J jojo99 skrev:
Troode jag med ett ögonblick, men jag har dragit ur alla väggkontakter och lampkontakter men den går ändå inte att slå till. Den bara vippar ner mjukt igen som om en fjäder trycker tillbaka den.
Och du har dragit den tillräcklig långt ner i botten? Vissa dvärgbrytare kräver att man drar ner flärpen lite bestämt först innan man försöker skjuta upp den igen.

Annars så är den trasig.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Det är fortfarande möjligt att det finns ett riktigt fel som dvärgen löser för. Någon förbrukare, uttag som inte "borde" ligga på denna dvärg eller ännu värre, fel i fasta installationen. :oops:
En enkel test är att bryta huvudbrytaren och sen försöka slå till dvärgen i garanterat strömlöst läge.
Om den då går att slå till är det läge att ringa en elektriker för vidare felsökning.

(Osannolikt ja, men TS kanske har någon lampa eller uttag utomhus etc).
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är fortfarande möjligt att det finns ett riktigt fel som dvärgen löser för. Någon förbrukare, uttag som inte "borde" ligga på denna dvärg eller ännu värre, fel i fasta installationen. :oops:
En enkel test är att bryta huvudbrytaren och sen försöka slå till dvärgen i garanterat strömlöst läge.
Om den då går att slå till är det läge att ringa en elektriker för vidare felsökning.

(Osannolikt ja, men TS kanske har någon lampa eller uttag utomhus etc).
Jag gjorde precis det testet under ett snack i telefon med brf:ens tekniska förvaltare. Slog av huvudströmbrytaren. Men det gick fortfarande inte att flippa upp den dvärgbrytare som felar. Och den går inte att dra ner längre heller innan man flippar upp den som föreslogs här ovan, den är redan i botten. Så det kommer en elektriker för att byta den imorgon.

Kan jag tolka detta som att det är brytaren som är huvudproblemet? Det är en liten lägenhet det handlar om så det finns inga mystiska saker som kan gå igång och dra tunga laster utan att jag är medveten om det. Det enda som kan ha hänt igår medan jag åt och rummet blev svart, är typ att skärmsläckaren på datorn gick igång. Jag har bara fyra uttag i köket, tre i rummet och ett i hallen. Fasta installationer är tre taklampor i vardera rum samt en vägglampa i badrummet (inga uttag där).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Om inte elräkningen varit onormalt hög de senaste åren så är det ingenting som dra ovanligt mycket ström. Men du nämnde strykjärn. Brukar det användas i uttag som denna säkring betjänar?
Och vad står det på säkringen, C10 eller C6?
Eftersom du har en JFB som du provar regelbundet, eller hur, är det inget jordfel.
Återstår intermittent kortslutning fas - nolla. Det är lite otrevligare. Men orsaken borde ha uppmärksammats på några år.
Så börja med att byta denna säkring så får vi se.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om inte elräkningen varit onormalt hög de senaste åren så är det ingenting som dra ovanligt mycket ström. Men du nämnde strykjärn. Brukar det användas i uttag som denna säkring betjänar?
Och vad står det på säkringen, C10 eller C6?
Eftersom du har en JFB som du provar regelbundet, eller hur, är det inget jordfel.
Återstår intermittent kortslutning fas - nolla. Det är lite otrevligare. Men orsaken borde ha uppmärksammats på några år.
Så börja med att byta denna säkring så får vi se.
Det står C10 på den och ja, strykjärnet används i ett av de uttag som nu är döda. Testknappen vid jordfelsbrytaren tryckte jag på första gången igår. :) Den slog av resterande grupper och sen slog de till igen. Gissar att det är så den ska bete sig, men ska googla för att verifiera.
 
E
J jojo99 skrev:
Det står C10 på den och ja, strykjärnet används i ett av de uttag som nu är döda. Testknappen vid jordfelsbrytaren tryckte jag på första gången igår. :) Den slog av resterande grupper och sen slog de till igen. Gissar att det är så den ska bete sig, men ska googla för att verifiera.
Det har inget med något stryk järn att göra. Din dvärg har blivit trött. Din elektriker kommer megga gruppen, åtgärda eventuella fel och byta dvärgen imorgon.
Sen lever ni vidare lyckliga i alla era dagar.
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
Ett strykjärn ska inte slita på dvärgen, men något annat tungt samtidigt kan göra det. Men då ska ni regelbundet ha kört strykjärn och t.ex dammsugare samtidigt. Det kan trötta ut dvärgen. Den har en bimetall som blir varm och med tiden kan det påverka plasten runt den känsliga mekanismen som håller upp vippan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Varför denna besatthet av stryk järn.
Problemet är så gott som löst.
Detta under dagligen i vårt lilla rike.
Har du strukit el kablar i drift så kanske.
 
hsd
E elmont skrev:
Apparater typ lampor drar en försumbar mängd el så är dom hela kan du glömma dom. Det troliga är att det är nått som "startar". Men misstänker du nått så plocka bort det du misstänker kolla upp vad som kan tänkas gå tii och från. Det kan ju vara flera olika saker som slumpmässigt går till på samma gång. Det finns ju några rätt "tunga" laster i ett hushåll. Tex. diskmaskin, spis, kaffekokare, vatten värmare, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, varmvattenberedare, strykjärn, hårfön, värmefläkt, värmekabel, mm mm som alla drar upp emot 10 A.
Det kan ju bli kortis trots att prylarna "drar försumbar el" och då har säkringen gjort sitt jobb rätt
Koppla ur allt och se om säkringen löser eller inte, löser säkringen är det antingen fel i den fasta installationen eller själva säkringen
 
Så där!
Nu har elektrikern varit här och "kopplat om" det på grupp 5 till grupp 7 som var en outnyttjad säkring. Behövde inte ens byta säkring (materialkostnad), han kopplade bara om sladden från femman till sjuan. Mycket smidigt och allt funkar igen, dator, skärmar, hifi, lampor etc.

Det är väl bara att avvakta och se vad som händer framöver. Femman höll i nitton år, håller sjuan lika länge är jag nöjd. :)

Tack alla för all input!!
 
E
J jojo99 skrev:
Så där!
Nu har elektrikern varit här och "kopplat om" det på grupp 5 till grupp 7 som var en outnyttjad säkring. Behövde inte ens byta säkring (materialkostnad), han kopplade bara om sladden från femman till sjuan. Mycket smidigt och allt funkar igen, dator, skärmar, hifi, lampor etc.

Det är väl bara att avvakta och se vad som händer framöver. Femman höll i nitton år, håller sjuan lika länge är jag nöjd. :)

Tack alla för all input!!
Okej, då vet jag inte varför det inte byttes, men sparade kanske en liten slant.

Glöm inte notera i din grupp förteckning att säkringen är kass så ingen blir lurad.
 
hsd
Konstig elektriker, de brukar alltid vilja byta ut så mycket som möjligt....
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
...

Glöm inte notera i din grupp förteckning att säkringen är kass så ingen blir lurad.
Nähädu, var det inte det du påstod som var starkt behörig hets krävande?
 
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
E
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nähädu, var det inte det du påstod som var starkt behörig hets krävande?
Okej, kontrollera så elektriker ut fört detta då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.