Köp inte en såg som du inte kan lägga åt båda hållen, du kommer bara att ångra dig den dan du står där med lister och annat.

sville skrev:
Köp inte en såg som du inte kan lägga åt båda hållen, du kommer bara att ångra dig den dan du står där med lister och annat.
Jag håller inte med.

Jag saknar det inte det minsta och satt upp hur mycket lister som helst. Självklart är det bra att ha men inte är det vid listsågning jag saknar det: De gånger jag ändå tänker tanken att man borde ha denna funktion är när jag hanterar långa trästycken inomhus och jag kanske måste flytta sågen till andra änden av rummet för att kunna göra ett kap som jag tänkt mig..... fast det händer rätt sällan. Här är ju också budgeten lite pressad så då är det ju knappast nått man betalar 1-2k mer för....

MathiasS skrev:
[quote author=sville link=1141291883/0#15 date=1141316446]Köp inte en såg som du inte kan lägga åt båda hållen, du kommer bara att ångra dig den dan du står där med lister och annat.
Jag håller inte med.

Jag saknar det inte det minsta och satt upp hur mycket lister som helst. Självklart är det bra att ha men inte är det vid listsågning jag saknar det: De gånger jag ändå tänker tanken att man borde ha denna funktion är när jag hanterar långa trästycken inomhus och jag kanske måste flytta sågen till andra änden av rummet för att kunna göra ett kap som jag tänkt mig..... fast det händer rätt sällan. Här är ju också budgeten lite pressad så då är det ju knappast nått man betalar 1-2k mer för.... [/quote]
Håller oxo med. iom man iregel kan vända stycket och man inte blir debiterad extra timpeng för detta när man gör det själv så  :cool:
Men hade jag jobbat som snickare och det måste fort som attan så.

Makita LS1013L med Dewalt bord köpte jag efter nogrgant övervägande. Jag är extremt nöjd. Bordet är mkt finurligt. Sågen är en fröjd att ta i, den andas kvalitet. Lasern tog jag för att inte ångra mig, men jag måste säga att den inte är dum alls.

Första veckan gick jag och letade objekt att såga hela tiden! Priset är ju lite högre, men jag hittade den för 6400,- +moms, bordet för 2000,- + moms

Tycker Bosch GCM 10S absolut är värd den extra tusingen.

Men..

Är dte så att du lider av platsbrist eller avser att använda maskinen inomhus i trånga utrymmen så kan DW707:an vara ett alternativ tack vare sin nätta konstruktion, vilket i stort sett är den enda punkten där DW707:an har övertag, avser du använda utsug till sågen och vill att detta skall fungera effektivt så är 707:an bäst , och då med det extra slangpaketet, boschen är riktigt smutsig, men underbar på allt annat :)

Måste erkänna att jag själv äger både en liten DW707 och en stor GCM 12 SD. Och där komer smidigheten in, DeWalten används uteslutande när utrymmet är begränsat, såsom uppe på ställningar, inomhus i vissa fall, samt när renhet är att föredra som jag skrev ovan.

Så.....har du plats, köp en Bosch.

Var och tittade på boschen live igår. Den var ju JÄTTESTOR! förstår att det var som att jämföra äpplen och påron.
Dewalten känns ju smidig men klarar ju inte så stora stycken så jag tror att jag kommer att ångra mig den dan jag vill kapa en stolpe. Å andra sidan får jag väl bygga en egen bod till Boschen.

Om det är någon här som kan fixa Boschen till ett ännu bättre pris än 4595:- så hör gärna av er. Jag kan fixa bra priser på plasmaskärmar och dylikt. Vi kanske kan byta?

Fein skrev:
Dewalten känns ju smidig men klarar ju inte så stora stycken så jag tror att jag kommer att ångra mig den dan jag vill kapa en stolpe. Å andra sidan får jag väl bygga en egen bod till Boschen.
Om man snurrar stolpen/regeln 180° så går det ju att kapa även grövre dimensioner än 60mm. men som sagt ser man till specen så är ju boschen bättre tror den dock väsnas mycket mer om jag inte minns fel. 707 behöver man ej ha peltor till.

ppalm skrev:
....tror den dock väsnas mycket mer om jag inte minns fel. 707 behöver man ej ha peltor till.
Visst är det så, DeWalten är något tystare...tror dock ändå att ett par kåpor är att föredra om man är rädd om hörseln :)
Boschens ljudnivå är HÖG! Men tycker dte är som när finländare kastar spjut...
Skrika högre => Kasta Längre
Högre Motorljud => Bättre resultat
Det där sista va ett skämt  ;)

tycker behovet ska avgöra, jag ville ha en lite smidig maskin som var smidig att kånka upp på ställningar osv. så mitt val föll på 707an men ska man bygga ett helt hus så kanske en större modell vore att föredra..........

Bägge maskinerna är säkert jättebra men fyller i mina ögon olika funktioner.

Tack så jättemycket för alla tips. Jag har nu beställt en DW707:a trots alla lovord för boschen. Den kommer att funka kanon för mig och jag kan köpa en fin cirkelsåg för mellanskillnaden. Boschen är nog bättre men det kommer alltid finnas nåt bättre. jag får nog säga att priset och storleken var avgörande här.

Fein skrev:
Tack så jättemycket för alla tips. Jag har nu beställt en DW707:a trots alla lovord för boschen. Den kommer att funka kanon för mig och jag kan köpa en fin cirkelsåg för mellanskillnaden. Boschen är nog bättre men det kommer alltid finnas nåt bättre. jag får nog säga att priset och storleken var avgörande här.

Antagligen ett klokt val!

hahahhaha, ser fram emot diskusionen när det skall köpas en cirkelsåg. tror det blir boschen 10 SD för mig, för nu börjar utbygnad av 90kvm närma sig, hade det inte varit så stort arbete hade det nog blivit 707..

cirkelsågarna består av en grön bosch för grovarbetet samt sen väldigt nyligenen festool Sänksåg TS 55 EBQ-Plus med skena, prisskillnaden mellan de båda e säket 4000 pengar.

jag köpte en klinga till den gröna för 450 spånn, den sågar i allt så underskatta inte en grön bosch med kvalitetsklinga.
för finliret blir det den dyra

/m

Fein skrev:

Grattis, en till i gula klubben ;)

http://www.familjenlindstrom.se/images/DW707.jpg

Dagens reklamblad från Beijers förkunnar att sågen (DW707) säljs för 3.935 medan ord.pris är 3.935:-, vad som är fel framgår inte.
Från H, Nyborg säljs samma såg för 2.999:-. ord. pris 3.499:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.