Lägger till att ELU's PS174 har större klinga och enligt kontakter inom maskinbranschen en lite bättre uppbyggnad än DW's maskiner i bl a lagring.
Min ELU har t ex 254 mm's klinga och DW 707 klinga är 216 mm.

DW bygger på samma stomme men jag t ex kommer inte att byta mina ELU-maskiner innan de rasar helt, vilket nog inte händer inom min livstid, på 20 år har jag t ex bara behövt byta en rem på min byggsåg (TGS 172 tror jag den heter) *s* och den körs professionellt. Jo jag fick korta av sladden med efter att den slitits loss lite, ett helvete med lärlingar *s*

/Kent

Snickarboden skrev:
Lägger till att ELU's PS174 har större klinga och enligt kontakter inom maskinbranschen en lite bättre uppbyggnad än DW's maskiner i bl a lagring.
Min ELU har t ex 254 mm's klinga och DW 707 klinga är 216 mm.

DW bygger på samma stomme men jag t ex kommer inte att byta mina ELU-maskiner innan de rasar helt, vilket nog inte händer inom min livstid, på 20 år har jag t ex bara behövt byta en rem på min byggsåg (TGS 172 tror jag den heter) *s* och den körs professionellt. Jo jag fick korta av sladden med efter att den slitits loss lite, ett helvete med lärlingar *s*

/Kent
Det tror jag inte på, att Du får in en 254mm klinga i ELU PS 174, jag mätade precis.
Har nyligen köpt ny klinga till den, en DW och det står 216mm på klingan, originalklingan visade på styvt 220mm.
http://www.tooled-up.com/Product.asp?PID=31165

Hej en fråga till Saturnus2 från vilken Harald Nyborg kom reklambladet?
Kollade på deras hemsida har ej samma reklamblad. Är lite sugen här i Göteborg. :p

Hej, sågen jag såg, fanns i Löddeköpinge, men reklambladet nämner inte att det skulle vara en speciell butik, och då samtliga butiker finns med på sista sidan, så bör det gälla alla.
Längre upp i tråden finns bild på reklambladet, det finns också inlägg om att hemsidan kanske inte uppdateras ständigt. Men hämta reklambladet hos Harald och gå till Bauhaus och köp den där enligt deras lägsta pris garanti, läs i tråden.

Liten glidning i ämnet, men jag såg en PCM8S för 2999:- häromdagen.

Någon som har erfarenhet av denna? Ligger prisbilden rätt? Kvalitet och prestanda jämfört med 707 och andra i samma prisläge? (såg på hemsidan att den grejar både sågdjupsinställning och har en skojig röd laserstråle som visar vägen till framgång...)

saturnus2>Japp, du har rätt, jag mindes fel, det är min radialarmsåg som kör med 254 mm klinga inte PS 174, den har ca 216 mm.
Ett helvete att hålla rätt på klingor ibland *s*

Oavsett vilket så är det en suverän maskin, enda underhållet är att blåsa rent den med jämna mellanrum. Det var förresten så som remmen på min TGS gick, allt var igentäppt med spån men en rem för ett par hundralappar kan man väl offra ibland.

Tipsar förresten om klingor med negativ skärvinkel till kap/ger sågar, rätt så mycket trevligare att jobba med dem och de kör suveränt i t ex aluminium med.

/Kent

Snickarboden skrev:
saturnus2>Japp, du har rätt, jag mindes fel, det är min radialarmsåg som kör med 254 mm klinga inte PS 174, den har ca 216 mm.
Ett helvete att hålla rätt på klingor ibland *s*

Oavsett vilket så är det en suverän maskin, enda underhållet är att blåsa rent den med jämna mellanrum. Det var förresten så som remmen på min TGS gick, allt var igentäppt med spån men en rem för ett par hundralappar kan man väl offra ibland.

Tipsar förresten om klingor med negativ skärvinkel till kap/ger sågar, rätt så mycket trevligare att jobba med dem och de kör suveränt i t ex aluminium med.

/Kent
Ja precis, men jag trodde du skulle krångla ;D, men jag kan också ha fel,(men det är sällan) den 220mm klinga jag nämnde är ingen originalklinga, utan den köpte jag för att kapa aluprofiler med, som du nämner. Men nu när jag kollade lite närmre på sågen, så ser jag att klingan har rört vid på ett ställe framtill (knappt 1mm) så 216 var nog måttet.

saturnus2>Måste vara att jag har 250 klingor i alla sågar utom kap/ger'en, hur kul jag har då jag skall komma ihåg måtten till bandputsarna kan du nog gissa *s*
Jäkla tur att måtten står på dem för jag har faktiskt ingen aning.

Det är mycket enklare att köpa spik/skruv...

/Kent

Idag "fick" jag min DW707 :)

Det blev till att köpa den med prisgaranti hos Bauhaus.
Otur för dem att enlokal konkurrent kampanjade den för 2999:- när Bauhaus ville ha cirka 3700:-. Satt som en keps att få 12% rabatt på 2999:- och samtidigt 5 års garanti.

Undrar just om man skall okynnessåga till helgen?!?!?....

M
Någon som testat Bauhaus 5-års garanti?

1 års garanti.

"Om en DEWALT produkt inom 12 månader efter inköpsdatum visar defekter på grund av brister i material eller tillverkning, garanterar vi kostnadsfritt byte av alla defekta delar, eller på vårt eget initiativ, att gratis ersätta produkten under förutsättning att:

Produkten inte har använts på fel sätt.
Produkten har varit utsatt för normalt slitage.
Reparationer inte har utförts av icke- auktoriserad verkstad/personal.
Inköpet kan styrkas."

(Taget fram Dewalts hemsida)

Kan ju iochförsig vara så att Bauhaus helt enkelt skulle stå för en eventuell reparation.

Kanske lite OT... men jag har fått användning för Bauhaus 5-årsgaranti.

"Grillade"upp en vinkelslip som var drygt 2 år gammal och fick pengarna tillbaka eftersom de ej sålde samma modell längre. Inget gnäll alls från personalen utan ett helt schysst bemötande.

Såg att Beijers kommer ha kampanj på DW707 med bord.
K-ruata kör en kampanj på den blåe sågen med bord.

Hejsan !

Det är hård strid melan Gula och Blå här !!! Innan årsskiftet inhandlade jag mig en DW 707. Jag hade bestämt mig för en Bosch GCM10S men killen i Järniabutiken övertalade mig att köpa en 707:a istället. Han ansåg att det var en smidigare såg och att den skulle räcka till mig. Jag köpte dessutom DW:s bord också vilket är helt fantastiskt. Jag har testat den vid två tillfällen och jag är nöjd men om det hade varit idag som jag skulle handlat hade det nog blivit en Bosch. Eller en DW av större modell. Den känns lite klen men jämfört med min gamla inköpt på Överskottsbolaget är den underbar. Jag var på gång att byta den men på Järnia kunde de inte svara på om Bosch passar på DW:.s bord. Inte var de villiga att testa heller. Hade Boschen passat hade jag säkert bytt DW 707:an. Hur är det egentligen ?? Passar Bosch på Dewalts sågbord ?? Om det är så sitter jag här med en såg som jag egentligen inte skulle haft. Fast sälja den är väl ingen ide. Efter bara någon timmes användning skulle väl förlusten vid försäljning vara alldeles för stor.

Mvh / Niclas

Måste tyvärr meddela dig att Boschen passar mycket bra på DeWalt bordet :-/

Men varför inte köpa en bosch också och ha en av varje :) Det har jag och dte är helt underbart.

Nej skämt åsido, 707:an är ju ingen dålig såg, tyst liten och ren....Tror du klarar dig mycket bra med den utan att behöa ha ångest för ditt köp. Jämfört med GCM 10 S som du nämnde så är skillnaden inte allt för stor. Om du däremot går upp till SD-modellen så får du en del extra finessen, men äen en högre prislapp!

/AB

bytte upp mig idag från min 707... bidde en 743 istället...

var dock sugen att behålla gamla 707an, men med vetskap om vad min sambo skulle tyckt om det så bidde det till att sälja den till en gammal polare...

största skälet till att jag ville ha kvar den var att den kapar lister så OHYGGLIGT bra, hoppas att 743an med lägre varvtal inte gör det jobbet sämre :surprised:

enda nackdelen med 707 är när man ger sig in på stolpar :'(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.