E eddiw skrev:
Man kommer tyvärr inte ifrån sånt i gamla hus, det är ju lite svårt att dränera under huset..
njae. Det är ju bara att gräva ur och isolera och gjuta ny platta så är saken biff.

Jag tror att Justus mfl har rätt. Dräneringen ser ok ut på bilderna och om regnvatten från tak tas om hand på korrekt sätt (dvs leds bort - det borde kanske kollas att det inte blivit något knas här) så är kondenserande inomhusluft mot kall betong det troliga problemet. Ligger det någon plast under trägolvet?

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
På sista bilden ser det ut som någon form av gjutjärn rör som lutar in mot huset. Där ni har fukt inomhus, går det in något avlopps/vattenrör där? Är det ett dagvattenrör som syns på sista bilden? Går det in genom källaren för att du ut sedan? Vatten kan krypa alla möjliga vägar. Mina funderingar är om något VA rör som börjat läcka och att vattnet kryper längs det. Har ni bytt inkommande vatten/avlopp? Eller är de gjutjörm/galvat rör? Hur är de med rör under golvet i källaren?

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Om man tittar på sista bilden kan man väl se dränröret?

Mot den bortre väggen ser man sulan och att då dräneringen ligger ungefär rätt.

Men är det en synvilla eller saknas sulan/ligger sulan djupare på den vänstra väggen?

Till TS: Är det en skillnad på golvnivån i källaren?

• Gilla
kest
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
njae. Det är ju bara att gräva ur och isolera och gjuta ny platta så är saken biff.

Jag tror att Justus mfl har rätt. Dräneringen ser ok ut på bilderna och om regnvatten från tak tas om hand på korrekt sätt (dvs leds bort - det borde kanske kollas att det inte blivit något knas här) så är kondenserande inomhusluft mot kall betong det troliga problemet. Ligger det någon plast under trägolvet?
Vad jag menade med det är att det är ett fruktansvärt stort jobb att gräva ut källaren och isolera underifrån. Det är ju inte "att bara gräva ut".
Det är inget jobb jag gärna gör här hemma iaf..

• Gilla
ymmij12
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Vad jag menade med det är att det är ett fruktansvärt stort jobb att gräva ut källaren och isolera underifrån. Det är ju inte "att bara gräva ut".
Det är inget jobb jag gärna gör här hemma iaf..
Nåja, allt är ju relativt. Tungt arbete men långt från det värsta vi gjort här hemma.....:)

• Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Att betonggolvet skulle bli fuktigt genom kapillärsugning underifrån kan nog helt uteslutas i ett hus från 60-talet. I princip finns det två alternativ: 1) Ta bort allt organiskt material och använda källaren som den var tänkt med en lägre temperatur, eller 2) Isolera källargolvet på lämpligt sätt. Det finns också mellanvarianter med luftade konstruktioner, men dessa brukar stjäla volym som gör dem mindre lämpliga vid låg rumshöjd.

En undran.
Vart är dräneringsledning? Finns inte på en enda bild. Däremot har ni isolerat källaren utvändigt. Men dränerat om?
Min åsikt är att det hade varit bättre att kletat ny kallasfalt på väggen.
Varför skall man över huvud taget ha en helt öppen och genomsläpplig källarvägg? Som att bygga en båt, den bör vara tät och inte släppa in vatten.
Och så var med största sannolikhet väggen tidigare.

• Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
J justusandersson skrev:
Att betonggolvet skulle bli fuktigt genom kapillärsugning underifrån kan nog helt uteslutas i ett hus från 60-talet.
Intressant. Jag har alltid (dvs sen jag flyttade in för fyra år sen) antagit att fukten i mitt källargolv (från -63) kommer underifrån. Kan det verkligen bli fukt under plastmatta och heltäckningsmatta om den kommer inifrån? Det har även hänt att det blivit saltutfällning på golvet (målad betong) just där jag råkat lägga något i plast.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Intressant. Jag har alltid (dvs sen jag flyttade in för fyra år sen) antagit att fukten i mitt källargolv (från -63) kommer underifrån. Kan det verkligen bli fukt under plastmatta och heltäckningsmatta om den kommer inifrån? Det har även hänt att det blivit saltutfällning på golvet (målad betong) just där jag råkat lägga något i plast.
Ja inte kommer fukten inifrån i alla fall, det är jag också helt övertygad om.

• Gilla
largab
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja inte kommer fukten inifrån i alla fall, det är jag också helt övertygad om.
Ja det är ju iofs precis det den kan göra. Och av samma skäl vill du inte ha tätt på utsidan av källarväggen. Detta är ju etablerade principer för hur fuktvandring och kondensering av fukt i luft fungerar - finns ingen anledning att tro något om detta.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad händer när du blåser ut varm luft på vintern? Det blir "rök". Vatten fälls ut - vattnet kondenserar. Samma sak, fast inte lika spektakulärt händer när varm (som kan bära mer vatten) inomhusluft når en kall betongplatta. Allra närmast betongplattan är temperaturen lägre och därmed är luften kallare och kan bära mindre vatten - du närmar dig eller passerar kondensationspunkten och vatten fälls ut - fukt.

I ett hus utan tätt golv kan man ju även tänka sig att man får en kapillär transport av fukt.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är ju iofs precis det den kan göra. Och av samma skäl vill du inte ha tätt på utsidan av källarväggen. Detta är ju etablerade principer för hur fuktvandring och kondensering av fukt i luft fungerar - finns ingen anledning att tro något om detta.
Hur kan fukten vandra genom en plastmatta och hamna mellan plasten och betongen?
Om det kondenserade på ovansidan vore en sak.

MathiasS MathiasS skrev:
Vad händer när du blåser ut varm luft på vintern? Det blir "rök". Vatten fälls ut - vattnet kondenserar. Samma sak, fast inte lika spektakulärt händer när varm (som kan bära mer vatten) inomhusluft når en kall betongplatta. Allra närmast betongplattan är temperaturen lägre och därmed är luften kallare och kan bära mindre vatten - du närmar dig eller passerar kondensationspunkten och vatten fälls ut - fukt.

I ett hus utan tätt golv kan man ju även tänka sig att man får en kapillär transport av fukt.
På vilket sätt skulle ett tätt golv motverka kapillärkraften ???

GoC GoC skrev:
Hur kan fukten vandra genom en plastmatta och hamna mellan plasten och betongen?
Om det kondenserade på ovansidan vore en sak.
Bilderna ovan är ju ett exempel på hur det blir mer fukt där luften kommer åt plattan, dvs längs med kanterna.. Så, mindre mitt på om du har ett tätt ytskikt. I detta fall var det ett trägolv som inte är tätt alls.

GoC GoC skrev:
På vilket sätt skulle ett tätt golv motverka kapillärkraften ???
Oklart om jag förstår frågan. Har du en konstruktion under ditt övergolv som är byggt enligt modern standard är konstruktionen både kapilärbrytande och diffusionstät. Med "tätt golv" avsåg jag i mitt inlägg tät betongplatta/konstruktion, det kanske inte var tydligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.