10 207 läst · 79 svar
10k läst
79 svar
E.ON och Vattenfall höjer nätavgifterna mest
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
"Avkastning på tillgångar". Det var ett intressant mått han hittat för att hålla ner siffrorna.D Dempah skrev:Ta även en titt på rapporten "Är elnätsföretagen så lönsamma som de påstås vara?" av Ekonomie Doktor Mikael Runsten.
[länk]
Drevet mot nätbolagen som huvudsakligen Villaägarna och media har dragit igång är skrämmande enkelspårig och innehåller många felaktigheter. Oroväckande många uttrycker väldigt starka åsikter på sociala medier utan att fundera på hur myntets andra sida egentligen ser ut.
Alla andra företag i Sverige mäter avkastning på omsättning eller eget kapital.
Det var inte så jag menade. Om ett nätbolag sitter på ett gammalt nät och allt nät äldre än 40 år plötsligt inte genererar intäkter så riskerar de att plötsligt inte ha råd att byta ut 1/40 av nätet per år, vilket krävs för att inte hamna i en negativ spiral.D Daniel 109 skrev:När man byter ut fungerande prylar enbart för att kunna debitera kunderna mer är det uppenbart att det inte funkar som det ska. Elnäten borde inte ligga i privata monopol. Något som är nästan ännu sjukare är att staten slänger ut skattemedel för att subventionera uppbyggnaden av motsvarande privata monopol på datanät. Näten bör vara offentligt ägda.
De flesta nätbolag var som sagt var tvungna att göra stora investeringar för att inte hamna i en sådan sits.
Vad var fel i min kommentar?D Dempah skrev:Det var inte så jag menade. Om ett nätbolag sitter på ett gammalt nät och allt nät äldre än 40 år plötsligt inte genererar intäkter så riskerar de att plötsligt inte ha råd att byta ut 1/40 av nätet per år, vilket krävs för att inte hamna i en negativ spiral.
De flesta nätbolag var som sagt var tvungna att göra stora investeringar för att inte hamna i en sådan sits.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Ja, Vattenfall har mycket luftlinje nät, där det är väldigt glestbefolkat, byar som töms på folk, samt fjällen där det bor några pers, och på påsken ökar det några tusen procent, och alla vill ha mer än full effekt, nu!
Lättare som många kommunala elbolag, som äger stadsnät, där många betalar och ökar sin befolkning, samt lite än yta och liten kostnad och få avbrott/kund.
Väldigt svårt att reglera elmarknaden på ett rättvist sätt..
Lättare som många kommunala elbolag, som äger stadsnät, där många betalar och ökar sin befolkning, samt lite än yta och liten kostnad och få avbrott/kund.
Väldigt svårt att reglera elmarknaden på ett rättvist sätt..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 398 inlägg
Avgifterna är höga i Skåne med.
Kraftringen nät har 25% vinst på elnätspriset, som går ut till ägarna, dvs kommunerna i området. Jag kan inte se det annat än som en förtäckt kommunalskatt.
Eon finns här nere med, de är inte heller billiga trots att det är tätbebygt.
Själv har man tur och har trelleborgs energi som elnätsleverantör.
Kraftringen nät har 25% vinst på elnätspriset, som går ut till ägarna, dvs kommunerna i området. Jag kan inte se det annat än som en förtäckt kommunalskatt.
Eon finns här nere med, de är inte heller billiga trots att det är tätbebygt.
Själv har man tur och har trelleborgs energi som elnätsleverantör.
Jag har sagt det innan och säger det igen, infrastruktur ska drivas aatligt och utan vinstintresse.
(Observera alltså att statligt inte automatiskt innebär utan vinstintresse, staten är väldigt bra på att "ta tillbaka" investeringar genom vinstkrav, "akademiska hus" är ett praktexempel på när man gör så.)
(Observera alltså att statligt inte automatiskt innebär utan vinstintresse, staten är väldigt bra på att "ta tillbaka" investeringar genom vinstkrav, "akademiska hus" är ett praktexempel på när man gör så.)
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Vattenfall är väl helstatligt såvitt jag vet.GlennB skrev:Jag har sagt det innan och säger det igen, infrastruktur ska drivas aatligt och utan vinstintresse.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Måste faktiskt "berömma" Vattenfall (hör till ovanligheterna det vill jag lova) men 2019 har de faktiskt inte höjt priserna ännu så länge åtminstone.
Blir väl desto större höjning nästa år då de skall börja införa effekttariffer.
Blir väl desto större höjning nästa år då de skall börja införa effekttariffer.
Fick mail från EON att de kommer höja elnätavgifterna/abbonemang 1 juli med ytterligare 10%
Snart behöver de inte ta betalt för elen man förbrukar längre för bulken av alla intäkter kommer från fasta avgifter.
Och ju mer man själv sparar in på el, vilket EON gärna tipsar en om, desto högre elnätavgifter får du betala för att de ska tjäna lika mycket oavsett hur mycket man förbrukar, dvs moment 22, du kan inte spara pengar på elen hur mycket du än drar ner.
Snacka om att framtidssäkra sina inkomster )
Snart behöver de inte ta betalt för elen man förbrukar längre för bulken av alla intäkter kommer från fasta avgifter.
Och ju mer man själv sparar in på el, vilket EON gärna tipsar en om, desto högre elnätavgifter får du betala för att de ska tjäna lika mycket oavsett hur mycket man förbrukar, dvs moment 22, du kan inte spara pengar på elen hur mycket du än drar ner.
Snacka om att framtidssäkra sina inkomster )
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Idag skall ett projekt betala sig INNAN man satt spaden i marken. Så har det inte varit, och bör inte vara. Investeringshorisonten skall ligga långt mycket längre fram än den gör idag, men med aktieägare som "kräver" högre avkastning så finns det inte mycket mer eller annat att göra.
Saken kunde lösts mycket enkelt; all infrastruktur borde vara statligt ägd där företag får hyra in sig och erbjuda sina tjänster. Lite liknande fibernätet. Då blir vi av med nätmonopolet, får en konkurrensutsatt marknad och med statlig översyn och underhåll. Då står det envar fritt att välja "nätleverantör". Fortsätter det som det är nu så kommer slutligen elnätet att tömmas på kunder och då är vi som samhälle riktigt farligt ute.
Saken kunde lösts mycket enkelt; all infrastruktur borde vara statligt ägd där företag får hyra in sig och erbjuda sina tjänster. Lite liknande fibernätet. Då blir vi av med nätmonopolet, får en konkurrensutsatt marknad och med statlig översyn och underhåll. Då står det envar fritt att välja "nätleverantör". Fortsätter det som det är nu så kommer slutligen elnätet att tömmas på kunder och då är vi som samhälle riktigt farligt ute.
Ja och staten plockjar ut miljardvinster också..N Nalleman64 skrev:
Att det sta avgiften amn inte kan påverka blir hög och själva elkostnaden blir låg uppmuntrar VERKLIGEN inte folk att spara el.
Minns hur det avr när jag bodde i ett hus med kommunalt vatten och man fick vattenräkningen, typ fast avgift MASSOR, och sen under en hundralapp för förbrukningen, är det då motiverande att använda mindre vatten ? knappast, när mans er att en halverad vattenförbrukning per halvår(?) hade sparat in en halv pizza..