25 459 läst · 75 svar
25k läst
75 svar
Dra upp en 2ton personbil ur diket. klarar dragkroken det?
Hej jag drog nyligen upp min kompis bil ur ca 3 meter djupsnö vid sidan av bilen. Jag tog fart med min bil någon meter och det blev 4 ordentligt ryck. hela bakvagnen rycktes åt sidan. nu undrar jag om dragkroken ska klara sådan last eller kan jag skadat ifästningsbultarna som sätter fast dragkrok i kaross?
Många frågetecken. Hur mycket klarar din krok? Vad har du för bil? Gick det tungt? I sådant fall borde hjulen spunnit alt inte orkat. Jag menar många har ju problem med husvagnar som stått på gräset och aldrig hört någon krok som släppt eller att bilen blivit sne. Dock är det väl inte att rekommendera.
Kollade precis aktuellt snödjup och det är inte 3 m snö någonstans i Sverige så troligtvis bor TS och kompis på Nordpolen:wow:JOW skrev:
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup
Kroken är nog inte problemet. De flesta mindre suv:ar har ~2 ton som tillåten släpvagnsvikt., typ Toyota Rav4 osv. Själva dragkroken är nog ungefär densamma på fiat 500 som på Volvo XC90. Däremot är ryckmetoden det som kan skada bilen / infästningen. Där hänger det på hur lång "slacksträckan" är, att , grovt överdrivet, rycka med ett slack på 30 meter eller 30 cm är förmodligen en lossliten krok i det första fallet och förmodligen ingen skada i det andra.
Hehe... jag menar att bilen som jag drog upp var 3 meter ute från vägen. Det var djup snö. och det hela utspelade sig utanför umeå. Det är en opel astra kombi jag har. Drog upp en stor Volvo kombi. Jag tog några meter sats och gasade på ettan tills repen slog och bakvagnen for sidledes och hjulen spann på snövägen. Det gick inte att dra. bilen satt för djupt och jag hade inte nog med grepp på snöig väg. Fast dragkrok från som jag själv monterat... fabrikat biltema
Redigerat: