V Ville_Vessla skrev:
EON är förmodligen nätägaren. Du borde kunna logga in hos dom och kolla historisk förbrukning.
jag har bara bott här sen i våras så ser inga uppgifter längre bak tyvärr och huset har stått tomt ett tag
 
OK, själv ser jag uppgifter från flera år före jag flyttade in hos mitt nätbolag, men har huset stått tomt på förmodligen underhållsvärme så skulle det ju ändå inte sagt nåt.
 
V Ville_Vessla skrev:
OK, själv ser jag uppgifter från flera år före jag flyttade in hos mitt nätbolag, men har huset stått tomt på förmodligen underhållsvärme så skulle det ju ändå inte sagt nåt.
Jag frågade eon när jag flyttade in om jag fick veta hur mycket förra hyresgästen förbrukade i kwh under vintern men det fick jag inte veta..
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Se där, jag kollade faktiskt och jag kan inte se det längre, bara till 2007 då jag redan ägt huset ett år så dom har väl rensat men tidigare kunde jag se 5 år av förra ägarens uppgifter. Han låg på 17500kWh året innan mig och jag har aldrig passerat 14000 så vete fan vad jag gjort, värmepumpen är t.o.m samma men då var den ju nästan ny.
 
Ladda ner EON appen och logga in med bankid så kan du följa hur din förbrukning är

Har du 16A säkring så har EON två olika abonnemang ett upp till 8000 kWh och ett över 8000
Se till att ha rätt EON informerar inte om du har fel. Om du har upp till 8000 och förbrukar 9000 så blir det flera hundra kronor dyrare än om man har ett över 8000 kWh abonnemang
 
G GA Anderson skrev:
Ladda ner EON appen och logga in med bankid så kan du följa hur din förbrukning är

Har du 16A säkring så har EON två olika abonnemang ett upp till 8000 kWh och ett över 8000
Se till att ha rätt EON informerar inte om du har fel. Om du har upp till 8000 och förbrukar 9000 så blir det flera hundra kronor dyrare än om man har ett över 8000 kWh abonnemang
jag har 16a och har över 8000 kwh. Men vet inte hur mycket jag förbrukar än på hela året då jag bara bott här några månader
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
O
Du kan ändra tröskeln för när den slutar värma via Värmepump - Avancerat - Autolägesinställningar.
 
De flesta pumpar är inställda på att sluta värma huset om det är varmare än 16-18 grader utomhus. Din pump bör alltså bara värma ditt varmvatten just nu, kolla på fakturan vilket pris per kWh du fick betala, där har du nog boven för förbrukningen är inget som sticker ut.
 
  • Gilla
Davelito och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är att bara abonnemangsavgiften ligger på typ 600kr/månad. Sen överföringsavgift på samma som elen typ såhär:
600kr avgift
300kr överföring/skatt
300kr elförbrukning.

Tyvärr kan man inte ens gissa på vinterförbrukningen utan mer uppgifter. Sen beror det såklart på vad dom tar för elen..

Men när vi pratade med Eon så lyckades vi lirka fram vad tidigare ägare hade haft för årsförbrukning. Jag tror att om du ringer in och förklarar din oro om kostnader så kanske du kan få fram ungefär vad tidigare har haft.
 
Varmvatten kostar mycket, även på sommaren. Har du induktionsspis? Om inte, använd Micro och vattenkokare istället för spisplattor och ugn. Stäng av speldatorer (om barnen har det). Kolla över tätningslister i fönster och dörrar, sänk temp till 18 och köp tofflor och tröja. Jordvärme (värmepump) är bra och eftersom du hyr går inte göra så mkt mer än att snåla. Använd inte kupevärme i bilen.
 
H Hammarspik skrev:
[...]
därför jag inte vågar röra något här. Hyresvärden bor långt borta och vill hellre fråga er än honom då jag tycker de är lite pinsamt.
Du behöver inte känna att de är pinsamt! Värmesystem är komplexa, och är du ny i huset så är det i princip omöjligt att veta hur det ska vara.

Var inte rädda att prata med hyresvärden. Hen bör vara glad att du ringer och frågar. Det visar ju bara att du är en ansvarstagande boende som undviker att pilla på systemet utan vägledning.

Med det sagt så hade jag kollat vad värmesystemet heter och letat upp användarmanualen online. Det skadar inte att veta lite om hur menyerna fungerar, eller hur man återställer när något gått fel.
 
J JohanLun skrev:
Använd inte kupevärme i bilen.
Hur påverkar bilens kupévärmare elförbrukningen?;)
 
Men börja med att följa din elförbrukning som du nu har via Eons app så kan du se hur det förändras när det behövs värme i huset. Du får redan i september/oktobet värden som visar på hur förbrukningen ökar.
Jag värderar även enkelhet och komfort, samt har hobby/intressen som kräver el.
I mitt fall vill/kan jag inte göra vissa åtgärder för att minska elförbrukning, däremot kan jag vara mera ekonomisk på annat som jag värderar lägre.
Så jag ser alla kostnader utifrån min livsstil, vad jag värderar och ekonomiska förhållande utifrån en helhet.
 
  • Gilla
Gert57
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur påverkar bilens kupévärmare elförbrukningen?;)
Den tar ström och gör om den till värme.
000005195867.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
dank och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur påverkar bilens kupévärmare elförbrukningen?;)
Ja, många har en elektrisk värmare, endel en bränsledriven värmare. Men oavsett, om ekonomin är kärv så kan det vara läge att åka bil i jacka och mössa på vintern. Förutom en förbränningsmotordriven bil som värmer med spillvärme så kostar det mycket att värma en bil. TS har andra ekonomiska frågor i annan tråd om att spara mer generellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.