Grupp 5 har slagit av några gånger de senaste åren, nu igen medan jag satt i rummet bredvid och åt. Den här gången går det inte att vippa upp brytaren igen, den bara åker ner igen utan knäppljud. Är det här en sån där dvärgbrytare som jag måste ha en elektriker till att fixa?

IMG-20230227-205356.jpg
 
J jojo99 skrev:
Grupp 5 har slagit av några gånger de senaste åren, nu igen medan jag satt i rummet bredvid och åt. Den här gången går det inte att vippa upp brytaren igen, den bara åker ner igen utan knäppljud. Är det här en sån där dvärgbrytare som jag måste ha en elektriker till att fixa?

[bild]
Att byta en normsäkring får du som privatperson utan auktoriserng inte själv göra enligt regelverket
 
Jobbet ska göras av en elfirma men är inte svårare än att dom flesta någorlunda händiga klarar av de.
MEN jag tycker du ska ta reda på varför den löser ut, det är inte normalt säkringar ska inte lösa ut utom då det är ett fel. Och för att hitta det kan du kanske behöva hjälp.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
MEN jag tycker du ska ta reda på varför den löser ut, det är inte normalt säkringar ska inte lösa ut utom då det är ett fel. Och för att hitta det kan du kanske behöva hjälp.
Ja, det vore väl bra men hur går en sån undersökning till?

Det är ett rum plus badrum som sitter på grupp 5. I badrummet endast en vägglampa. I rummet några spridda lampor samt en nätverksswitch, samt i ena uttaget en mängd kontorsprylar: dator, två skärmar, två höjbara skrivbord, lampor, hifi-förstärkare, cd-spelare, skivspelare, DAC, skivspelarförstärkare, brendosor att koppla bärbara datorer samt mobilladdare till.

Allt det här funkar ju tillsammans hela året fast nån gång flippar säkringen. Kanske fyra gånger under tio års tid. Och det har aldrig varit problem att regelbundet koppla in dammsugare och hårtork i rummet heller.

Måste man lämna in alla apparater för undersökning?
 
Se över vilka apparater som "startas" på samma gång är väl det första steget. Många apparater typ laserskrivare, stationära datorer eller andra "apparater" med ett nätaggregat kan dra rätt mycket startströmmar. Jag tror inte att du i första hand ska leta efter en enskild "apparat" utan se till "helheten".
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Se över vilka apparater som "startas" på samma gång är väl det första steget. Många apparater typ laserskrivare, stationära datorer eller andra "apparater" med ett nätaggregat kan dra rätt mycket startströmmar. Jag tror inte att du i första hand ska leta efter en enskild "apparat" utan se till "helheten".
Fast strömmen har aldrig gått när man startar nåt, utan som igår medan jag lät dator, skärmar, hifi vara påslagna medan jag satt och åt (men jag spelade ingen musik så förstärkaren "jobbade" inte). När jag kom tillbaka in i rummet var allt mörkt och inget funkade.

Och som sagt, "helheten" brukar ju fungera månader/år i sträck utan strul. Jag arbetar hemma och sitter med dessa apparater påslagna dag ut och dag in, startar om datorn flera gånger om dagen.

Kan det vara taklampan? Jag kikade på kontakten och ser att det är tre sladdar som kommer från taket till kontakthonan, men lampan och kontakthanen från IKEA på deras inrådan använder bara två sladdar. :( Jag minns inte om taklampan var tänd medan jag åt dock.
 
Apparater typ lampor drar en försumbar mängd el så är dom hela kan du glömma dom. Det troliga är att det är nått som "startar". Men misstänker du nått så plocka bort det du misstänker kolla upp vad som kan tänkas gå tii och från. Det kan ju vara flera olika saker som slumpmässigt går till på samma gång. Det finns ju några rätt "tunga" laster i ett hushåll. Tex. diskmaskin, spis, kaffekokare, vatten värmare, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, varmvattenberedare, strykjärn, hårfön, värmefläkt, värmekabel, mm mm som alla drar upp emot 10 A.
 
Hej.
Jag har haft samma problem, när jag körde infravärmarna gick proppen till vattenkokaren.
De satt på olika proppar........
Men det visade sig att man tagit strömmen från vattenkokarproppen och kopplat till infravärmarproppen.
Tog bara 27 år att lösa...... Just det där att det bara händer ibland...
Vem löste det? Jo en elektriker bara genom att jag belyste problemet.

Så jag tror att något annat går samtidigt som du inte märker.

Lycka till
/W
 
E elmont skrev:
Apparater typ lampor drar en försumbar mängd el så är dom hela kan du glömma dom. Det troliga är att det är nått som "startar". Men misstänker du nått så plocka bort det du misstänker kolla upp vad som kan tänkas gå tii och från. Det kan ju vara flera olika saker som slumpmässigt går till på samma gång. Det finns ju några rätt "tunga" laster i ett hushåll. Tex. diskmaskin, spis, kaffekokare, vatten värmare, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, varmvattenberedare, strykjärn, hårfön, värmefläkt, värmekabel, mm mm som alla drar upp emot 10 A.
Jag tycket du glömmer den nästan vanligaste orsaken till att en säkring löser ut. Nämligen kortslutning. Där kan ju eventuellt taklampan som TS nämner vara orsaken. Det räcker ju med att en kardel sitter lite dumt och ibland kortsluter.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Har man någon spretande kardel så brukar den brinna av vid kortslutning och vållar ytterst sällan upprepade besvär.
Ett sätt, som inte rekommenderas men i bland används, är att sätta i starkare säkring så att man "bränner upp" felstället. Det ska man inte syssla med om man inte har full koll och vet exakt vad man sysslar med.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Jag är ju novis på området och vill inte säga emot all god kunskap som delas, men jag slås av vad jag tror är ett faktum att det inte finns särskilt många tunga laster i mitt hushåll. Jag har gasspis/ugn, har ingen kaffekokare, diskmaskin, tvättmaskin eller tumlare, värmekablar. Datorn är ingen speldator så den har inget grafikkort som drar en massa. Och kylen står i köket på en annan säkringsgrupp.

Kan dammsugare, hårfön och strykjärn "slita ut" säkringen så att den går även om inget av de tre nämnda sakerna används vid tillfället?

Säkringsskåpet installerades när brf:en renoverade elsystemet i hela huset 2004. Kan säkringen helt enkelt vara gammal och sliten?
 
Men om du inte kan slå på den alls nu så har du ju ett klockrent läge att felsöka apparater. Dra ur de en och en tills säkring går att slå till!
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Men om du inte kan slå på den alls nu så har du ju ett klockrent läge att felsöka apparater. Dra ur de en och en tills säkring går att slå till!
Troode jag med ett ögonblick, men jag har dragit ur alla väggkontakter och lampkontakter men den går ändå inte att slå till. Den bara vippar ner mjukt igen som om en fjäder trycker tillbaka den.
 
J jojo99 skrev:
Kan dammsugare, hårfön och strykjärn "slita ut" säkringen så att den går även om inget av de tre nämnda sakerna används vid tillfället?
Ja, om säkringen löses ut så slits den s.a. den inte håller lika mycket senare. Det kan gå ganska fort, dvs behövs inte så många brytningar beroende på fabrikat och kvalitet. Det är lite ett problem med dvärgbrytare. Med diazeder ("proppar") så går de ju sönder istället s.a. man alltid får en fräsh.
 
Minnie Mesola
J jojo99 skrev:
Troode jag med ett ögonblick, men jag har dragit ur alla väggkontakter och lampkontakter men den går ändå inte att slå till. Den bara vippar ner mjukt igen som om en fjäder trycker tillbaka den.
Trasig säkring?

Minnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.