110 308 läst · 478 svar
110k läst
478 svar
Dragit ner många grader men ändå dyrt
Just i det här fallet handlar det inte om nån spariver utan snarare att pengarna/inkomsten helt enkelt inte finns till de ökade elpriserna.H HenrikHuslöse skrev:
Har haft ~10 grader i sovrum och 12i kök. I vardagsrummet där vi eldar så 14-19 grader (skönt med värme i det rummet man är lite ska i.
Det sjuka är att vi inte frusit mer än vanliga år. Tofflor till alla och flis istället för T-shirt. Vi har även sen tidigare bra täcken (alltid gillat att ha det svalt i sovrum, tidigare så öppnade fönstret även på vintern)
Sänkt förbrukningen med 70 % sen förra året. Tycker nog att besparingen (för oss) är värd lite svalare. Dottern saknar dock sina varma bad, i natt var Elen var billigare i natt så hon fick ett varmt bad igår.
Det sjuka är att vi inte frusit mer än vanliga år. Tofflor till alla och flis istället för T-shirt. Vi har även sen tidigare bra täcken (alltid gillat att ha det svalt i sovrum, tidigare så öppnade fönstret även på vintern)
Sänkt förbrukningen med 70 % sen förra året. Tycker nog att besparingen (för oss) är värd lite svalare. Dottern saknar dock sina varma bad, i natt var Elen var billigare i natt så hon fick ett varmt bad igår.
Ok, då är det utrett.D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
T Titagurgi skrev:
T Titagurgi skrev:
D Dilato skrev:
Besparingen för att sänka temperaturen beror ju på vad man har för uppvärmning. Ni som kör med 15 grader inne, vad har ni för uppvärmning?
Jag har konstaterat ut att vi sparar ca en timmes kompressorkörning i bergvärmen per dag för varje grad vi sänker inomhus. Lite mer när det är kallare och verkningsgraden är sämre. Kompressorn drar 2-2,5 kW just nu, så grovt räknat blir det 2,5 kWh om dagen eller 75 kWh i månaden för varje grad vi sänker. Om elen kostar typ 5 kr inklusive allt (vi har månadspris så jag vet inte vad den kommer att kosta) blir det 375 spänn i månaden för varje grad vi sänker. Om vi skulle sänka från 19 till 15 skulle det bli 1500 kr. För oss är det inte värt besväret, men jag kan förstå alla som behöver spara in varje krona de kan.
Jag har konstaterat ut att vi sparar ca en timmes kompressorkörning i bergvärmen per dag för varje grad vi sänker inomhus. Lite mer när det är kallare och verkningsgraden är sämre. Kompressorn drar 2-2,5 kW just nu, så grovt räknat blir det 2,5 kWh om dagen eller 75 kWh i månaden för varje grad vi sänker. Om elen kostar typ 5 kr inklusive allt (vi har månadspris så jag vet inte vad den kommer att kosta) blir det 375 spänn i månaden för varje grad vi sänker. Om vi skulle sänka från 19 till 15 skulle det bli 1500 kr. För oss är det inte värt besväret, men jag kan förstå alla som behöver spara in varje krona de kan.
Vi har inte 15 grader inne, men melan 16 och 17 i köksfönstret och vår ventilationsluft håller 19 grader. Så vår egentliga temperatur ligger mellan 16 och 19 antar jag.M mrsnhp skrev:
Men vi har frånluftsvärmepump, så är det kallare än ca 7 grader utomhus, blir besparingen av inomhustemperaturen en direkt besparing på elpatronen. Så den slår hård på fakturan
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 599 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 599 inlägg
"Tyvärr" räcker inte 36 % för att bilda regering så det måste medfölja lite annat "skräp" på köpet. Skräp som i förhållande till sin storlek givits på tok för stort inflytande historiskt och som vi betalar dyrt för nu.T Titagurgi skrev:
Man kan alltid slå igen fönstren och om man har tur spara ca 30% av uppvärmningskostnaden. Cellplast är relativt billigt. Tryck in i fönsterkarmen både från utsidan och insidan så blir det mycket isolering runt om. då kanske det blir lite varmare utan att det kostar mer. Mattor och sånt funkar nog också, men icke-organiskt material är ju bättre.M Maggan-77 skrev:I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
annars är ull bäst. Mot kroppen. Så har man flera filtar så ska ullen ligga innerst och typ det varma täcket ytterst. Kurar man ullen rätt så är den även självrengörande och smutsavstötande. Bäst på alla sätt och vis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SE4, rörligt elpris. Räknar med en räkning på ca 10 000 kr för december. Har tidigare legat på ca 2500 samma period, men med ca 20 grader inne. vilket vi inte vågar hålla nu…
3 lager kläder, så fryser inte . Om vi inte sitter stilla alltför länge. Men det är ju bra, att röra sig under dagen . Kökets innersta del ligger nog närmre 16. Temperaturen tagen precis vid fönster, så det är ju lite kallare där än det egentligen är.
Så länge det inte fryser och fuktigheten är under 70% bör det nog vara ok. Försäkringsbolagen gillar 15 grader då det finns lite buffert ifall strömmen går eller liknande.B Blåbäret_numero_uno skrev:Alltså jag förstår att elräkningen är en utmaning - men finns det inte risk att man gör något värre här i sparivern? Cornucopia skriver att en del villaförsäkringar slutar gälla om man har under en viss temperatur i ett rum? Har ni alla koll på era villaförsäkringar? Mest så att inte utgifterna blir ännu större pga någon skada på huset pga för låg temp som då försäkringsbolaget vägrar ersätta…
Håller själv ca 12 grader och 40% luftfuktighet i de rum vi håller kallställt.