Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Den tar ström och gör om den till värme.
[bild]
Aha, du menar att förvärma en bil före resa, för med den under färd för att bidra till kupevärme blir det lång sladd:cool:
 
H Hammarspik skrev:
i juni förbrukade jag ca 250 kwh och det kostade 1300 kronor. Tycker det är rätt mycket då jag snålade väldigt mycket och knappt var hemma. Ska lägga upp bilder snart

huset är en stuga på ca 100 m2. Gissar på 70 nedervåningen och 30 övervåningen. Golvvärme överallt
Låter vansinnigt mycket, snittet hamnar ju över 5:-/kwh! Låter nästan som om du har nåt tillsvidareavtal och varken rörligt eller fast pris?

Förbrukade själv 850kwh och räkningen hamnade på strax över 1500:-
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Låter vansinnigt mycket, snittet hamnar ju över 5:-/kwh! Låter nästan som om du har nåt tillsvidareavtal och varken rörligt eller fast pris?

Förbrukade själv 850kwh och räkningen hamnade på strax över 1500:-
Kolla min andra tråd där står hela fakturen och vad jag betalar för
 
A AndersS skrev:
Aha, du menar att förvärma en bil före resa, för med den under färd för att bidra till kupevärme blir det lång sladd:cool:
Borde skrivit "kupévärmare". Skyller allt på autocorrect.

Många kör en sån elkamin i 45 minuter innan de ska åka. Det blir i längden dyrt.

Motorvärmare är vettigt att köra en kort stund före avfärd för att minska skadliga emmisioner från motorn.

Med helelektrisk bil blir frågeställningen en annan kring förvärmning.

Med bränslekostnader och fasta kostnader på 3000+3000 per månad så vågar jag nog sticka ut hakan och säga att en billig elbil inte behöver vara en dålig affär. Problemet är att just nu finns inga rimligt prissatta begagnade (pga brist+Putin) och de jättebilliga leasing verkar inte finnas kvar heller... Men gå tillbaka ett år och TS kunde sänkt kostnader för bil med 2000 på att byta till el.
 
H Hammarspik skrev:
jag har 16a och har över 8000 kwh. Men vet inte hur mycket jag förbrukar än på hela året då jag bara bott här några månader
Grundkurs i hushållsel: Du betalar två delar; till nätägaren och till elleverantören. När du flyttar in får du automatiskt den som nätägaren angivit som standard och det dyraste avtalet om du inte begärt något annat.

Det skall stå tydligt på fakturan vad som är nätavgifter och vad som är elavgifter. På fakturan brukar också beräknad årsförbrukning samt en prognos om förbrukning varje månad finnas med. Det står även på din faktura från Eon om du läser den. Eon förklarar de olika delarna på fakturan här. För att vara litet elak så tror jag inte att du har läst din elräkning och i din ålder är det hög tid att lära sig att göra det. Du skriver på annan plats i tråden att du frågat Eon om tidigare hyresgästs förbrukning men den behöver du inte eftersom du har en rimlig prognos på din räkning.
Läs gärna mer på Konsumenternas energimarknadsbyrå om elräkningar i allmänhet.

Nätägaren är den som äger elnätet fram till ditt hus, den kan du inte byta. Det brukar kosta mer om man har en större huvudsäkring. Vilken huvudsäkring du har står på elräkningen. Du kan byta huvudsäkring men det kan kosta mer än du sparar på abonnemanget. Nätägaren brukar ta ut en fast nätabonnemangskostnad plus en rörlig kostnad per kWh för slitaget på ledningarna.

Elleverantören kan du byta som du vill och det är den man kan spara mest pengar på. Ofta tar de en abonnemangskostnad förutom priset per kWh. Det finns en mängd olika saker de vill att du skall betala extra för som är onödiga (prisgarantiförsäkring, grön el-tillägg mm). På jämförelsesajten elskling knappar du in dina uppgifter och så får du en lista över de billigaste avtalen just nu. När du har den tar du en titt på villkoren för dessa avtal - är det bundet och i så fall hur länge t.ex. Sedan går du till de bolagen du är intresserad av och kollar vad de har för avtal på sina egna sajter och ser om de är bättre eller sämre än vad som du kan få hos elskling. Efter att du har gjort en lista över vad det kostar kan du besluta dig för vad du skall byta till, för byta måste du.
 
H Hammarspik skrev:
Jag ser att inomhusklimat står på 24 grader!! Har jag värmt upp flera grader/betalat extra helt i onödan?
Jag vet att hyresvärden varit här och stängt av någon slinga för att vattnet var kallt, jag tror det berodde på för vi använde mer varmvatten
H Hammarspik skrev:
Jag ser att inomhusklimat står på 24 grader!! Har jag värmt upp flera grader/betalat extra helt i onödan?
Jag vet att hyresvärden varit här och stängt av någon slinga för att vattnet var kallt, jag tror det berodde på för vi använde mer varmvatten
Du kan tjäna någon krona på att sänka varmvattnet till 40 grader.
Det gör du genom att gå in i varmvatten-menyn på pumpen och välja ekonomi-läge.
Så är det iaf på min Nibe, och displayen ser likadan ut iaf...
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Den tar ström och gör om den till värme.
[bild]
Om du kör laddhybrid och inte värmer upp kupen med kupevärmare så får du göra det med ökad bränsleförbrukning(såvida motorn används för det, ta reda på ifall) samt frysa länge.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.