11 104 läst · 32 svar
11k läst
32 svar
Dra vatten från insjö till stuga
Vi har haft en liknande lösning sedan 1962. Vatten till pump ca 10 m med 1m höjdskillnad. Pump till stuga, 40m med 40m höjd. Fungerat utmärkt till för 2 år sedan när pumpen måste bytas. Svågern inköpte pump på Classe för drygt tusenlappen och nu har vi vatten igen upp och ner med pump& slangar varje vår/ höst för att undvika frysningar men helt klart värt istället för att kånka vatten dagligenM Mercruiser skrev:Har ungefär en sån lösning på landet. Man bör placera pump vid vattenkälla, eftersom den trycker bättre än suger.
Från pump till vatten har jag ca 10 meters längd samt höjd kanske 1,5 meter. Från pump till hus 100 meter pemslang 40mm i dia. På den sidan har jag kanske 5 meter i höjdskillnad.
Som pump har jag en hydroforpump på 1300W. Kan säkert ha en svagare, för det är riktigt bra tryck!
Drog elkabel från huset, så att jag kan sätta på och slå av från huset. Visserligen finns det en tryckvakt i pump, men jag vill inte att den står under tryck hela tiden.
Köp ett begagnat pallställ och sätt upp en (eller flera) IBC tank(ar), klä in den i valfritt material så du håller bort ljus så har du en billig effektiv förvaring av vatten vid huset. Sen har du självtryck dit du vill ha det.
E _Elman_ skrev:
Det stämmer inte alls, längden på sugledningen påverkar inte speciellt mycket, höjden däremot sätter gränser på kapacitet. 120 m sugledning och 4 meters sughöjd är inga problem för en vanlig jet-pump...
Köp en bensindriven pump på Biltema, och en begagnad 1000 liter tank från nån firma som förbrukar såna. Köp sen en tryckstyrd 12V vattenpump på Biltema, och en gasoldriven genomströmningsvärmare på t ex Jula, och dra in två vanliga vattenslangar till stugan, och sätt vanliga tappkranar/blandare till köksbänk och tvättställ. Då har du både varmt och "kallt" vatten. Jag har även satt upp en dusch med. Den tryckstyrda pumpen startar direkt du öppnar kranarna.
blandare. Enkelt, billigt, och utan riks för frysskador, bara koppla lös trädgårdsslangarna på hösten och lägga under stugan.
blandare. Enkelt, billigt, och utan riks för frysskador, bara koppla lös trädgårdsslangarna på hösten och lägga under stugan.
Hej
Har en liknande situation, ca 75 m till vatten och kanske 5 m nivåskillnad.
Jag har också endast solel.
Min lösning blev en solpanel nere vid sjön, 50W och ett vanligt fritidsbatteri. Pump en pentrypump från Johnsonpump för ca 1000 kr. Finns hos tex SEA SEA. Jag har en sjöbod vid sjön där allting får rum. Ger ca 8l/min, funkar bra för att diska och spola av altanen och liknande. Batteriet räcker mycket bra till vår förbrukning, nu är grannen också inkopplad och tar diskvatten.
Fungerar bra april till september, sen minskar solskenet märkbart. Jag tömmer systemet på vintern och tar med pumpen till stan. Sugledningen ligger kvar i sjön, Har fungerat i 8 år, risken är naturligtvis islossningen.
Har en liknande situation, ca 75 m till vatten och kanske 5 m nivåskillnad.
Jag har också endast solel.
Min lösning blev en solpanel nere vid sjön, 50W och ett vanligt fritidsbatteri. Pump en pentrypump från Johnsonpump för ca 1000 kr. Finns hos tex SEA SEA. Jag har en sjöbod vid sjön där allting får rum. Ger ca 8l/min, funkar bra för att diska och spola av altanen och liknande. Batteriet räcker mycket bra till vår förbrukning, nu är grannen också inkopplad och tar diskvatten.
Fungerar bra april till september, sen minskar solskenet märkbart. Jag tömmer systemet på vintern och tar med pumpen till stan. Sugledningen ligger kvar i sjön, Har fungerat i 8 år, risken är naturligtvis islossningen.
Vi hade 12V med solpanel och batterier i stugan, sen en 12V dränkbar pump i brunnen och vanlig vattenslang därifrån. Funkade fint, inte värdens tryck förstås, men räckte för att tappa upp vatten i hinkar uppe vid huset via ett utkast, men det hade man ju kunnat dra till en kran i köket om man ville. Allt behöver inte vara så komplicerat.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 345 inlägg
Nu vet jag inte vad du har för mark men att gräva ner slang så långt är ju en hel del jobb.
Du har inte funderat på att skaffa en riktig brunn istället.
Rörspetts brunn kan vara ett smidigt alternativ om marken tilllåter.
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/
Du har inte funderat på att skaffa en riktig brunn istället.
Rörspetts brunn kan vara ett smidigt alternativ om marken tilllåter.
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/
M Mikael56 skrev:
Vad använder de för slang?
Shit vad mycket idéer ni kommer med! Precis detta man vill ha, men valmöjligheterna blir fler.
Marken är lättgrävd, kommer låna en grävmaskin ocv förlägga den.
Sen kommer vi till bryderiet. I dagsläget blir det ingen bensindrivenpump. Vill kunna fjärrstarta.
Dusch lär ju trevligt, det är faktiskt det vi saknar mest hemifrån.
Men en ibc tank eller hydrofor tex, hur blir detta vatten om man inte är i stugan på ett par veckor (förutsatt att den skyddad mot solljus) växer det inte och man får rengöra flera gånger per säsong?
Marken är lättgrävd, kommer låna en grävmaskin ocv förlägga den.
Sen kommer vi till bryderiet. I dagsläget blir det ingen bensindrivenpump. Vill kunna fjärrstarta.
Dusch lär ju trevligt, det är faktiskt det vi saknar mest hemifrån.
Men en ibc tank eller hydrofor tex, hur blir detta vatten om man inte är i stugan på ett par veckor (förutsatt att den skyddad mot solljus) växer det inte och man får rengöra flera gånger per säsong?
Vatten i tanken i båten klarar sig flera veckor - det är ju egentligen samma sak som en ibc men mindre. den ligger ju dock rätt svalt, som havet ungefär. Men den som inbillar sig att en svensk sommar är varmare än så ska nog flytta
Intressant, marken består mest av sand. Kanske kan vara ett alternativ. Finns det någon tumregel hur djupt man måste ner till för och med kunna dricka vattnet? Eller beror allt på omgivning osv av åkrar betande djur. Kan tänka att vattnet blir renare ju djupare man kommerK kioskdavid skrev:
Förr i i tiden hafe man kolvpumpar som gick med låg effekt och hafe lågt flöde. De klarade att suga långa sträckor. Men sughöjden är ju max ca 7m för alla pumpar.
Det famms ringpumpar också (tror de går att köpa fortfarande)
Vill du ha en enkel och billig pumpautomat får du sätta den nära sjön.
Det famms ringpumpar också (tror de går att köpa fortfarande)
Vill du ha en enkel och billig pumpautomat får du sätta den nära sjön.