Magnus E K
MathiasS MathiasS skrev:
Vad händer när du blåser ut varm luft på vintern? Det blir "rök". Vatten fälls ut - vattnet kondenserar. Samma sak, fast inte lika spektakulärt händer när varm (som kan bära mer vatten) inomhusluft når en kall betongplatta. Allra närmast betongplattan är temperaturen lägre och därmed är luften kallare och kan bära mindre vatten - du närmar dig eller passerar kondensationspunkten och vatten fälls ut - fukt.

I ett hus utan tätt golv kan man ju även tänka sig att man får en kapillär transport av fukt.
Ja, jag förstår den processen. Kanske är det en kombination av både och? Jag har dock inte rumstemperatur i källaren (utom sommaren 2018) och dessutom avfuktare som går vid behov. Tror aldrig jag noterat att golvet blivit synligt "fuktblött" utom när jag klampat in med blöta skor och liknande.
 
Ja jag ser inga dräneringsrör på fotona?
Sedan tycker jag inte om att man tagit bort tjäran på väggen ...
Själv hade jag satt platonmatta innanför isoleringen!
Nu är ni där ni är!

Jag misstänker att ni har problem med takavvattningen som har gått sönder i rördragningen för dagvattnet eller är kopplat fel eller att vatten kommer bakvägen från dagvattnet och att gruset under golvet blir vattenfyllt ...
Kontrollera att dräneringen och dagvattnet är riktigt separerade
Sedan skulle jag titta på Platons system för luftning av golv!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ja det kan ju finnas flera bidragande faktorer, beroende på konstruktion.

Du får nog tänka dig att det inte blir synligt blött utan snarare förhöjd fuktighet i material som kan bära fukt - tillslut är trä osv så fuktigt att bra klimat för mögel uppstår och då börjar man se att något är fel...
 
B byggarätt skrev:
Ja jag ser inga dräneringsrör på fotona?
Sedan tycker jag inte om att man tagit bort tjäran på väggen ...
Själv hade jag satt platonmatta innanför isoleringen!
Nu är ni där ni är!

Jag misstänker att ni har problem med takavvattningen som har gått sönder i rördragningen för dagvattnet eller är kopplat fel eller att vatten kommer bakvägen från dagvattnet och att gruset under golvet blir vattenfyllt ...
Kontrollera att dräneringen och dagvattnet är riktigt separerade
Sedan skulle jag titta på Platons system för luftning av golv!
Tjäran ska bort när man använder Isodrän/pordrän. Man vill underlätta fuktvandringen ut ur väggen mot ett lägre ångtryck och har man tillräckligt tjock isolering (jag tror 10cm som man gjorde för 15-20år sedan är för lite) så kondenserar fukten en bit bort från väggen och rinner sedan rakt ner i dräneringen.

Ska man ha platonmatta på en isodränvägg ska den sitta utanför isoleringen (med huvudsakligt syfte att hindra vatten att nå isoleringen om man har väldigt blöt mark runt huset. Sätter du den närmast väggen kan du lika gärna skippa isodrän.
 
  • Gilla
Jarl69 och 2 till
  • Laddar…
.
GoC GoC skrev:
Ja inte kommer fukten inifrån i alla fall, det är jag också helt övertygad om.
Om fukten kommer från grunden och sedan sugs upp av golvet och sedan inne i betong vägg, varför just på en specifik sidan (3-meters lång) samt vid ett hörn efter dräneringen :thinking:

Bifogar 2 stycken bilder med dilemman.

.
 
  • Dräneringsarbete vid husgrund med utgrävd träncha, geotextil och rörinstallation nära grävmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tröskel med fuktskador vid betongvägg och trägolv, med kablar och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS MathiasS skrev:
Bilderna ovan är ju ett exempel på hur det blir mer fukt där luften kommer åt plattan, dvs längs med kanterna.. Så, mindre mitt på om du har ett tätt ytskikt. I detta fall var det ett trägolv som inte är tätt alls.
Men det där är ju inträngande vatten.
Något är galet på utsidan så att vatten tränger in genom väggen.
Såpass mycket kan jag om fysik och byggnader att det inte är kondensvatten.
Var något jag aldrig någon gång stötte på under de år jag jobbade med besiktning av fuktskadade hus.
Alltid vatten/fukt som tränger in utifrån.
Men visst har du en tropisk regnskog, massa akvarium eller stora terrarier så kanske det skulle kunna bli problem med kondens.
 
  • Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
G gammaltnytthus skrev:
Hej,
Vi om dränerade huset och redan efter 4 år reklamerade vi arbetet, då såg vi fukt på ena sidan av gillestuga. Firman var här och skyllde på regnväder samt sa att det är ingen fara.

Nu har det blivit ännu värre och firman har lovat att komma till oss och undersöka med sin kamera, men de förlänger varje gång jag ringer till de.

Tips, vad kan man göra att de kommer och åtgärda felet.

Vet någon vad kan det bero på?
Brädgolv blir aldrig bra i källare, oavsett om du dränerat eller ej. Möjligen om du grävt ut alla källargolv, isolerat under och har golvvärme så kanske det klarar sig över tid. Fukt kommer alltid under plattan även om du dränerat. Så riva ut och ersätta med oorganiskt material ex klinkers skulle jag föreslå.
Edit: det kan såklart vara inträngande vatten från väggen men oavsett brädgolv i källare är inte bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G gammaltnytthus skrev:
.

Om fukten kommer från grunden och sedan sugs upp av golvet och sedan inne i betong vägg, varför just på en specifik sidan (3-meters lång) samt vid ett hörn efter dräneringen :thinking:

Bifogar 2 stycken bilder med dilemman.

.
Kolla så inte röret från regnvattnet åkt isär i böjen. Verkar vara rejäl belastning av stora mängder vatten.
Men åter min fråga, vart ligger dräneringsrören.
Nere under sulans nivå?
Jag tror att ytvatten eller från takavvattningen rinner in i pordränskivan och genom väggen.
Kan vara ytvatten som rinner in uppifrån och sedan in.
 
  • Gilla
gammaltnytthus
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kolla så inte röret från regnvattnet åkt isär i böjen. Verkar vara rejäl belastning av stora mängder vatten.
GoC GoC skrev:
Kolla så inte röret från regnvattnet åkt isär i böjen. Verkar vara rejäl belastning av stora mängder vatten.
Men åter min fråga, vart ligger dräneringsrören.
Nere under sulans nivå?
Jag tror att ytvatten eller från takavvattningen rinner in i pordränskivan och genom väggen.
Kan vara ytvatten som rinner in uppifrån och sedan in.
.

Bifogar en bild där kan du se dräneringsrör. Kan tyvärr inte mycket om de termer.

.
 
  • Dräneringsrör längs ett hus under byggnadsarbeten med en grävd dräneringsdike synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gjordes med detta röret vid dräneringen ? Var leds det idag?
Röret markerat med en röd cirkel vid husgrund under dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan givetvis ha läckage utifrån och fuktiga källarväggar pga kondens samtidigt. Den sortens sammansatta problem är dock svåra att reda ut här på Byggahus. Har man trägolv i källaren utan korrekt underbyggnad är det nog svårt att reklamera en dränering oberoende av orsak.
 
Jag håller med GoC. 0% sannolikhet för att fukt från inneluft kan ge sådana här problem. Mycket sannolikt att dagvattenröret åkt isär och det blir underjordssjö i det hörnet.

Dessutom så brukar betongväggar och golv så djupt ner under marknivå i princip hålla rumstemperatur (minus 1-3 grader) och att vatten ska kunna kondensera inne i betong finns inte på denna jord. Betong är ju mer el mindre lufttätt. Kapillärt kan fukt transporteras men då måste den "stå" i vatten. Diffusion är en trög process och bidrar knappt till fukttransport.
 
  • Gilla
L-E och 1 till
  • Laddar…
Dräneringen ser ok ut... problemet måste sitta i att dagvattnet går ner i det hörnet där ni har problemen!
Håller med övriga i tråden att fukten kommer inte inifrån !
Vattenservicen ? Har någon kollat den?
 
  • Gilla
gammaltnytthus
  • Laddar…
Jag tror absolut på regnvattnet. Räcker att en lövsil är tätt av löv så väller vattnet ut på marken och in längs källarväggen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.