11 307 läst · 48 svar
11k läst
48 svar
Dubbla Jordfelsbrytare. Vad gäller?
Du får börja med som nämnts många gånger nu att lägga det så att varje JFB bara bryter den central den sitter i. Sen kan du som pacman har det lägga kyl på eget skydd sk PSA med säkring och JFB i samma komponent. Att undanta värmen är oftast vettigt.U Uffe6 skrev:
Du har som sagt allt på plats för att enkelt koppla om och skilja centralerna åt.
Hm, håller med om att man normalt inte har jordfelsbrytare efter varandra. Men med tanke på att jordfelsbrytare ofta testas alltför sällan och kan sluta fungera (så de ej löser ut) så blir det ändå en viss ökad säkerhet av att ha flera "onödiga", räcker att minst en fungerar.
Då kontrar jag med att jag skulle ha uppvärmning utan JFB (dock inte stickproppsanslutna radiatorer, de får inte vara utan JFB)
Jag skulle ha en JFB för allt utomhus, och övriga maskiner som har en tendens att krångla med läckströmmar, typ spis, DM, TM på samma JFB.
Sen resten på en egen JFB, detta är "säkra grupper, dvs med utrustning med mycket låg risk för läckströmmar, (kyl och frys kommer nog själva utgöra de största riskerna för jordfel här)
Jag skulle ha en JFB för allt utomhus, och övriga maskiner som har en tendens att krångla med läckströmmar, typ spis, DM, TM på samma JFB.
Sen resten på en egen JFB, detta är "säkra grupper, dvs med utrustning med mycket låg risk för läckströmmar, (kyl och frys kommer nog själva utgöra de största riskerna för jordfel här)
Ni får ursäkta all dumma frågor nu. Men är såklart inte en elektriker.
När JFB utlöser i huvudcentralen. Går ju undercentralen (inte nödvändigtvis JFB måste kolla detta) men då undercentralen är en 20A propp i huvudcentralen så blir det ju så.
Så ni menar att jag skall bryta ut undercentralens propp o lägga den utanför huvudcentralens JFB?
När JFB utlöser i huvudcentralen. Går ju undercentralen (inte nödvändigtvis JFB måste kolla detta) men då undercentralen är en 20A propp i huvudcentralen så blir det ju så.
Så ni menar att jag skall bryta ut undercentralens propp o lägga den utanför huvudcentralens JFB?
Det är antagligen skälet att det ser ut som det gör.U Uffe6 skrev:Ni får ursäkta all dumma frågor nu. Men är såklart inte en elektriker.
Du har väl en central med porslinssäkringar där, och de är ju ofta mer eller mindre omöjliga att dela upp så en eller några säkringar inte är under JFB, medan resten är det.
Måste det vara säkringar till den ledningen då?
Är det 4 mm2 area? Ovanligt om det inte är väldigt gammalt.
Lägg in lite bilder på de olika ställena så är det enklare att säga något anpassat för ditt fall. Oavsett ska det mycket till om det inte enkelt går att skilja det som nämnts tidigare.U Uffe6 skrev:Ni får ursäkta all dumma frågor nu. Men är såklart inte en elektriker.