10 207 läst · 79 svar
10k läst
79 svar
E.ON och Vattenfall höjer nätavgifterna mest
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Problemet är att staten driver sina företag för att täcka hål i budgeten. Ett statligt företag skall ha nollvision. Då fungerar det som en riktlinje för den privata sektorn som då inte endast kan lägga över ökade kostnader på kunderna, utan måste se över sin organisation, kompetens och annat.
Fast idag är detta helt borta. Statliga företag skall leverera vinst. Punkt.Cancerman_777 skrev:
Jag bor uppe i Malmgälten och har under 20 års tid sett hur LKAB vådtagit Malmberget trots gigantiska vinster.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Var skulle det enligt dig ligga idag med fasta delen sett till nät och utan de rena skatterna? Vore intressant med någon uppskattning som täcker skötsel, drift och framtida utbyte, tillbyggnader osv. Går att gå vidare till all form av infrastruktur i stort och smått blir ungefär samma resultat .Cancerman_777 skrev:
Tyvärr är ju sån verksamhet i stort real så att sopa under mattan oavsett statlig förmyndare eller ej är ingen lyckosam metod. Och givetvis lika dåligt med mjölkkoprinciper som beskrivs i tråden. Allt bör ju tyda på andra större dolda systemfel svåra att komma åt om man inte kör en strängare regim. Tyvärr kanske då slut på att rulla frihjul och inte tillföra i medeltal ett värde var och en efter sin fason.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Att prata kronor och ören är inte intressant, men att titta på befi tliga installationer, deras livslängd, underhållskostnader, osv är inte svårt för dem som jobbar inom området. Varenda företag (eon inkluderat) har ytterst bra och korrekt koll på vad det kostar per meter eller kilometer eller liknande. Det är som när vi här på bh renoverar våra älskade hus; vi VET att det inte enkom är materialkostnaden, utan det tillkommer en del på vägen till slutfört projekt. Att det skulle ligga på de kostnader vi har idag är helt enkelt orimligt. Ett annat bra exempel är att titta på matvarubutiker. Om deras hyra går upp, så kommer det inte att fungera att bara lägga den kostnaden på priserna i butiken. Då konkar den butiken ganska snart.GK100 skrev:Var skulle det enligt dig ligga idag med fasta delen sett till nät och utan de rena skatterna? Vore intressant med någon uppskattning som täcker skötsel, drift och framtida utbyte, tillbyggnader osv. Går att gå vidare till all form av infrastruktur i stort och smått blir ungefär samma resultat .
Tyvärr är ju sån verksamhet i stort real så att sopa under mattan oavsett statlig förmyndare eller ej är ingen lyckosam metod. Och givetvis lika dåligt med mjölkkoprinciper som beskrivs i tråden. Allt bör ju tyda på andra större dolda systemfel svåra att komma åt om man inte kör en strängare regim. Tyvärr kanske då slut på att rulla frihjul och inte tillföra i medeltal ett värde var och en efter sin fason.
Nja...så länge det är monopol och marknadsdomstolen inte förstår vilken oerhörd fadäs de begick närde gick på bolagens linje, så kommer en mycket stor del av nätavgiften gå till avkastning. Där är den stora kassakon i detta sammanhanget.
Jag är ledsen men jag har mycket svårt för att förstå vad du menar med ditt inlägg. Det känns som lösryckta tankar snarare än ett sammanhängande resonemang.
Jag kan inte tro att du har svårt att förstå, jag undviker för det mesta att vara alltför explicit dvs något som lätt kan misstolkas som otrevligt osv. Däremot missar jag sällan att ställa en fråga, undran när något påstås vara i fel nivå dvs vilken skulle vara rimlig? Och i detta fallet då utan den "dubbla" skatt som numera är inbakad i nätavgiften.Cancerman_777 skrev:Att prata kronor och ören är inte intressant, men att titta på befi tliga installationer, deras livslängd, underhållskostnader, osv är inte svårt för dem som jobbar inom området. Varenda företag (eon inkluderat) har ytterst bra och korrekt koll på vad det kostar per meter eller kilometer eller liknande. Det är som när vi här på bh renoverar våra älskade hus; vi VET att det inte enkom är materialkostnaden, utan det tillkommer en del på vägen till slutfört projekt. Att det skulle ligga på de kostnader vi har idag är helt enkelt orimligt. Ett annat bra exempel är att titta på matvarubutiker. Om deras hyra går upp, så kommer det inte att fungera att bara lägga den kostnaden på priserna i butiken. Då konkar den butiken ganska snart.
Nja...så länge det är monopol och marknadsdomstolen inte förstår vilken oerhörd fadäs de begick närde gick på bolagens linje, så kommer en mycket stor del av nätavgiften gå till avkastning. Där är den stora kassakon i detta sammanhanget.
Jag är ledsen men jag har mycket svårt för att förstå vad du menar med ditt inlägg. Det känns som lösryckta tankar snarare än ett sammanhängande resonemang.
Sen måste jag lite vända mig mot att det skulle finnas speciellt underbyggda data hos dessa bolag. Ja sett till ev räknenissars horisont givetvis i någon mån men inte det jag menade med realt eller systemfel. Finns inget värre än att se den förstörele av både tidigare investerat kapital även det sk humana som sker genom naivt frihjulsåkande inom sektorn infrastruktur.
Och jag hade inte väntat mig att du skulle komma med någon uppskattad nivå här, givetvis är de för höga men bra att skatta var den kunde ligga idealt. Övertro på diverse nyckeldata är som jag ser det ofta kontraproduktivt om det inte kombineras med mer hårda icke ekonomistiska perspektiv. Jfr de skämt som importerats till offentlig sektor i form av NPM influerat av industritänk, mätande osv. Har man lite övergripande syn, insyn i diverse branscher är det svårt att ta alla KPI, OEE mm som kastas kring av de som inte vet vad som är upp eller ned på allvar.
Vi fick också besked om att nätavgiften kommer att höjas 1:a juli.
Insåg för några år sedan att det nog inte är mycket man kan göra åt det, så då köpte jag några aktier i eon, så kan man ändå se något positivt i att avgifterna höjs... :-/
Insåg för några år sedan att det nog inte är mycket man kan göra åt det, så då köpte jag några aktier i eon, så kan man ändå se något positivt i att avgifterna höjs... :-/
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jo, man kan skaffa egen el och koppla bort sig från nätet. Dessvärre ger det i slutändan väldigt allvarliga konsekvenser för samhället som stort. Det är liksom att gå tillbaka 150 år i tiden, och det är det inte många som önskar.
Om det funkar att hyra ut kapacitet på fibernätet, så funkar det på elnätet. Förstatliga NU.
Om det funkar att hyra ut kapacitet på fibernätet, så funkar det på elnätet. Förstatliga NU.
Att förstatliga är inte att lösa problemet. Låt företagen visa att avgifterna går till drift och underhåll, annars är det bara att sänka/återbetala avgifterna. Det finns en myndighet, Energimarknadsinspektionen, sätt blåslampa på dom att göra sitt jobb, kan inte dom klara det blir det inte billigare av att staten driver elnätet.Cancerman_777 skrev:Jo, man kan skaffa egen el och koppla bort sig från nätet. Dessvärre ger det i slutändan väldigt allvarliga konsekvenser för samhället som stort. Det är liksom att gå tillbaka 150 år i tiden, och det är det inte många som önskar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Att förstatliga ÄGANDET är absolut ett steg i att lösa problemet. Nästa steg är att hyra ut till leverantörerna, då blir det konkurrens. Vidare så kan man ur försvarsperspektiv fråga sig hur bra det är att andra än staten äger vår infrastruktur. Hamnar, elnät, mobilnät, osv.
Närbolagen säljer ingen el, så på så vis hyr de ju ut kapacitet till kunderna redan i dag. Problemet är att de inte har något incitament att hålla nere kostnaderna. Alla fasta nät borde vara offentligt ägda eftersom det inte funkar ned konkurrens.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Ja, exakt, och då är ett neutralt ägande, tex av staten, ett mycket bra alternativ. Dock måste den ägande parten vara HELT utan vinstintresse. Det enda uthyrningen idag har som effekt är att elleverantörerna är konkurrensutsatta. Nätägandet är monopoliserat till den värsta grad som finms; en vinstdrivande organisation.
Cancerman_777 skrev:
Absolut, förstatliga alla allmännyttiga nät och driv utan vinstintressen.
Vår infrastruktur ska inte ägas av utlänningar, höger vill ju sälja ut allt, även telelinjerna som vårt försvar använder och din gamla mormor om de fått
Ett djupare problem och orsaken till allt som händer nu är klassklyftorna och fördelningspolitiken.
Det går inte att skapa ett bra och jämlikt samhälle när ett par procent äger 90% och bara blir rikare på aktier i bolag som bara ser till deras intressen!