128 533 läst · 1 714 svar
129k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Men behöver de det om reläerna inte längre är en säkerhetsfunktion? Märker man boxen som Mode 1 (d.v.s. kontakt med spänningen alltid på) istället för Mode 3 behöver man väl bara uppfylla kraven för ett eluttag?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Som jag tolkar det måste de kunna isolera boxen från nät och användare och om de inte finns i boxen så måste de styra det från boxen. En extern JFB isolerar bara när den löser ut och det kommer inte boxen att styra utan koppling.H HenrikHuslöse skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
En JFB är inte lämplig att använda för start/stop så då misstänker jag att man behöver föregå den med en arbetsbrytare/lastfrånskiljare.H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Jo, om det är en mode 3 laddbox. Men om de omdefinierar den till eluttag?R Robert-san01 skrev:
Isolera boxen från nätet? Hur tänkte du att det skulle gå till?R Robert-san01 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Det här med brytavstånden. Jag fattar vad uppsidan är med att de är av en viss längd, men vad vinner man på om de inte är det?
Hela frågan verkar så futtig tycker jag, men någon uppsida måste det ju finnas i att hålla dem nere. Är det materialkostnader, utrymme, nonchalans eller vad som gör att man inte följer standarden i en sådan fråga?
Hela frågan verkar så futtig tycker jag, men någon uppsida måste det ju finnas i att hålla dem nere. Är det materialkostnader, utrymme, nonchalans eller vad som gör att man inte följer standarden i en sådan fråga?
Man har nog tittat på vilken överslagsspänning relätillverkaren angivit utan att fundera på brytavstånd.
Man har ju inte alls utgått från den standarden som anger brytavståndet.
Man har ju inte alls utgått från den standarden som anger brytavståndet.
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Det är ett ganska vanligt fel i elektronikkonstruktion. Har varit med om det några gånger under min tid som konstruktör.D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:Nu ska vi vara snälla mot Nissens. Han tycker inte alls om när jag påpekar hans felaktiga inlägg. Det här är andra tråden på kort tid där han var övertygad om att han kunde sätta dit mig med att ha helt fel.
Han har inget ont uppsåt eller trollar. Han råkar bara ha fel. När han nu har insett det behöver det inte mosas in i ansiktet på honom.
Lägg till inkompetens till listan: materialkostnader, utrymme, nonchalans, så tror jag att det klarnar.Nötegårdsgubben skrev:Det här med brytavstånden. Jag fattar vad uppsidan är med att de är av en viss längd, men vad vinner man på om de inte är det?
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Billigare relän. De hade säkert fungerat utmärkt internt i till exempel en värmepump.Nötegårdsgubben skrev:Det här med brytavstånden. Jag fattar vad uppsidan är med att de är av en viss längd, men vad vinner man på om de inte är det?
Min erfarenhet är materialkostnader. Hade en kund som ville använda "säkringsmotstånd" istället för riktiga säkringar, för då skulle de spara in 9 öre per tillverkad enhet (som de säkert tog ett par tusen för). Det blir så när ekonomerna bestämmer över ingenjörernaNötegårdsgubben skrev: