blue.b skrev:
Vid ett tillfälle blev jag utringd på en fastkörning där personerna inte kunde dra loss bilen från en gräsmatta, dragöglan hade gått av hette det.
När jag kom fram visade det sig att man hade kopplat bogseringslinan i ett rör till ACn som satt ganska nära hålet för bogseringsöglan...
En Saab 9-3? :p

Har hört om fler som har lyckats slita av det röret då placeringen inte är direkt optimal.
 
Schlbuditz skrev:
En Saab 9-3? :p

Har hört om fler som har lyckats slita av det röret då placeringen inte är direkt optimal.
:cool: Standardfel på NG900/OG9-3
 
SAAB sa Bill 9-3 sa Bull.
 
dsub skrev:
Jag måste ju bara rekommendera ett annat klipp på youtube. Sök på "Horses save Milk Truck Stuck in Snow"
Coolt.
Bara jag som såg musen som sprang i panik över vägen när hästarna trampade i snödrivan?
 
Nejdå, jag var tvunget att backa för att se om det var en mus / råtta och det var det ju.
sedan kan man ju snacka om olika sorters hästkrafter.

Protte
 
poppe12 skrev:
Hehe... jag menar att bilen som jag drog upp var 3 meter ute från vägen. Det var djup snö. och det hela utspelade sig utanför umeå. Det är en opel astra kombi jag har. Drog upp en stor Volvo kombi. Jag tog några meter sats och gasade på ettan tills repen slog och bakvagnen for sidledes och hjulen spann på snövägen. Det gick inte att dra. bilen satt för djupt och jag hade inte nog med grepp på snöig väg. Fast dragkrok från som jag själv monterat... fabrikat biltema:rolleyes:
Låter, helt ärligt, ganska korkat gjort men jag är ingen mekaniker.
 
Det var ju därför jag frågade här. Killen som bad mig dra upp sin bil är fusk mekaniker (Han har utbildat sig till det men inte jobbat så mycket) han sa vad jag skulle göra och jag följde hans instruktioner då jag tänkte han vet vad han talar om. Jag har ju inte så bra koll på sådant annat än att jag blev orolig för att det slog ganska vilt. Jag kopplade inte bara till dragkroken utan till bogseröglan också. så det blev lite blandad belastning. bilen hoppade dagen efter då jag var uppe i 110 km/h men det har gått bort. Nu märker jag inget av någon skada rent prestandamässigt. Men ska byta alla bultar till infästningen av dragkroken. Man blir lite sur då man blir ombedd att hjälpa av en som ska förstå sig på och det slutar med att man får betala massa pengar för att bilen fått ta stryk. Om jag ska göra lite själv... kryssmäta ska man väl göra då. Men jag vet inte vad som är en vanlig differens mellan de båda måtten och vad som kräver en justering det borde väl vara % av måttet eller något sådant. Vet någon några bra punker man kan använda vid en kryssmätning?
 
Jag var med om en saab 9000 som bärgats mha ryck från en king cab. stållinan som snarats i saaben gick inte att få loss så den skänktes till saabägaren, bagagen på saaben gick tydligen inte heller att öppna dagen efter bärgningen. Jag litar nog hellre till bärgningsbilen efter detta!
Känner nån åkare som vägrar bärga me lastbilen då de är rädda för att dra sönder bilar!
 
Det har inte framgått hur grov bogserlinan var? Eftersom linan inte gick av så är kan inte belastningen var hur stor som helst. jag tror inte du behöver oroa dig för dragkroken.
 
Det var två linor för att vi inte skulle dra av en. På min bil satt ena runt knoppen på daget andra i bilens dragögla. Bilen fungerar bra. kanske lite ostadigare i höga hastigheter som sagt. Den ena linan gick av, den som satt i öglan. Den tror jag var en 1500 kg lina den andra i dragkroken var en 2 ton lina. Finns det något sätt som man kan med hemmaverktyg kolla om bilen tagit stryk eller måste man lämna in? Tänkte på kryssmätning men vet inte hur man gör eller vilka tolleranser som gäller. inga glipor i karmar eller liknande har jag sett. är det någon annan check man kan göra?
 
Nu råkar det inte vara en riktigt roligt uppdrag men bilen står på underredet iaf ...
Stum sträckt lina mellan rallybil och den silvriga defendern och ett ryckrep mellan den silvriga och den orangea ... På det viset blir det inga konstiga smällar eller ryck ... Den orangea defendern backar imot den silvriga och åker iväg så mkt han kan och när rycket kommer så gasar den silvriga ... Inte mycket som sitter fast då :)

http://m.youtube.com/watch?v=Z0WPL0LIAVI&feature=related

Med vänlig hälsning, Micke
 
Nej tror inte du kan mäta något hemma.. med tumstock som viktar i mitten då eller :)

Det är väl riktbänk som gäller, men märker du inte av något så har det nog inte hänt något..

Att den skulle bli ostadig i högre hastigheter finner jag inte sannolikt bara för du ryckt upp en bil ifrån diket..

Du kanske har dåliga stötdämpare..
 
Drar bilen åt nåt håll om du bromsar på en rak slät väg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.