Där har LSA sin rubrik till insändaren i GP:

Göteborg Energi motarbetar elbilar!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Postbilar borde inte vara något problem att ha som elbilar, och hur många familjer har inte en andra bil som bara går korta sträckor? Jag hörde någon siffra på att 60% av alla bilar som köps går aldrig mer än 10 mil på en dag.
 
Ja visst, men det är inte sådana faktorer som är problemet, utan kostnaden. Det finns inga som helst kalkyler som ens är nära att gå ihop rent ekonomiskt med en elbil jämfört med en med förbränningsmotor. Jag vill minnas att det var Teknikens Värld som gjorde några kalkyler och kom fram till att break even låg på, i best case, 30 000 mil (med reservation för att jag minns fel) och då helt utan batteribyte under den perioden. Inget roligt för en bil som går aldrig går mer än 10 mil om dagen, troligen då inte ens 5 mil per dag i snitt.

Lägg därtill problemen med ännu mer begränsad räckvidd vintertid och osäkerheten kring andrahandsvärde, servicekostnader, kostnad för batteribyte etc, så är det inte så konstigt att elbilarna har det motigt.

Jag skulle gärna ha en laddhybrid med 10 mils räckvidd på el, och jag är rätt sugen på Volvos V60. Jag måste dock säga att jag blev besviken på bilens respons vid gaspådrag, inte alls vad jag förväntat mig av en elbil, åsså är det det där med den ekonomiska biten. Om man åtminstone kunde få lite betryggande garantier kring batterilivslängd samt servicekostnader på längre sikt, inkl batteribyteskostnad......
 
thomasx skrev:
Jag vill minnas att det var Teknikens Värld som gjorde några kalkyler och kom fram till att break even låg på, i best case, 30 000 mil (med reservation för att jag minns fel) och då helt utan batteribyte under den perioden.
Spännande. Du har ingen närmare referens (typ när ungefär de gjorde det)? Det skulle vara intressant att se beräkningarna, eftersom sådana ibland är hej-kom-och-hjälp mig. Hur har man t ex hanterat de olika risker man tar? (Jmf. SAAB går i konkurs, hur påverkar det andrahandsvärdet?)

Vad gäller roliga räkneexempel så har vi ju t ex den "berömda" beräkningen av kärnkraftens CO2 påverkan i USA, där man för att "få till det" räknat med att man skulle köra urancentrifugerna med 100% el från kolkraft... (För det första så gör kärnkraften el, så man har inga problem med växling mellan energislag, så ju mer kärnkraft desto mindre påverkan i så fall, och för det andra så har man bara 50% el från kol i USA idag...)

Vi har väl inte full koll på TCO (Total Cost of Ownership) för elbilar idag, eftersom vi har så få exempel, men vad gäller andrahandsvärde så garanterar Tesla den för sina kunder (http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/tesla-resale-value-guarantee.pdf?v20131001) OK, kanske inte världens bästa värdeminskning, men intressant ändå.
 
M
Min idé är en vanlig framhjulsdriven bil fast med elmotorer i båda bahjulsnaven som kan användas så länge batteripacket är uppladdat, sedan när man kör med bensinmotorn så används bromskraft på något sätt till att ladda batteripacket plus en kilowatt solpaneler på biltaket. Kanske kan man vända poler på elmotorerna, justera laddströmmen till batterierna och därmed bromsa hjulen? Ganska novis inom elektronik och elektromekanik är jag men det känns som en bra idé och borde kunna användas även till att hjälpa till med bakhjulen då man har svårt att ta sig fram...
 
Just navmotorer är ju tekniskt och paketeringsmässigt trevliga, men tyvärr blir det en hel del ofjädrad massa när man använder dem i en bil.

Hög ofjädrad massa betyder i sin tur kassa köregenskaper.
 
M
å fan, då får man snajda till diff, axel, knutar å femtisju andra grejer som kan krångla och som kostar.

Eller! - vanlig jekla kedjedrift, en motor per bakhjul som innan, men sittandes vid svingen så centrum på drivkugghjulet är i centrum på svingen åsså inkapslad kedja ner till hjul, växlad så drevet där blir så litet som funktionsmässigt möjligt....
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vi har väl inte full koll på TCO (Total Cost of Ownership) för elbilar idag, eftersom vi har så få exempel, men vad gäller andrahandsvärde så garanterar Tesla den för sina kunder ([länk]) OK, kanske inte världens bästa värdeminskning, men intressant ändå.
Det är ganska imponerande att en biltillverkare mäktar med att lägga en sådan liability i balansräkningen. Det säger något om Tesla's marginaler.

Dessutom är dom värderade till dryga 50% av General Motors på börsen, så det finns absolut de som tror på elbilar. Eller åtminstone på företag som tillverkar dem.
 
De är säkrare också eftersom du kan använda hela motorutrymmet som deformationszon. Men det dröjer nog innan bruksbilen blir eldriven. I dagsläget enbart för lyxmodeller

Länge sneglat på en Cayman S, den dagen Porsche gör den eldriven slår jag till :D
 
Redigerat:
MaxPax skrev:
å fan, då får man snajda till diff, axel, knutar å femtisju andra grejer som kan krångla och som kostar.

Eller! - vanlig jekla kedjedrift, en motor per bakhjul som innan, men sittandes vid svingen så centrum på drivkugghjulet är i centrum på svingen åsså inkapslad kedja ner till hjul, växlad så drevet där blir så litet som funktionsmässigt möjligt....
Volvo håller ju på med en elektrisk bakaxel enligt just det snittet, så jag tror du kan lugnt luta dig tillbaka. Vi har satt duktigt folk på problemet. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
...så jag tror du kan lugnt luta dig tillbaka. Vi har satt duktigt folk på problemet. ;)
Det låter ju förtroendeingivande:
Bara lugn, vi löser detta åt dig. Fortsätt att titta på Let's dance du!
 
KnockOnWood skrev:
Det låter ju förtroendeingivande:
Bara lugn, vi löser detta åt dig. Fortsätt att titta på Let's dance du!
Nej, du. Finns inte en chans att jag skulle råda någon att titta på Let's dance. Låta Volvo göra elektriska bakaxlar, ja, det sätter jag pengar på, men Let's Dance: aldrig i livet. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, du. Finns inte en chans att jag skulle råda någon att titta på Let's dance. Låta Volvo göra elektriska bakaxlar, ja, det sätter jag pengar på, men Let's Dance: aldrig i livet. ;)
Egentligen håller jag ju med dig av hela mitt hjärta,
Men nu är vi på väg in i vad som kallas det postindustriella samhället.
Uppriktigt sagt vet jag inte hur vi skall hantera det.
Jag blir mer och mer förvirrad, och det journalisterna skriver i blaskorna är till föga hjälp.
Tur att HyggaBus finns :)
 
Mikael_L
  • Gilla
injonil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.