..... som man kan se. Det kanske händer nästa gång draget belastas. I 80 km/h på landsväg vid möte med långtradare och en fet grop i vägbanan. Omöjligt att säga vad som hänt eller inte hänt men frågan är om du vill vara på säkra sidan eller inte...?
 
Hur kolla man det, ska det synas nåt kryssmäta dragramen?

4 ryck är ju inte så hälsosamt direkt.
 
Även om det hade funnits bättre sätt att göra detta på så tror jag inte det är några problem alls med draget eller dess infästning. Jag är rätt övertygad om att samma krafter kan uppstå när man drar ett fullastast släp över gropar eller ojämnheter i vägbanan. Inte fasen kollar man alla infästningar efter att det hänt. Det är gjort för att hålla....
 
Har någon ryckt sönder en dragkrok och isf hur?
 
tror inte det är nån störra fara, bilen var väl inte gjuten fast med låsta hjul?
Sen är ju de flesta bogseröglor gängade, kolla bara kraften där och vad de tål.

Du kan nog sova lunt.
 
Enk Projektet skrev:
Har någon ryckt sönder en dragkrok och isf hur?
Jag har varit med om en avtagbar dragkrok som efter en elak bogsering i sidled blev glapp.
 
MagnusSt skrev:
Jag har varit med om en avtagbar dragkrok som efter en elak bogsering i sidled blev glapp.
Ja det kan jag tänka mig...mest pga lösningarna med löstagbar krok....
Med en fast krok tror jag självbevarelsen gör att man slutar innan något ger med sig....det förutsätter så klart att inte hela bilen är rostig i konstruktionen....
 
Om man nu måste dra loss någon kan man kolla så inte dragkroken är sönderrostad....:D
Jag hjälpte kompisen o frakta en bil på bilkärra med min audi i början av november , i slutet på månaden så besiktigade jag bilskrället....... delen med kulan på var sönderrostad :x jag hade en jäkla tur att skiten inte vek sig när jag hade hans bil på kroken.
 
Hemmakatten
Jag blev påkörd bakifrån när jag stod parkerad längs en gata. Det var snö och isigt så den påkörande bilen kunde inte stanna. Jag kunde inte se någon skada på min bil eller dragkrok men försäkringsbolaget och verkstaden sa att man alltid byter dragkrok om den blir påkörd, vilket också gjordes.

Det var ju inte samma situation som för TS men uppenbarligen kan man få för ögat osynliga skador.
 
Då har du ett bra försäkringsbolag. När jag blev påkörd bakifrån 2 ggr vid en stor kökrock så ville inte försäkringsbolaget byta dragkroken. Trots att man kunde både se och mäta sig till att den hade blivit intryckt. De sa bara att verkstaden inte tyckte att det behövdes så därför blev det inget byte.
Det försökringsbolaget har jag inte kvar och bilen bytte jag veckan efter att den var färdig på verkstaden.....
 
roli skrev:
Då har du ett bra försäkringsbolag. När jag blev påkörd bakifrån 2 ggr vid en stor kökrock så ville inte försäkringsbolaget byta dragkroken. Trots att man kunde både se och mäta sig till att den hade blivit intryckt. De sa bara att verkstaden inte tyckte att det behövdes så därför blev det inget byte.
Det försökringsbolaget har jag inte kvar och bilen bytte jag veckan efter att den var färdig på verkstaden.....
...så nu riskerar du (och alla vi andra) att möta den bilen med ett rejält överlastat släp efter sig. Toppen! :eek:
 
Jag har sett en film på en liknande sak, för några år sen och det var i USA. En fastkörd Honda tror jag det var, stod uppe på en snövall och kom inte loss för egen maskin. Den försökte de dra loss med samma metod med en amerikansk älsklingsbil, nån sorts pickup alltså. Hondan satte de fast i bogseröglan, (som såg ut att vara skruvad i kofångarbalken), och rykte till. Hände inget första och andra rycket, sen tog de lite mer sats och då lossnade den! Inte bilen alltså, utan hela kofångaren. Och den drog dessutom med sig baklampor och lite andra diverse plastdelar från Hondan, så det blev dyrt...
I ditt fall kan det ha gått bra, jag hade hellre letat upp en vinsch och dragit ut den kontrollerat.
 
Mr B skrev:
Jag har sett en film på en liknande sak, för några år sen och det var i USA. En fastkörd Honda tror jag det var, stod uppe på en snövall och kom inte loss för egen maskin. ...
Korrigering. Dom satte fast kroken i öglan, men efter första/andra rycket så hoppar kroken loss, och fäster i stötfångaren. Sedan så är dom rejält klantiga.
 
För alla nyfikna: sök efter "snow car towing" på tuben så är den bland de första som kommer upp.
Riktigt sevärd:)
 
Passa på att göra en fyrhjulsinställning med lasermätning av chassi och hjulen. Toe-in, camber, castervinkel och ratten rakt fram etc. Då syns det viktigaste, dvs om hjulen nu pekar åt var sitt håll eller åt samma håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.