De tog ut lite mer effekt än de fick från vissa av sina anslutningspunkter. Misstänker att man tog direkt från fasskenorna vilket gav upphov till lite effekter när man gick över tillåten effekt. Var inte bara kupolen som fick problem ena gången
Eller så var elbolagets huvudsäkringar för kupolen helt enkelt inte dimensionerade för max belastning på kupolens/stadsdelens samtliga anslutningspunkter samtidigt. Inget konstigt med det.mats_o skrev:
Det var lite snopet när kupolen svartnade.
"Jaha, det var det.. Vad gör vi nu? Vi kan väl passa på och gå ut och äta nåt."
"Hmm, nehe, alla restaurangerna är också svarta."
"Ooops"
Man hadde enligt uppgift gett dem en maxeffekt de fick ta ut men de tog mer än så, betydligt mer, vilket ledde till ett antal sura butiksägare bla annat samt några upprörda kunder till min dåvarande arbetsgivare
En förklaring till detta mycket spännande fel kan vara fasförskjutnings problematiken, när man har för många induktiva eller kapacitiva laster så minskar den möjligheten att ta ut aktiv effekt drastiskt!ampz skrev:Eller så var elbolagets huvudsäkringar för kupolen helt enkelt inte dimensionerade för max belastning på kupolens/stadsdelens samtliga anslutningspunkter samtidigt. Inget konstigt med det.
Det var lite snopet när kupolen svartnade.
"Jaha, det var det.. Vad gör vi nu? Vi kan väl passa på och gå ut och äta nåt."
"Hmm, nehe, alla restaurangerna är också svarta."
"Ooops"
Nu har jag inte varit i den delen av kupolen men jag misstänker att man har lysrörsbelysning som ju är starkt kapacitiv och som kanske hadde kunnat balansera upp en del men det fösta man gör är ju att dra ned på belysningen......
mats_o skrev:
Nu får jag väl besserwisserstruten slängd efter mig, men, okompenserade lysrör är induktiva pga driftdonet, drosseln...
Jo, det kan ge intressanta effekter.MatEr skrev:
Hur är det med en dators switchande nätdel, är den kapacitiv eller induktiv?
Om jag inte minns helt fel så sitter det först en isolationstransformator, och sedan likriktare och glättningskondensatorer. Denna likriktade högspänning switchas sedan ner till mer användbara nivår.
Troligen mestadels en kapacitiv last med tanke på glättningskondensatorerna då kanske?
Jag jobbar som systemtekniker på Elmia och jag vet att det går åt ruggit mycket ström på Dreamhack. Dreamhack är ju ett eget företag och hyr hallar av Elmia sen hållerl YIT i el-biten. De får dra in riktigt feta kablar men jag har tyvär inga siffror på hur mycket som går åt.
Man brukar räkna 200-250W per deltagare med dator och sen är det ju bara att multiplicera med antalet deltagare så har man datorkraften.
Sen ska det till några KW PA och ljus plus lite reserver
Sen ska det till några KW PA och ljus plus lite reserver
Produkter som diskuteras i tråden