1 486 läst · 36 svar
1k läst
36 svar
Dubbdäck 10” för släpvagn
Vi ärvde en Gisebo bromsad kärra med 10 tums däck. Det visade sig att bultmönstret är det samma som på Moskvitj bilar så jag lyckaded få tag på några Moskvitj 13 tums originalfälgar. Med litet lägre profil på däcken får de nästan samma ytterdiameter som 10tumshjulen som ju har extremt hög profil. Problemet är att fälgarna har olika offset så jag måste kapa loss svetspunkterna och flytta fälgcentrum ungefär 5 cm i sidled och svetsa fast dem igen på två Moskvitjfäljar för att de skall passa. Det har jag inte hunnit göra ännu.
I Finland får man köra med sommardäck året runt på obromsade kärror. Bromsade kärror måste ha vinterdäck på vintern.
I Sverige skall det enligt vad jag har hört finnas ett undantag för däck som är 10 tum eller mindre.
I Finland får man köra med sommardäck året runt på obromsade kärror. Bromsade kärror måste ha vinterdäck på vintern.
I Sverige skall det enligt vad jag har hört finnas ett undantag för däck som är 10 tum eller mindre.
Besserwisser
· östergötland
· 2 086 inlägg
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades så, funderade på att ta bort de irrelevanta punkterna mellan men tyckte citatet blev rimligare i sin helhet.
Jag såg inte att du skrivit något om ålder på släpet, upplever inte ett 30 år gammalt släp anmärkningsvärt gammalt, tänkte att det kunde vara 30 år och tänkte det kunde vara en annan väg runt.
Samtidigt som jag ser det finns en massa andra krav kring undantagen, tycks inte vara helt fritt fram bara för att det finns ett undantag, var absolut inte meningen som ett påhopp.
Jag såg inte att du skrivit något om ålder på släpet, upplever inte ett 30 år gammalt släp anmärkningsvärt gammalt, tänkte att det kunde vara 30 år och tänkte det kunde vara en annan väg runt.
Samtidigt som jag ser det finns en massa andra krav kring undantagen, tycks inte vara helt fritt fram bara för att det finns ett undantag, var absolut inte meningen som ett påhopp.
Besserwisser
· östergötland
· 2 086 inlägg
Bra idé att kolla om det går att få in större hjul. 🛞 Har inte kärran hemma nu så jag kan inte mäta. Sant att 5”-10” däcken är rätt så höga, ett par större fälgar med lite sportigare höjd på däcken kan kanske gå in.H heimlaga skrev:Vi ärvde en Gisebo bromsad kärra med 10 tums däck. Det visade sig att bultmönstret är det samma som på Moskvitj bilar så jag lyckaded få tag på några Moskvitj 13 tums originalfälgar. Med litet lägre profil på däcken får de nästan samma ytterdiameter som 10tumshjulen som ju har extremt hög profil. Problemet är att fälgarna har olika offset så jag måste kapa loss svetspunkterna och flytta fälgcentrum ungefär 5 cm i sidled och svetsa fast dem igen på två Moskvitjfäljar för att de skall passa. Det har jag inte hunnit göra ännu.
I Finland får man köra med sommardäck året runt på obromsade kärror. Bromsade kärror måste ha vinterdäck på vintern.
I Sverige skall det enligt vad jag har hört finnas ett undantag för däck som är 10 tum eller mindre.
Japp, det är 10” undantaget som är uppe för diskussion. Man slipper det på ”fordon” med små hjul. Men på sidan för släpvagn står det ”Vinterdäck”.
TSFS 2009:19K KungAnka skrev:
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av däck m.m. avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar
7 §
Undantag för kravet på vinterdäck finns för fordon med små hjul.
11 § och 14 §
Undantag för kravet på dubbdäck på släpvagn då dragbilen har dubbdäck finns inte för fordon med små hjul.
Slutsats: Har du dubbdäck på dragbilen måste du ha dubbdäck på släpvagnen. Har du odubbat på dragbilen kan du köra med sommardäck på släpvagnen.
Det är väl inte så svårt att förstå?plåtrickard skrev:
Kraven gäller bara 1 december – 31 mars och det är vinterväglag.
Det är alltså helt ok att köra med sommardäck på vintern om det inte är vinterväglag.
Omvänt så är det förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
All övrig tid (utanför datumkravet eller när det inte råder vinterväglag) får du ha vilka däck du vill så länge dom uppfyller andra krav på mönsterdjup m.m.
Man får inte blanda dubbat och odubbat på samma fordon.
Däck på släpet
Om bilen som drar ett släp har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det råder vinterväglag.Om bilen vid vinterväglag har odubbade friktionsdäck får släpet ha antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck.
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/
Besserwisser
· östergötland
· 2 086 inlägg
Det är inte svårt, du får på en bil (ett fordon) inte haplåtrickard skrev:
dubbat fram och odubbat bak (eller tvärtom)
dubbat på vänster sida och odubbat på höger sida
ett dubbat och flera odubbade eller tvärtom på samma fordon.
Enda undantaget är att det är tillåtet att tillfälligt montera på ett odubbat reservhjul/nödhjul (även sommardäck) tillsammans med dubbdäck om man råkat ut för punktering, även om det är vinterväglag.
Men en förbisedd grej är att regelverket också säger att:
Fordon ska vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder.
Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Så snökedjor på sommardäcken räcker.
Så här stod det på trafikverkets/vägverkets sidor innan det blev transportstyrelsen:
Vinterdäck
Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.