Hej,
I höstas flyttade vi in i vårt första hus - sekelskiftesvilla med luft/vattenpump.
Vår elräkning denna månaden är 3312 kr (elhandel) och 2520 kr (nätavgift) vilket jag tycker är rätt saftigt. Det har dock varit ungefär samma kostnader var månad sedan vi flyttade in. Vi är två vuxna och två barn. Jag skulle inte säga att vi slösar med varken vatten eller el.
16A-lina, ca 2800 kWh i förbrukning februari månad. Nätägare är Kvänum Energi.
Vi har ett mixpris på elhandel med annat bolag men förstår nu att ett med rörligt pris troligtvis vore bättre.
Har ni några mer tips för att dra ned på elkostnad?
Mvh MCL
I höstas flyttade vi in i vårt första hus - sekelskiftesvilla med luft/vattenpump.
Vår elräkning denna månaden är 3312 kr (elhandel) och 2520 kr (nätavgift) vilket jag tycker är rätt saftigt. Det har dock varit ungefär samma kostnader var månad sedan vi flyttade in. Vi är två vuxna och två barn. Jag skulle inte säga att vi slösar med varken vatten eller el.
16A-lina, ca 2800 kWh i förbrukning februari månad. Nätägare är Kvänum Energi.
Vi har ett mixpris på elhandel med annat bolag men förstår nu att ett med rörligt pris troligtvis vore bättre.
Har ni några mer tips för att dra ned på elkostnad?
Mvh MCL
Svårt att säga utan att veta hur det fördelas. Du har en fast avgift på 4500 kr/år om jag förstår det rätt på nätdelen.
Hur stort har ni? Temperatur? Fungerar värmepumpen? Elbil? Långa duschar? Bad?
Jag har 180 kvm 60-talsvilla i Stockholm också med luft/vatten. Dessutom en pool (cirka 10 kubik) som värms med el och försöker hålla 12 grader tror jag under vintern. Jag låg på 1600 kWh i februari.
Jag har 180 kvm 60-talsvilla i Stockholm också med luft/vatten. Dessutom en pool (cirka 10 kubik) som värms med el och försöker hålla 12 grader tror jag under vintern. Jag låg på 1600 kWh i februari.
Vet inte hur det ser ut med isolering och klimatskal men tips är ju att kolla så dörrar och fönster är täta.
Kanske har självdrag i huset och då får man ju i så fall se till att det fortsätter fungera (finns tilluftsventiler?).
Orkar man hålla koll och styra storförbrukare så kan ju timpris vara ett alternativ.
Sänker ju inte förbrukningen men kan ju sänka kostnaden för elhandel.
Kolla så LVVP är korrekt inställd och inte går in med elpatron mer än nödvändigt.
Kanske har självdrag i huset och då får man ju i så fall se till att det fortsätter fungera (finns tilluftsventiler?).
Orkar man hålla koll och styra storförbrukare så kan ju timpris vara ett alternativ.
Sänker ju inte förbrukningen men kan ju sänka kostnaden för elhandel.
Kolla så LVVP är korrekt inställd och inte går in med elpatron mer än nödvändigt.
Fast avgift på 3600 kr/år, vilket är en bagatell. Se bifogade urklipp ifrån fakturor.Fairlane skrev:
Svårt att säga utan att veta hur det fördelas. Du har en fast avgift på 4500 kr/år om jag förstår det rätt på nätdelen.
Boyta är 226 kvm. Finns kallvind och källare. Nu under dagen var det rejält med sol, temperaturen gick upp till 23.4 grader inomhus. Brukar annars ligga mellan 20-22 grader. Värmepumpen fungerar bra, installerades vinter 2023. Vi tillträdde i höst 2024.
Ingen elbil, eller onormalt långa eller frekventa duschar men skulle själv tro att de saker som drar mest är tvätt-/torkmaskin, duschar, värmetillförsel, spis och ugn, TV.
Det känns lite som att vi betalar dubbelt, men det är väl i sin ordning.
Det är nog helt enkelt väldigt stora förluster i det gamla huset. Tvättmaskin etc är rätt små förbrukare i sammanhanget. Värmen och varmvattnet är de absolut största delarna.
Mer isolering, kolla fönster etc är nog det troligen nästa steg. Kolla vad värmepumpen säger också, en så ny pump borde kunna ge information om förbrukning.
Läcker det varmvatten kan det också dra en del.
Ni har visserligen lite större än jag, men jag tycker förbrukningen låter hög
Mer isolering, kolla fönster etc är nog det troligen nästa steg. Kolla vad värmepumpen säger också, en så ny pump borde kunna ge information om förbrukning.
Läcker det varmvatten kan det också dra en del.
Ni har visserligen lite större än jag, men jag tycker förbrukningen låter hög
Det är ju ett stort hus och som nämnts sannolikt måttlig isolering.
Nummer ett är att kolla att LVVP går optimalt. Köldmediebrist eller smutsig förångare kan dra ner verkningsgraden betydligt. Underdimmensionering kan också bli dyrt kalla månader
Moderna LLVP kan också ha betydligt bättre prestanda och värt att överväga om din är äldre.
Nummer ett är att kolla att LVVP går optimalt. Köldmediebrist eller smutsig förångare kan dra ner verkningsgraden betydligt. Underdimmensionering kan också bli dyrt kalla månader
Moderna LLVP kan också ha betydligt bättre prestanda och värt att överväga om din är äldre.
Jag tror ni tänker fel. Det verkar vara ett avtal där 50% av förbrukningen är till fastpris och hälften till snittpris.D Dilato skrev:
Ett mixpris, så hälften är ”fastpris” på 92 öre och andra hälften blev 77 öre. Men det hade också kunnat blir 92 i fast och 200 öre i rörligt, eller 92 och 50.D Dilato skrev:
Man ”säkrar upp” halva förbrukningen. Så uppfattar jag det som.
Sen 2800 kWh i så stort hus någonstans på ett blåsigt schlätta tycker jag inte låter högt.
Tack för alla svar och skratt över vårt elhandelsavtal. Ska jämföra.
Nu när våren snart är här har jag/vi en del att ta hand om. Tidigare ägare skötte inte underhåll av huset. Fått pejl på många av de mindre sakerna.
Taket kommer behöva läggas om. Fönster är okej men behöver skrapas, tvättas, slipas, oljas osv. Nytt kitt, ny färg.
Finns många andra projekt men de är i mindre akut behov att tas i tu med.
Nu när våren snart är här har jag/vi en del att ta hand om. Tidigare ägare skötte inte underhåll av huset. Fått pejl på många av de mindre sakerna.
Taket kommer behöva läggas om. Fönster är okej men behöver skrapas, tvättas, slipas, oljas osv. Nytt kitt, ny färg.
Finns många andra projekt men de är i mindre akut behov att tas i tu med.
Det är ungefär vad jag låg på under vintermånaderna 2022 med elpanna. Förvisso lite mindre hus, men jag har en pool ute, cirka 10 kubik, som då låg på 35 grader under vintern och som jag drog upp till 38-39 när det var baddags.O Ossian K Olsson skrev:
Jag tycker det låter högt, men visst kan det vara lurigt att jämföra.
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Dyr el
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Anders som förbrukar 25 000 kWh, men betalar 0 kr för sin elräkning
Elavtal, elpriser & elförbrukning