Hej! Vi har ett sommarhus med liknande förutsättningar, alltså strömlöst (förutom 12V solcellsbelysning) och tillgång till insjövatten.
Under ett 20-tal år använde vi en 120-liters plasttunna som magasin men den nuvarande lösningen är en IBC-tank uppe på en bergknalle ovanför stugan. En liten bensindriven pump nere vid sjön trycker upp vattnet via en c:a 75 m lång 25 mm PEM-slang som med tiden har dolts under lingonriset i skogen. Tanken är gömd under ett maskeringsnät från Biltema och smälter fint in i miljön.
För vår del brukar det räcka att köra pumpen en eller två gånger per säsong. Nivåskillnaden mellan sjön och tanken är drygt 15 m så den lilla pumpen får ju kämpa på men det brukar gå på 20-25 minuter att fylla tanken till brädden.
Sjövattnet används till disk, tvätt, bastu och diverse odlingar, dricksvatten tar vi med oss från civilisationen.
Inför vintern öppnar jag bara alla kranar och ser till att det inte är någon svacka på slangen där det finns kranar eller T-kopplingar av metall (gissa hur jag lärt mig...) . Själva PEM-slangen har inga problem med frysning, inte ens sugledningen som ligger infrusen under bryggan. En bäver gjorde hål på slangen en gång men det gör den nog inte om!
När jag provkörde pumpen första gången (1978?) så hade jag pumpen vid bastun och det funkade perfekt. Året efter när jag försökte samma sak så funkade det inte alls, jag luftade pumpen och fyllde både pump och sugslang med vatten men det funkade bara inte. Efter att kämpat med pytsar och trattar flera timmar så kom jag på vad som var problemet, vattennivån i sjön varierar en hel del och det var det skillnaden mellan en blöt höst och en torr sommar som avgjorde om pumpen klarade att suga eller inte. Med pumpen nere vid sjökanten har det aldrig mera varit något problem.
 
Ja ni vänner, har varit helt inställd på sjövatten men efter tips om en egen brunn har jag kollat massa Youtube klipp på folk som spolar ner sina rör. På www.drillyourownwell.com ses en kille spola neråt 7-8m.

Vet inte om jag tänker helt fel men TÄNK om vattnet är ok och går kanske dricka? Eller eventuellt ett osmosfilter.

Så slipper jag det längre grävmomentet (även om grävmaskin är roligt :rofl::rofl:)

Omsättning av vatten/användning är ju inga problem då 24v finns.

Vad tycker ni?
 
Hej Hensås.
Har själv haft pump vid sjö för att pumpa upp vatten cs 15mVp fungerar, sug höjd då 1m.
De billiga pumparna trycker mycket bra suger dåligt max 1-1,5m vettigt.
Fotografen´s lösning gillar jag för då slipper du dra kablage vilket är ett jv jobb för den ska grävas ner.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.