byggarätt skrev:
Tvärtom
Bara så där? Helt omotiverat?

Jag har inga problem med att folk har andra åsikter än vad jag har, men jag tycker att det är lite tråkigt att inte få åsikterna motiverade. En motiverad åsikt är betydligt lättare att förstå, och ibland leder det faktiskt till att jag ändrar åsikt. Inte jätteofta, men det händer.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Att pressa ägare är inte ok
Det är en annan diskussion.

N
P pmd skrev:
I mina ögon ser det mindre vänligt ut.
Fast nu är det väl ändå hur det ser ut i byggarätts ögon som är det rätta. Oberoende på vad han anser. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.