Sinologen skrev:
Gillar mkt med huset men jag tror verkligen att plyfatrenden kommer blåsa förbi rätt snabbt (vilket nog får anses positivt). Om fem år är det 2010-talets blå badrumskakel.
Plywooden användes redan av Le Corbusier (en av den modernistiska arkitekturens grundare) och har använts titt som tätt sedan dess. Speciellt i modernistisk och minmalistisk arkitektur. Så den "trenden" får alla plywood-hatare nog dras med en stund till. :p

• Träpanelerat rum, enkelt skrivbord, pallar, konst, gult golv, minimalistisk design, varm belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sinologen
  • Laddar…
Architopia skrev:
Plywooden användes redan av Le Corbusier (en av den modernistiska arkitekturens grundare) och har använts titt som tätt sedan dess. Speciellt i modernistisk och minmalistisk arkitektur. Så den "trenden" får alla plywood-hatare nog dras med en stund till. :p
Plyfa-bonanza har väl aldrig slagit igenom (trots 100år sedan Corbusier) utanför arkitekt- och hipsterkretsarna?

dreamkåken2010 skrev:
Plyfa-bonanza har väl aldrig slagit igenom (trots 100år sedan Corbusier) utanför arkitekt- och hipsterkretsarna?
Det har aldrig slagit igenom brett nej. Tror det, liksom många andra råa material, utgör en acquired taste.

Tycker själv om det, fast kanske i mer begränsad omfattning. Inte när det sitter precis överallt i större hus. Det är ju en fråga om preferenser.

Architopia skrev:
Det har aldrig slagit igenom brett nej. Tror det, liksom många andra råa material, utgör en acquired taste.

Tycker själv om det, fast kanske i mer begränsad omfattning. Inte när det sitter precis överallt i större hus. Det är ju en fråga om preferenser.
Jag håller med dig. Plyfa kan vara spännande i begränsad omfattning.

Vidare har jag en hat-kärlek mot Le Corbusier. Jag förnekar absolut inte hans storhet. Men att vilja riva Gamla Stan för att bygga en gigantisk betongkomplex? Och att tycka att Slussen är höjden av planering? Jaja, vi är alla barn av vår tid.

dreamkåken2010 skrev:
Jag håller med dig. Plyfa kan vara spännande i begränsad omfattning.

Vidare har jag en hat-kärlek mot Le Corbusier. Jag förnekar absolut inte hans storhet. Men att vilja riva Gamla Stan för att bygga en gigantisk betongkomplex? Och att tycka att Slussen är höjden av planering? Jaja, vi är alla barn av vår tid.

Jag tycker att det är med Corbusier som det är med modernismen överlag: den fungerar bra i liten skala men är ett misslyckande i stor skala (stadsbyggnad/stadsplanering).

Hans planer för gamla stan var ju ren galenskap, han hade förövrigt en liknande plan för Paris.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Det här huset kommer att lukta illa och vara väldigt fult/äckligt inuti inom 10 års tid. Inte minst i köket :(

Architopia skrev:
Haha, det har du rätt. Jag vill dock göra lite skillnad på den björkplyfa på Corbusier-bilden mot furuplyfan här. Eller ännu värre, de hus man har sett i ren OSB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.