A
P pmd skrev:
Vilka icke-fungerande lagar syftar du på?

Vad har det med icke-fungerande lagar att göra? Media är inte rättsvårdande myndigheter.

Välj då ett sådant ombud om du är i behov att ett juridiskt ombud. Ingen tvingar dig att anlita ett ombud med kriminell bakgrund.
De ska inte ens existera..
 
P
– Goddag!
– Yxskaft.
 
Maskintok: Har man tagit sitt straff är man fri att fortsätta sitt liv. Det innebär inte yrkesförbud.
Att du inte skulle välja honom som ombud är ett fritt val för dig. Men mycket av det du skriver här är precis lika fel som det Ebba gjorde.

När det gäller skadestånd till personer som provocerat fram ett brott borde det nog till begränsningar. Typ ungar som provocerat lärare eller pensionärer ska inte tjäna på det. Det uppmuntrar andra att göra samma sak.
Men det är en annan diskussion.
 
Maskintok skrev:
inte för min del iallafall.. jag ser henne mer som ett offer för idioter... Som vill ha sina 15 min och tjäna andelar emot oppositionen...
Men att någon är dömd för brott är väl inte en åsikt? Hon är det, och det får man väl bara bestämma vad man tycker om det. Nelson Mandela var också det, honom älskade många ändå. Personligen tycker jag dock EBs fall tyder på omogenhet och en släng av hybris som många framgångsrika unga drabbas av
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Det faktum att hon inte tycks inse att det var dumt gjort är ju inget som inger förtroende.
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men att någon är dömd för brott är väl inte en åsikt? Hon är det, och det får man väl bara bestämma vad man tycker om det. Nelson Mandela var också det, honom älskade många ändå. Personligen tycker jag dock EBs fall tyder på omogenhet och en släng av hybris som många framgångsrika unga drabbas av
din åsikt, stämmer inte med min.
min är fortfarande att man agerat väldigt dåligt i faller med husköpet, med ett ombud som inte alls ska få vara ombud..
Sedan när hon då "erkänner" så väljer vederbörande att hota och utöva utpressning... om hon inte betalar frivilligt så stämmer jag dig attityden är slående för dessa typer av samhällets bottenskrap..
Jag skulle aldrig vilja ha en sådan där typ nära mina barn... Det finns lösningar som samhället måste börja inse på de som utnyttjar barn sexuellt...
 
Maskintok skrev:
din åsikt, stämmer inte med min.
min är fortfarande att man agerat väldigt dåligt i faller med husköpet, med ett ombud som inte alls ska få vara ombud..
Sedan när hon då "erkänner" så väljer vederbörande att hota och utöva utpressning... om hon inte betalar frivilligt så stämmer jag dig attityden är slående för dessa typer av samhällets bottenskrap..
Jag skulle aldrig vilja ha en sådan där typ nära mina barn... Det finns lösningar som samhället måste börja inse på de som utnyttjar barn sexuellt...
Jag vill absolut inte att någon tror att jag står på någons sida i den här husgrejen. Den är helt ointressant för mig. Men att en politiker visar på så osannolikt dåligt omdöme att de blir dömda för grovt förtal, då reagerar jag. Helt ok att vara dömd och vara politiker, men man får gärna erkänna på riktigt och be om ursäkt. Annars har man i praktiken inte sonat sitt brott.
 
Maskintok skrev:
din åsikt, stämmer inte med min.
min är fortfarande att man agerat väldigt dåligt i faller med husköpet, med ett ombud som inte alls ska få vara ombud..
Sedan när hon då "erkänner" så väljer vederbörande att hota och utöva utpressning... om hon inte betalar frivilligt så stämmer jag dig attityden är slående för dessa typer av samhällets bottenskrap..
Jag skulle aldrig vilja ha en sådan där typ nära mina barn... Det finns lösningar som samhället måste börja inse på de som utnyttjar barn sexuellt...
Du får välja precis vem du vill som ombud. Det är inget du har med att göra. Man ska dessutom inte bli straffad i evighet för gamla brott.
 
Karlia Karlia skrev:
Vem väljer vilka lagar som är ok och vilka som inte är det? Får jag välja?
Vi väljer alla ständigt och jämt om vi ska ha respekt för lagen och följa den. Det är bara när lagen är respekterad och följs av allmänheten som ett rättssamhälle som vårt kan upprätthålla den. Finns det en stor risk för lagbrott måste man ha kraftig kontroll, vilket vi inte har annat än på skatteområdet.

Civilisationen är en mycket tunn fernissa utan vilken vårt samhälle lätt urartar i anarki, vilket vi tyvärr har ett antal delexempel på.

Så ja, du kan välja om du ska följa lagen och en stor mängd brott skulle du säkert komma undan med också. Men nedsidan på systemnivå är enorm.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Helt ok att vara dömd och vara politiker, men man får gärna erkänna på riktigt och be om ursäkt. Annars har man i praktiken inte sonat sitt brott.
Fast hennes poäng är ju att det är orättfärdigt att det hon nu accepterat strafföreläggande för är brottsligt. Vad har hon då att be om ursäkt för?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Karlia
Jag kanske tillhör någon gammaldags skola men jag anser att politiker bör vara föredömen. Det går inte att begära att folket ska respektera våra lagar om inte politiker själva respekterar.

Jaja, det finns politiker som drivs av ideologiska skäl, jag hoppas att de är fler än de som mest är intresserade av att sko sig...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast hennes poäng är ju att det är orättfärdigt att det hon nu accepterat strafföreläggande för är brottsligt. Vad har hon då att be om ursäkt för?
Jag tänker att det inte spelar så stor roll. Jag kan tycka att en väg borde vara 70-väg, är det 50 så får jag förhålla mig till det. Klart jag tar bötern och ber om ursäkt. Töntigt att tjafsa av henne.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag kan tycka att en väg borde vara 70-väg, är det 50 så får jag förhålla mig till det. Klart jag tar bötern och ber om ursäkt.
Att be om ursäkt för saker man själv inte tycker är fel har jag svårt att se poängen med. Vi pratar inte om ett barn som ska bli sams med sitt syskon utan om en vuxen människa med full rättshandlingsförmåga (och därtill politiker). Jag tycker det är helt klart rimligare att ta tillfället att kritisera systemet än att komma med en oärlig ursäkt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att be om ursäkt för saker man själv inte tycker är fel har jag svårt att se poängen med. Vi pratar inte om ett barn som ska bli sams med sitt syskon utan om en vuxen människa med full rättshandlingsförmåga (och därtill politiker). Jag tycker det är helt klart rimligare att ta tillfället att kritisera systemet än att komma med en oärlig ursäkt.
Jomen precis, att hon inte tycker att hon gjort fel som brutit mot lagen (t.o.m. Grovt) är själva problemet.
 
Mikael_L
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jomen precis, att hon inte tycker att hon gjort fel som brutit mot lagen (t.o.m. Grovt) är själva problemet.
Ingen vet om hon har brutit mot lagen, målet är nämligen inte prövat i domstol.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.